با حضور مسئولان آستان قدس رضوی، مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل جدید موسسه فرهنگی قدس برگزار شد.

در فضای ملتهب امروز به«روزنامه نگاری آرامش»نیازمندیم/نقد درمطبوعات نباید تبدیل به سیاه نویسی و ایجاد ناامیدی در جامعه شود

به گزارش قدس آنلاین، مراسم تکریم از مدیران قبلی و معارفه مدیرعامل جدید موسسه فرهنگی قدس در سالن اجتماعات این موسسه با رعایت شیوه نامه‎های بهداشتی و با حضور مسئولان آستان قدس رضوی برگزار شد.
در این مراسم ابتدا رضا خوراکیان مدیرعامل سابق موسسه در سخنانی گفت: موسسه فرهنگی قدس در زمینه های مختلف از ظرفیت های خوب و برجسته ای برخوردار است که این موضوع امید و انتظارات از آن را بالا می برد.
وی بابیان اینکه یکی از ویژگی های متمایز این موسسه حضور نیروی انسانی خوب و متخصص است،  تصریح کرد: در طول مدتی که در این موسسه حضور داشتم همواره نگاه تولیت های آستان قدس رضوی  از زمان مرحوم آیت الله طبسی تاکنون به این موسسه مثبت و حمایت گرا بوده است و از هیچ موضوعی در زمینه پیشرفت و راهبری این موسسه دریغ نکرده اند .  
در ادامه این مراسم ایمان شمسایی مدیر مسئول سابق این موسسه نیز گفت: همیشه در خدمت امام رضا(ع) بوده و سفیر این امام در هر سنگری خواهم بود و به این موضوع نیز افتخار خواهم کرد.
وی ضمن تقدیر از افرادی که در سپردن مسئولیت های مختلف در موسسه فرهنگی قدس به وی اعتماد کردند، افزود: تولیت محترم آستان قدس رضوی ،حجت الاسلام مروی نگاه عمیق و ارزشمندی به موسسه فرهنگی قدس دارند که این موضوع  در مدتی که توفیق  همکاری با ایشان را داشتم بارز و مشخص بود به طوری که  از هیچ موضوعی در جهت حمایت و راهبری این موسسه دریغ نکردند.
شمسایی ادامه داد:  مدیرعامل جدید موسسه فرهنگی قدس، دکتر یعقوبی نیز  انسان فرهیخته ای  هستند وکارنامه ارزشمند و تاثیرگذار وی در فعالیت های مختلف به ویژه در موسسه فرهنگی خراسان تاییدی بر این انتصاب است.
وی تصریح کرد: موسسه فرهنگی قدس دارای بدنه پرتوان ، تخصصی و با تجربه است که به عنوان یک گنجینه ارزشمند در راستای توسعه فعالیت های فرهنگی و معارف اهل بیت و به ویژه امام رضا(ع) باید از آن استفاده کرد.
شمسایی با بیان اینکه بیان گفتمان امام رضا(ع) و انقلاب اسلامی اساس فعالیت این موسسه است، افزود: یک موسسه فرهنگی هیچ موقع نباید با یک موسسه اقتصادی مقایسه شود، زیرا در صورتی که این مقایسه شکل بگیرد جهت و اساس فعالیت آن خدشه دار و از جریان اصلی خود خارج خواهد شد. بلکه برای کار فرهنگی باید هزینه کرد تا به عنوان یک رسانه اثرگذار در جامعه جریان ساز باشد.  
در ادامه این مراسم حجت الاسلام مرویان حسینی که طی حدود یک سال گذشته سرپرستی موسسه فرهنگی قدس را برعهده داشت نیز گفت: موسسه فرهنگی قدس به نوعی ادامه دهنده رسالت پیامبران الهی است؛ زیرا پیامبران به فرهنگ عمومی اعتماد داشته و با  هدایت گری و سخن گفتن بر اساس نیازها و خواسته های درونی افراد و بر اساس اقتضائات زمانی به دنبال جبران  کاستی ها و رفع مشکلات بودند.
