کرمانشاه- هنوز یک هفته از انباشت و تضییع گوجه‌فرنگی‌های ایرانی در مرزهای غربی نمی‌گذرد که حالا صف خودروهای حامل سیب‌زمینی در مرز پرویز خان در استان کرمانشاه باری دیگر نظرها را به این منطقه دوخته است.

سرنوشت گوجه های صادراتی در انتظار سیب‌زمینی؛ انباشت صد ها تن محصول پشت مرز عراق

قدس آنلاین-گروه استان ها:  تجمع بیش‌ازحد خودروهای حامل سیب‌زمینی که حالا تعداد کامیون‌های در انتظار خروج از مرزها به بیش از ۳۰۰  کامیون رسیده است موجب شده تا مسئولان از گسیل این حجم از محصول به مرز ابراز نگرانی کنند.

گفتنی است ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویز خان انجام می‌شود و تا هفته گذشته درحالی‌که تصاویر دور ریختن گوجه‌ها و ضایع شدن آن‌ها در این مرز در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد حالا همان تصاویر با سوژه سیب‌زمینی بین کاربران فضای مجازی جولان می‌دهد.

درحالی‌که گوجه‌فرنگی در بازار داخلی تا قیمت ۲۵ هزار تومان خود را بالا کشید و سیب‌زمینی نیز خیال کوتاه آمدن از قیمت پنج هزار تومان را ندارد اما کمی دورتر و درست در مرز عراق خودروهای بسیاری مجبور به تخلیه بار خود بر روی زمین هستند .

تفاوت قیمت زیاد محصولات کشاورزی مانند گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی در بازار داخلی و صادراتی باعث صادرات بی‌رویه به کشورهای همسایه مانند عراق شده است که علاوه بر ایجاد رقابت منفی حتی باعث پس زدن این محصولات می‌شود.

استقبال پیش از موعد

گفتنی است با توجه به اینکه تا پیش‌ازاین دولت صادرات سیب‌زمینی به سایر کشورها را ممنوع کرده بود اما حالا خبر بازگشایی مرز برای آغاز صادرات بسیاری از بازرگانان را بر آن داشته تا به هر مقدار می‌توانند سیب‌زمینی به سمت مرزهای عراق ارسال کنند.

بنا بر گزارش خبرنگار قدس اگرچه طبق توافقات ایران و عراق مقررشده تا مرز عراق ۲۶ آبان ماه بازگشایی شود اما از سه روز گذشته تاکنون حجم کامیون‌های باری حامل سیب‌زمینی به سمت مرز افزایش‌یافته است تا در اولویت خروج از مرز باشند و لذا همین موضوع مسئولان مربوطه را نگران کرده است.

ارسال بیش‌ازحد محصول به مرز

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه  بابیان اینکه سهم مشخصی برای صادرات هر یک از انواع میوه و تره‌بار به این کشور در نظر گرفته‌شده است اظهار کرد: ارسال بار بیش‌ازحد مجاز ممکن نیست و لذا بی‌توجهی به این موضوع موجب انباشت و تضییع محصول در مرز خواهد شد.

کیوان کاشفی بابیان اینکه به‌رغم اعلام به صادرکنندگان مبنی بر اینکه از ارسال کامیون‌های سیب‌زمینی به مرز تا روز سه‌شنبه بیست و ششم آبان ماه خودداری کنند اما تاکنون حجم بسیاری از این محصول از چند روز قبل به این مرز گسیل و بر روی هم انباشته شده است.

وی اذعان کرد: ارسال بار بیش از حد مجاز و غیرمتعارف به مرز به طور قطع امکان صادرات نخواهد داشت، زیرا براساس توافقی که داشتیم نه طرف عراقی بیش از سهمیه مجاز را می‌پذیرد و نه گمرک ایران بدون هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه و اتاق بازرگانی بارهای صادراتی را اظهار خواهد کرد.

نبود تناسب بین تقاضا باعرضه

بنا بر گفته کارشناسان گرچه سیب زمین کاران سراسر کشور امسال به امید صادرات حاضر نشدند تا محصول برداشت‌شده خود را به دلیل قیمت پائین راهی بازارها کنند اما با انباشت این میزان بار سیب‌زمینی در مرز که بیش از تقاضای طرف عراقی است درهرصورت یا بار خود را به دلیل فساد از دست خواهند داد و یا مجبور به فروش باقیمت‌های پائین خواهند شد.

به گفته ناظر  گمرکات استان کرمانشاه، در حال حاضر افزون بر ۵۰۰ کامیون سیب‌زمینی در مرز پرویز خان آماده خروج از مرز است که احتمال ترخیص تمامی آن‌ها در یک روز وجود ندارد.

خلیل حیدری در این راستا بابیان اینکه نهایت تقاضای طرف عراقی برای سیب‌زمینی ۷۰ تا ۸۰ کامیون در روز است ادامه می‌دهد: این در حالی است که به‌رغم هشدارها و اعلام ای مکرر خودروهای بسیاری به مرز آمده و در انتظار ورود به عراق هستند.

وی اذعان کرد: البته ممکن است همه کامیون‌هایی که اکنون در مرز حضور دارند ظرف دو تا سه روز بار خود را به عراق ببرند، اما حتماً مجبور به فروش سیب‌زمینی زیر قیمت می‌شوند.

موضوع تکراری

حیدری موضوع صادرات بیش‌ازحد میوه و تره‌بار و ازدحام محصولات در مرز را موضوعی دانست که هرسال و هر بار برای یکی از محصولات کشاورزی تکرار می‌شود و خاطرنشان کرد: این معضل فقط مربوط به مرزهای کرمانشاه نیست و در اکثر مرزهای زمینی کشور این مشکل راداریم.

وی دلیل ارسال بار بیش‌ازحد به مرز را فعالیت واسطه‌ها دانست که صاحب اصلی بار نیستند و افزود: نتیجه این وضعیت چیزی جز زیان تولیدکننده، صادرکننده، کامیون و فشار بیش‌ازحد به نیروهای گمرک نیست.

به گفته این مسئول، متأسفانه ظرفیت و امکانات چندانی هم در مرز وجود ندارد که بتوان همه این بارهای مازاد را دپو یا نگهداری کرد، بدون آنکه فاسد شود.

بی‌برنامگی

بنا بر گفته کارشناسان صادرات بخش کشاورزی ما عمدتاً به شکل مقطعی و محدود توسط برخی تجار انجام می‌شود، درحالی‌که بازارهای بزرگ مثل روسیه و اروپا دیگر به تجارت کوچک و محدود مواد غذایی روی خوش‌نشان نمی‌دهند. آن‌ها خواستار تجارت پایدار و قراردادهای طولانی‌مدت هستند و تاجر ما اصولاً نمی‌تواند چنین قراردادهایی ببندد چون برای استمرار صادرات الزاماتی نظیر ثبات تولید، قوانین حامی صادرکننده  و برنامه‌ریزی مطمئن باید وجود داشته باشد که ظاهراً ما فاقد آن هستیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.