سخنگوی وزارت امور خارجه راهبرد اعلامی از سوی دولت ترامپ با عنوان هر هفته یک تحریم علیه ایران و تلاش برای اعمال سیاست تحویل زمین سوخته به دولت بایدن را پروژه‌ای تبلیغاتی و برای ایجاد التهاب در بازارهای ایران خواند و گفت: خود این عنوان نشان می‌دهد آمریکایی ها میدانند اقداماتشان بی‌تأثیر بوده است.

سیاست هر هفته یک تحریم تبلیغاتی است/ مرز با ارمنستان هیچ تغییر نمی‌کند/ مسیر ترانزیت ایران جایگزینی ندارد

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده در واکنش به ادعاها و نقشه‌های منتشر شده در مورد تغییر مرزها و قطع ارتباط مرزی ایران با ارمنستان در پی توافق اخیر برای پایان دادن به جنگ قره‌باغ با تأکید بر جعلی و بی پایه بودن این اخبار و نقشه‌ها، گفت: نه مرزی عوض شده و نه هیچ تغییری را ایران خارج از آنچه اعلام شده می‌پذیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه که در نشست برخط به صورت ویدئو کنفرانس با اصحاب رسانه به سؤالات آنها پاسخ می‌داد، با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران از هرگونه حل و فصل دائمی این بحران استقبال می‌کند و در سه دهه گذشته تلاش کرده این ماجرا مسالمت آمیز حل شود، افزود: ما از هر  روندی به این کار کمک کند ما استقبال می‌کنیم. در عین حال مسیر روشن است.

توافق قره‌باغ گرته برداری از طرح ایران است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه گفته شده طرح آتش بس امضا شده با همکاری روسیه و ترکیه تدوین شده و به نظر می‌رسد در برخی موارد منافع ایران را تأمین نمی‌کند و نگرانی‌هایی در مورد تهدید منافع ترانزیتی ایران از سمت ترکیه یه آسیای مرکزی را بوجود آورده، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره پیگیر این موضوع بوده و آقای دکتر ظریف وزیر خارجه ما از روز اول هم با همتایان ارمنی و آذربایجانی خود در تماس بوده و هم با مقامات دیگر کشورهای مرتبط و دخیل در این بحرانو ما حتی نماینده ویژه به این کشورهای فرستادیم.

وی افزود: طرح توافق شده بین این دو کشور  تا حد زیادی با طرح پیشنهادی ما همپوشانی دارد و گرته بداری از طرح ماست. طبیعی است که روسیه به عنوان کمک کننده رایزنی هایی داشته باشد. اما به طور قطع در مواردی که به ما و منافع ما مرتبط است بدون لکنت به همه طرف‌ها گفته‌ایم و آنها هم شنیده‌اند.

هیچ تغییری در مرزهای ما با ارمنستان رخ نداده و نمی‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه مرزهای ایران و منطقه تغییری نکرده و در آینده هم نخواهد کرد، گفت: در مورد مسیر ترانزیتی که قرار است شکل گیرد،  کم و کیف باید بررسی شود اما آنچه مشخص است این یک مسیر ترانزینی ساده خواهد بود.

ایران شاه‌راه استراتژیک و غیر قابل جایگزین منطقه است

وی با بیان اینکه تعدد جاده‌های ترانزیت اتفاق بدی نیست، تصریح کرد: مزیت‌های ترانزیتی ایران نه برای این دو کشور و منطقه که برای  همه جهان مشخص و غیر  قابل جایگزینی است. ما شاه‌راه استراتژیک این منطقه  هستیم و مسیر ما جایگزینی ندارد.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه ما ظرفیت ها و موقعیت مان را می‌شناسیم، خاطرنشان کرد: این موضوع در سطوح عالیه پیگیری و در داخل نظام بحث و جمع بندی شده و سپس برای پیگیری به وزارت خارجه ابلاغ می‌شود و ما به این نهادهای عالی پاسخگو خواهیم بود.

نیروهای تکفیری باید منطقه را ترک کنند

وی اظهار داشت، آنچه موکدا به همه طرف‌ها تذکر داده‌ایم اینست نیروهای تکفیری  باید منطقه را ترک کرده باشند.  ما فکر می کنیم حل و فصل صلح آمیز بحران  به امنیت منطقه نیز کمک می‌کند.

وی درباره زمزمه اعزام نیروی صلح بان از سوی ترکیه به قره‌باغ هم تصریح کرد: هیچ موضوعی خارج از روال طبیعی نمی‌تواند شکل بگیرد. همانطور که هیچ کنشگر خارجی نمی‌تواند پایش به منطقه باز شود . همه باید این پیام را بگیرند و کنشگران منطقه هم باید مسیر طبیعی را طی کنند.