وی تصریح کرد: از این رو موسسه فرهنگی قدس به واسطه انتصاب به امام رضا (ع) و با تاسی به سیره امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در زمینه دیپلماسی عمومی می توانند در ایجاد ارتباط و انس مردم با اهل بیت (ع) و هدایتگری جامعه نقش ایفا کند.
حجت الاسلام مرویان افزود:  موسسه فرهنگی  قدس که مجموعه ای ارزش گرا، کارآمد و مردمی است می تواند  با الهام بخشی برای جامعه به ویژه زائران ، در جهت معرفی و نشر تمدن کالبدی و نوین اسلامی تلاش کند.
وی از روزنامه قدس به عنوان یک مجموعه فرهنگی و انقلابی یاد و عنوان کرد: برخی معتقدند با توسعه رسانه های مجازی، دیگر نیازی به رسانه های مکتوب نیست، اما تجربه تاریخی در سایر کشورها نشان داده که اینطور نیست و رسانه های مکتوب جایگاه خود را با اقتضائات خاص خواهند داشت.
وی ادامه داد: انتظار می رود مدیرعامل جدید موسسه فرهنگی قدس که تجربه فعالیت و مسئولیت در مرکزپژوهش های موسسه فرهنگی خراسان که یک مرکز متفکر و آینده نگر می باشد، را در کارنامه دارد با حمایت و نگاه خوب و مثبتی که تولیت آستان قدس رضوی به موسسه فرهنگی قدس دارند، در جهت راهبری این موسسه، برقراری ارتباط با مردم با زبان گویا و شفاف، اشاعه فرهنگ رضوی و جریان سازی در توسعه معارف معنوی تلاش کنند.  
در ادامه این مراسم رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز گفت: در ساختار جدید آستان قدس رضوی مسائل و موانع رسانه ای این مجموعه برطرف شد.
مهدی خیرجو با بیان اینکه در حال حاضر چرخه فعالیت‎ های رسانه ای آستان قدس رضوی تکامل پیدا کرده است، افزود: این موضوع باعث خواهد شد با برخورداری از ظرفیت هایی که در حوزه های مختلف مکتوب، فضای مجازی و چند رسانه ای وجود دارد، در زمینه های مختلف از جمله ترویج و نشر معارف الهی و امید بخشی به جامعه در شرایط فعلی به عنوان مجموعه جریان ساز عمل کنیم.
وی با اشاره به تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی بر استفاده از مدیران جوان در آستان قدس رضوی، گفت: در راستای تحقق این نگاه ارزشمند، مدیران مرکز ارتباطات و رسانه از بین جوانان دارای تجربه و تخصص انتخاب شده اند و امیدواریم خدمات شایسته ای از این مجموعه به ماندگار بماند.
خیرجو از روزنامه قدس به عنوان تنها روزنامه منتسب به اهل بیت (ع) یاد و عنوان کرد: قدس در این زمینه یک روزنامه منحصر به فرد به حساب می آید و از این رو فعالیت و حضور در این موسسه مایه افتخار است و باید به این واسطه شکرگذار و قدردان باشیم.
وی افزود: در عصر حاضر که در جنگ رسانه ای با دشمن قرار داریم، موسسه فرهنگی قدس باید با بهره گیری از روحیه پژوهشی مدیرعامل جدید، آگاهی بخشی، همبستگی  و امید در سطح جامعه را افزایش دهد.
