عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت‌ مجلس، اصلاح ساختار بودجه است که نخستین بار در کمیسیون بودجه، کمیته اصلاح ساختار بودجه، شکل گرفته است.

کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس تشکیل شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از صداوسیما، محسن زنگنه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: با توجه به اقدامات سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۹۸, در مرکز پژوهش‌ها، بلافاصله برخی از طرح‌ها را در دستور کار قرار دادیم و این کمیته حدود سه ماه درگیر این موضوع بود و در نهایت همه این فرآیند با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون وی انجام شد.

وی افزود: قرار بر این شد برای اینکه طرح اصلاح ساختار بودجه به بودجه سال ۱۴۰۰ برسد، این طرح در قالب یک ماده واحده و ۱۲ بند به صورت احکام کلی به صحن مجلس شورای اسلامی بیاید و همزمان با توجه به تفاهم و توافق میان سازمان برنامه و مجلس، سازمان برنامه نیز با همین فرآیند در حال انجام کار باشد.

زنگنه با اشاره به اینکه بودجه در کشورمان، اهرم قدرت دولت است، گفت: دولت‌ها از این ابزار استفاده می‌کنند و شیوه بودجه هم به گونه‌ای است که دولت و به ویژه سازمان برنامه و بودجه می‌تواند بودجه را تغییر دهد و بسیاری از مناسبات سیاسی هم بر اساس ردیف بودجه‌ها، جا به جا می‌شود بنابراین دولت نمی‌خواهد این اهرم قدرت از او گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ساختارهای کارآمدی در حوزه گرفتن مالیات نداریم و نظام مالیاتی ما نیازمند هوشمندسازی است.

وی افزود: بندی را در اصلاح ساختار بودجه قرار دادیم که بر مبنای آن، دولت مکلف است تکلیف برنامه اجرایی، فعالیت، بهای تمام شده و مقدار کمی اهداف را در جداول مربوط بیاورد یعنی دستگاه نظارتی نه تنها می‌تواند ردیف‌های بودجه را بر اساس اسناد و مدارک هزینه بررسی کند بلکه می‌تواند عملکرد آن دستگاه را هم بررسی کند.

زنگنه تاکید کرد: دستگاه نظارتی باید بتواند جدای از عدد و رقم بودجه، عملکرد را هم مورد بازبینی قرار دهد.

شمس الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این برنامه گفت: طرح اصلاح برخی از احکام اصلاح ساختار بودجه را به مثابه شروعی برای اصلاح ساختار بودجه در نظر می‌گیریم، زیرا زمانی که از اصلاح ساختار بودجه صحبت می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که بودجه از یک طرف چارچوب حکمرانی است و روابط مالی در آن مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های مالی، به وقتش به داد اقتصاد می‌رسد و زمانی که در چرخه رکودی فرو رفتیم بودجه می‌تواند ما را از این چرخه بیرون بیاورد.

حسینی اضافه کرد: بودجه یک سند مالی و حکمرانی است و ویژگی‌هایی باید داشته باشد از جمله اینکه باید شفاف باشد بنابراین مواردی در این طرح پیش بینی شده است که شفافیت در بودجه افزایش پیدا کند و بودجه مبتنی بر درآمدهای پایدار باشد.

وی افزود: نبود توفیق در اصلاح ساختار بودجه جدای نبود توفیق در اصلاح ساختار اقتصاد نبوده است و این طرح شروع اصلاح ساختار بودجه است و نه تمام آن.

سید محمدهادی سبحانیان کارشناس بودجه و مالیات نیز با حضور در استودیوی دیگر این برنامه گفت: در دهه‌های گذشته آنچه از اصلاحات بودجه‌ای شکل گرفته بیشتر اصلاحات شکلی و روشی بوده است و روش‌های بودجه ریزی را تغییر دادیم و در برخی موارد، ردیف‌ها و طبقه بندی‌ها را اصلاح کردیم و نام آن را اصلاحات بودجه‌ای گذاشتیم که این‌ها اصلاحات شکلی و صوری است و اثرات معناداری را در فرآیند بودجه ندارد.

وی افزود: بودجه در عمل، یک ابزار مالی برای حکمرانی است و رابطه ملت و دولت را تعیین می‌کند و نتوانستیم آن را سامان دهیم، زیرا اراده جدی برای این اصلاحات به ویژه در دولت و مجلس وجود نداشته است به علت اینکه نظم و تعادلی شکل گرفته است و برهم زدن آن، منافع ذینفعان را به خطر می‌اندازد.

سبحانیان اضافه کرد: اصلاحات در حوزه ساختار بودجه با اصلاحات در دیگر حوزه‌ها در هم تنیده است از جمله اصلاحات در حوزه شرکت‌های دولتی، طرح‌های عمرانی و از جمله نظام مالیاتی.

وی افزود: خلأ‌های زیادی در حوزه مالیاتی داریم از جمله نبود تعریف پایه‌های جدید مالیاتی و معافیت‌های گسترده بنابراین برای اصلاح ساختار بودجه باید معافیت‌ها را ساماندهی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.