برنامه هر هفته یک تحریم تبلیغاتی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره پروژه هر هفته یک تحریم دولت ترامپ در حالی که حدود دو ماه از عمر آن باقی مانده و تلاش برای تحویل زمین سوخته در مورد برجام به دولت احتمال بایدن نیز با بیان اینکه ما انتظاری جز این از  این دولت آمریکا  نداشته‌ایم، گفت: همین موضوع نشان می‌دهد خودشان هم می‌دانند سیاست فشار حداکثری شکست خورده و تأثیری نداشته است.

وی افزود: این اقدامات نشان می‌دهد وقتی یک مجموعه به روزهای آخر خودش می‌رسد به چه کارهایی ممکن است دست بزند، اما  دیگر چیزی نمانده که ایالات متحده بخواهد انجام دهد و ماهیت آنچه را که انجام می‌دهند چیزی جز ایجاد یک شوک روانی و  پروپاگاندا برای ایجاد التهاب در بازارها نیست و تاثیر میدانی ندارد. آنها فقط می‌خواهند فضای تحریم را در اذهان زنده نگه دارند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تأکید کرد: ما در یک جنگ اقتصادی و رسانه‌ای هستیم و در این جنگ وظیفه تمامی سرداران رسانه‌ای ماست که دست دشمن را بخوانند و اجازه ندهند آنها در این جنگ رسانه‌ای برنده شوند. البته ما این تحریم‌ها را غیر قانونی می‌دانیم و باید در اسرع وقت برداشته شوند.

خطیب زاده اظهار داشت: اینکه نیت آنها چیست و می‌خواهند زمین سوخته تحویل دهند مهم نیست. این دو ماه وقت خوبی است که رئیس جمهور این بازی سراسر باخت را رئیس جمهور آمریکا تبدیل کند به بازی که کمترین آبرویی را برای خودش حفظ کند.

نیازی به پیام رسان بین ما و عربستان نیست

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه پاکستان در جریان دیدار اخیر ظریف از اسلام آباد حامل پیامی از سوی عربستان بوده یا نه؟ با بیان اینکه نمی‌دانم این سوال و گمانه ها در این مورد چیست؟ اظهار داشت: ایران موضع خودش را بارها اعلام کرده نیاز به پیام بردن و آوردن نیست. نخست وزیر پاکستان یک بار تلاشش را کرد اما عربستان پاسخ مثبت نداد.

وی افزود: تعامل ما با همسایگاه هست اما به صورت خاص بحثی بین ما در مورد عربستان در این سفر نبوده است.

وی در بخش دیگری از نشست خود در تشریح سفر ظریف به پاکستان گفت: آقای ظریف در دیدار با فرمانده ارتش همکاری‌های دفاعی، نظامی و امنیتی و مرزی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. فنس کشی، گروه‌های دخیل در جنایات سازمان یافته از جمله مواد مخدر، سلاح و ... و موضوع افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. ظریف در ملاقات با همتای خود تمامی ابعاد روابط را مرور کرد. روند صلح افغانستان، مقابله با اسلام هراسی و طرح‌های مخرب رژیم صهیونیستی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

چشم اندازی برای خروج عربستان از انزوا نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات و ادعاهای اخیر پادشاه عربستان علیه کشورمان و درخواست از جامعه جهانی برای مقابله با برنامه هسته‌ای و سیاستهای منطقه‌ای ایران هم با بیان اینکه حکام سعودی جملات خسته‌کننده‌ای را حفظ کرده و مدام تکرار می‌کنند، گفت: آل سعود باید توجه کنند تا  مادامی که ولع خرید سلاح، توهم قیمومیت بر اعراب و شناخت نادرست از معادلات بین‌المللی دارند و اینرا درک نمی‌کنند که نمی‌توان با قواعد دستوری که در داخل دست به سرکوب می‌زنند، فضای بین المللی را تغییر داد ،نمی‌توان با کشتن مردم یمن به صلح و سلطه رسید و نمی‌توان منابع جهان اسلام را صرف  خیانت به آرمان فلسطین کرد چشم اندازی برای بهبود وضعیت منزوی عربستان حتی در منطقه خلیج فارس هم نیست.

وی با تاکید بر اینکه دردناک است که می‌بینیم کشوری که قرار بود مدافع آرمانهای جهان اسلام باشد در جایگاه خیانت به این آرمان‌ها قرار گرفته، تصریح کرد: توصیه به حکام آل سعود این است که تنها و تنها به ظرفیت‌های جهان اسلام و منطقه دل ببندند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تمامی خطاها، نقشه ها و توطئه‌های آل سعود را می‌دانیم دست دوستی ایران کماکان برای تمامی کشورهای اسلامی دراز است . ما اینرا انتخاب نکرده‌ایم اما همسایه هم هستیم و چاره‌ای نداریم برای تعالی منطقه دست به دست هم بدهیم.

خطیب زاده درباره آخرین وضعیت پرونده عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای هم با بیان اینکه برخی موانع ایجاد شده و برخی نیز تلاش می‌کنند این موانع را حل نشده باقی بگذارند، تصریح کرد:  ما با آرامش و در چارچوب منافع خودکان جلو می‌رویم و هر کجا منافع ما ایجاب کند به این سازمان می‌پیوندیم و هر کجا اقتضا کند ناظر می‌مانیم.