در انتهای این مراسم نیز علی یعقوبی مدیرعامل جدید موسسه فرهنگی قدس گفت: زیرساخت فرهنگ، ارتباطات است چنانچه ارتباطات فرهنگی و بین فردی در یک جامعه، غنی و دارای ظرفیت بالایی باشد فرهنگ آن جامعه نیز غنی و با ظرفیتی بزرگ خواهد بود و این ظرفیت ارتباطی که از طریق رسانه ها ساخت دهی می شود  زمانی متعالی خواهد بود که اخلاق گرا باشد. و بحمدلله در این زمینه موسسه فرهنگی قدس در طول ۳۳ سال فعالیت خود پیشتاز بوده است.  
یعقوبی با اشاره به اینکه در فضای ملتهب امروز بیش از هر زمانی به «روزنامه نگاری آرامش» نیازمندیم. نقد به عنوان یکی از سه کارکرد و ماموریت اصلی مطبوعات نباید تبدیل به سیاه نویسی، ننگ نویسی و ایجاد نا امیدی در جامعه شود، نیاز جامعه امروز نقد مسئله محور، منصفانه  و نه شخص محور و مغرضانه است.
وی افزود با توجه به رشد تکنولوژی های ارتباطی و شبکه های اجتماعی و ایجاد تغییراتی در ساختار و ماهیت اطلاع رسانی در مطبوعات، رسانه های مکتوب می بایست محملی برای عمق بخشی بیشتر نسبت به طراحی، نوع مواجهه، پرسشگری صحیح و پرداخت به موضوعات با نگرشی مبتنی بر روزنامه نگاری تحلیلی و فراخبر باشند و با مراقبت از غرق نشدن در جریان روزمرگی خبری و مرزبندی کارکردی با رسانه های دیجیتال نگاه تخصصی تر و تحلیل‌مند به موضوعات مختلف داشته باشد.  
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در جامعه رسانه ای امروز نیاز جدی به کادر سازی و کشف و پرورش استعدادهای مومن و انقلابی است که به تدریج با رشد و گسترش کیفیت و کمیت ظرفیت‌های ارتباطات جای خالی آن به شدت احساس می شود.
یعقوبی با اشاره به لزوم توجه به »روزنامه نگاری هوشمند« که آینده روزنامه نگاری است گفت: اخیراً روزنامه گاردین اولین مقاله خود را که تماماً توسط هوش مصنوعی نوشته شده است رونمایی کرد. وی افزود دنیا در حال ورود جدی به قلمرو  تولید محتوا بر اساس فکر منطقی و رفتار منطقی در بستر تکنولوژی است، بطوریکه سالانه بیش از ۵.۵ میلیارد دلار صرف این حوزه می شود که عمده آن مربوط به آمریکاست. این در حالیست که تحریریه های ما در بسیاری از مطبوعات از کمبود و نواقص زیاد حتی در حیطه نرم افزارهای مدیریت و گردش خبر رنج میبرند و در حوزه بهره برداری کامل از تکنولوژهای ارتباطی و تولیدی همچنین فضای مجازی راه های نرفته بسیاری وجود دارد.
یعقوبی افزود: یکی دیگر از مسائل جدی که این روزها باید از اولویتهای رسانه ها باشد پاسداشت زبان پارسی و روزنامه نگاری ایرانی است که به درستی یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب هم هست. زبان مطبوعات به عنوان زبان معیار در جامعه بخصوص در شرایطی که این موضوع در رسانه های دیجیتال در حال تضعیف شدن است نیاز به احیا و بازسازی دارد. درست نویسی، پاکیزه نویسی و آراسته نویسی و اصیل نویسی البته با حفظ توجه به  مقتضیات زمان از مسائل مهمی است که کمتر مورد توجه مطبوعات است.
در پایان یعقوبی اظهار امیدواری کرد که با توجه به ظرفیتهای بسیار خوبی که در گذشته و با تلاشهای مدیران قبلی در موسسه قدس مهیا شده است و نگاه رو به جلوی و فرصت ساز تولیت معزز آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت و کارکرد رسانه این موسسه به سوی شکل گیری رسانه تراز انقلاب اسلامی و اهل بیت(ع) گام‌های موثری بردارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.