قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به دلیل تحت‌الشعاع قرار گرفتن واکسیناسیون به خاطر بیماری کرونا امکان دارد بیماری‌هایی که سال‌ها تحت کنترل قرار گرفته است مانند فلج اطفال دوباره ظهور پیدا نماید که این موضوع یک زنگ خطر برای کل بهداشت دنیا است.

کرونا واکسیناسیون را تحت‌الشعاع قرار داده است/زنگ خطر ظهور بیماری‌های کنترل شده

به گزارش قدس آنلاین، سید کاظم فرهمند  به مناسبت ۲۷ آبان، آغاز هفته جهانی خود مراقبتی در خصوص خودمراقبتی جسمی و عوامل موثر بر آن اظهار کرد: خود مراقبتی یعنی اینکه ما با اطلاعاتی که در حوزه سلامت داریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم تا کمتر بیمار شویم و اگر هم دچار بیماری شدیم زودتر به سلامتی دست پیدا کنیم.

سلامت معنوی از سلامت جسمی نیز مهمتر است 

وی افزود: سلامتی تنها جسمی نیست بلکه از نظر سازمان جهانی بهداشت سلامتی چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی  و معنوی دارد  و این ابعاد از اهمیت بالایی برخوردارند؛ برای مثال سلامت معنوی از سلامت جسمی نیز مهمتر است  زیرا  اگر انسان در زندگی هدفی نداشته باشد و عاقبتی برای جهان متصور نباشد به پوچی خواهد رسید و این پوچی بر روان فرد هم تاثیر گذاشته و با ابتلا به بیماری‌های روان‌تنی، بیماری به جسم فرد منتقل می‌گردد.

فوت سالانه ۳۰۰ هزار نفر در ایران بر اثر بیماری‌های غیرواگیر

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در کشور  بیشترین عامل مرگ و میر مربوط بیماری‌های غیرواگیر است. سالانه ۳۰۰ هزار نفر از مردم کشورمان بر اثر بیماری‌های غیرواگیر  فوت می‌شوند  و از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار نفر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را  از دست می‌دهند. تاکید در زمینه خود مراقبتی جسمی  در تمام ادوار  بر روی سبک زندگی، فعالیت بدنی و تغذیه  سالم است. این سه مورد ابعاد اصلی خود مراقبتی جسمی است. تغذیه ناسالم و اضافه وزن عامل ایجاد بیماری‌های دیگری از جمله فشار خون و بیماری های قلبی  و عروقی  است. بیماری  فشار خون جزو یکی از ده علت مرگ در کشور ایران است  .

فرهمند گفت: البته در بحران کرونا که امروزه تمام جهان را فرا گرفته است، در حال حاضر  تاکید بر خود مراقبتی بیشتر بر سه اصل فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و  شستن دست‌ها استوار است  و در این  برهه فعلی باید از تجمعات پیشگیری کرد.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد نقش جنسیت بر خود مراقبتی جسمی تصریح کرد: از آنجایی که مدیریت  در زندگی با زنان است، زنان نقش مهمی در خود مراقبتی برای خود و خانواده خود دارند. سبک  تغذیه و ذائقه کودکان بر این اساس است زیرا ذائقه ما از کودکی در خانواده شکل می‌گیرد.

 وی افزود: معمولا آقایان در خود مراقبتی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. که این هم به دلایل مختلفی از جمله مشغله زیاد و فرصت کمتر است. همچنین مردان نسبت به زنان آموزش‌پذیری کمتری دارند و کمتر به دنبال آموزش هستند.

در حال حاضر مشکل ما در آموزش‌های خودمراقبتی مطالب بدون اعتبار شبکه‌های اجتماعی است

فرهمند در مورد وضعیت آموزش‌های خودمراقبتی در کشور گفت:  درحال حاضر در مورد آموزش‌های خود مراقبتی مشکلی که وجود دارد حجم مطالب وسیع و بدون اعتباری است که در شبکه‌های اجتماعی در حال  تولید است. این اخبار، مطالب و آموزش‌ها  اکثرا منشأ درست و معتبری ندارند و صرفا جنبه تبلیغاتی و تجاری برای افراد ذی‌نفع دارند. این مطالب مردم را دچار  ساخته  و اینگونه  روان مردم  را نیز مختل می‌سازند؛ برای مثال در مورد بیماری کرونا این مساله مشاهده شد که مشکلات خاصی در این زمینه ایجاد کرد. توجه به  منابع نادرست و بازنشر آن‌ها برای ما مسئولیت فردی واجتماعی ایجاد می‌کند درنتیجه ما هم در گمراهی سایرین همراه می‌شویم.

مشکل اصلی در خود مراقبتی کمبود منابع موثقی است که مردم به آن دسترسی داشته باشند

وی ادامه داد: مشکل اصلی در خود مراقبتی کمبود منابع موثقی است که مردم به آن دسترسی داشته باشند. این منابع موثق در سایت  وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشت و قسمت‌های دانشگاهی  وجود دارند اما مردم به این منابع کمتر توجه می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه با سیستم نظام درمانی و بهداشتی کشور بعد از انقلاب و تاسیس شبکه‌های بهداشتی و درمانی به موفقیت‌های خوبی در این زمینه رسیده‌ایم. از نظر سازمان جهانی بهداشت ما در کشورهای منطقه اِمرو که به آن منطقه مدیترانه نیز می‌گویند جز کشورهای سطح بالا از نظر مراقبت‌های بهداشتی و آموزش‌ها هستیم.

کرونا پیشگیری و بهداشت را به خطر انداخته است

وی ادامه داد: امیدواریم با مهار بیماری کرونا بتوانیم دستاوردهای بهداشتی را  که در گذشته داشته‌ایم حفظ نماییم. تهدیدی که بیماری کرونا در حال حاضر برای تمام دنیا دارد به خطر انداختن  پیشگیری و  بهداشت درسراسر دنیاست. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بیماری کرونا واکسیناسیون بیماری‌ها را تحت شعاع قرارداده است.  در بررسی  سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر  حدود ۶۵ درصدِ حالت عادی مردم واکسیناسیون انجام می‌دهند. همچنین درزمینه مراقبت‌های بیماری‌های فشار خون، سرطان و دیابت مراقبت‌ها افت کرده است زیرا مردم به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کرونا کمتر به مراکز درمانی و پزشکی مراجعه می‌کنند.

فرهمند بیان کرد: همچنین به دلیل تحت الشعاع قرار گرفتن واکسیناسیون به خاطر بیماری کرونا امکان دارد بیماری‌هایی که سال‌ها  تحت کنترل قرار گرفته است مانند فلج اطفال دوباره ظهور پیدا نماید و این خود یک زنگ خطر برای کل بهداشت دنیا است. خوشبختانه در کشور ما نسبت به خیلی از کشورهایی که در زمینه واکسیناسیون افت بالایی داشته‌اند این مساله کمتر دیده می‌شود.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد  در خصوص چگونگی تاثیر خود مراقبتی جسمی از محیط اظهار کرد: در بیماری‌های واگیر مانند کرونا انسانها صددرصد از محیط تاثیر می‌گیرند اما  در بیماری‌های غیر واگیر شخص باید از خود مراقبت نماید و دولت‌ها نیز باید شرایطی فراهم کنند تا غذایی که به دست مردم می‌رسد، غذای سالمی باشد یعنی از مزرعه تا سفره ایمنی غذایی رعایت شود، آلودگی‌های محیطی کمتر شده و  فعالیت بدنی و امکانات ورزش منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.