آخرین وضعیت پناهجویان ایرانی در مصر

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره وضعیت پناهجویان ایرانی نجات یافته در مصر هم گفت: متاسفیم برخی هموطنان در دام قاچاقچیان انسان می‌افتند و خود و خانواده خود را گرفتار می‌کنند و شاهد این سوداگری‌ها هستیم و تمامی سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور موظفند به تمامی ایرانیان دسترسی‌های کنسولی داده و مساعدت‌های لازم را بدهند.

وی خاطرنشان کرد بعد از اینکه دفتر حافظ منافع ما در قاهره مطلع شد با همکاری خوب دولت و نهادهای مصری دسترسی‌های لازم را داشت به سفارت آمدند و تلاش شد با خانواده این افراد در ایران تماس گرفته شده و احراز هویت آنها صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: . یک اصل بیشتر نیست و آن بازگشت داوطلبانه است و هر کس بخواهد برگردد ما کمک می‌کنیم.

وصله حمایت از القاعده به قبای ایران نمی‌چسبد

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره ادعای رسانه‌های امریکایی مبنی بر ترور نفر دوم القاعده در ایران بدست ماموران اسرائیلی هم با بیان اینکه همه می‌دانند القاعده دست پرورده کدام کشورها است همه میدانند جریان تکفیری بیشتارین خصومت را با ایران شیعه دارد و تمامی تلاشش را کرده از ما قربانی بگیرد، گفت: ما همواره جبهه مقابل نفکر تکفیری بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: همه می‌دانند چه کسانی برای درست کردن این گروه‌ها پول دادن و همین حالا در حال استخدام مجد نیروهای جدا شده القاعده و داعش هستند و این ادعا وصله ایست که به قبای همان کسانی که القاعده را درست کردند می چسبد.

خطیب زاده با بیان اینکه وقتی کسی که مدعی می‌شود( کسی را در ایران ترور کرده) باید سند بدهد، افزود:  اینکه رژیم صهیونیستی مزدور ایالات متحده  و تروریست اجاره‌ای بشود و پول بگیرد تا افرادی در در دنیا ترور کند یک تراژدی و سندی برای تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: مدیران نیویورک تایمز منابعی که این درزهای ساختگی را به این روزنامه می دهند و این سناریوهای هالیوودی را می نویسند  دقت و ذهنشان را باز و  اول مشخص کنند که این فرد کجا کشته شده است؟ و بعد اعلام کنند در خیابان های تهران زیرا  چندی پیش رئیس جمهور افغانستان و شورای امنیت ملی  این کشور اعلام کردند که فرد مورد اشاره را در ولایت غزنی کشته‌اند.

مسئله  حق آبه ایران باید در چاچوب قراردادهای موجود حل شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره نگرانی از احداث سد در افغانستان و حق آبه هیرمند نیز با اشاره به اینکه هیئت مذاکره کننده و معاون وزیر خارجه افغانستان هم اکنون در ایران هستند  و گفت‌وگوهای جدی درباره موضوعات مختلف در قالب سند همکاری جامع دو کشور در جریان است، گفت: به صورت جدی با برادران در افغانستان در این زمینه صحبت کردیم. موضوعات ساده‌ای نیست چون مسائل مرزی و آبی است و باید در چارچوب قراردادهای فیمابین این موضوع باید پیگیری شود. از طرف افغانی هم تا کنون چیزی جز این نشنیده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر دفاع عراق به ایران گفت: تمرکز بر همکاری درباره موضوعات مرتبط با امنیت و ... است. توافقاتی با بانک مرکزی صورت گرفته است و امیدواریم با همت طرف عراقی این مسیر به سرعت اجرایی شود. توقع داریم که طرف مقابل به تعهداتش بدون فوت وقت عمل کند. روابط ایران و عراق چند لایه و مردمی است و شایسته توجه جدی تصمیم سازان و تصمیم گیران در دو کشور است.

دولت اقلیم و عراق باید به تعهد خود در مورد تروریستها عمل کنند

سخنگوی وزارت خارجه درباره شهادت سه مرزبان ایرانی در آذربایجان غربی در روز جمعه بعدازظهر ضمن تسلیت گفت: متاسفانه برخی گروه‌های تروریستی هستند که در برخی مناطق مأوا گزیدند و البته بارها به دولت اقلیم گفته‌ایم که اینها حق ندارند در نزدیکی مرزها باشند و این خلاف حسن همجواری هستند.

وی افزود: این گروهک‌ها بسیار ناچیز و کوچک هستند و پاسخ ایران قاطع بوده و سپاه غیور پاسخ داده و هر جا لازم باشد پاسخ باز هم خواهند گرفت وبه دولت عراق اعلام می‌کنیم به وظیفه حاکمیتی خود با دقت توجه کند که منبع این ناآرامی و حرکات ایذایی از داخل خاک عراق نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.