هرمزگان-گفتنی است نخستین دسته ملخ‌های صحرایی در هرمزگان چهارم بهمن‌ماه پارسال در «بندرنخیلو» از توابع بندرلنگه در غرب هرمزگان گزارش شد و علت مهاجرت آن‌ها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد.

دغدغه کشاورزان جنوب از بازگشت میهمان ناخوانده

قدس آنلاین-گروه استان ها:  ملخ‌های صحرایی یا مهاجم معمولاً همه‌ساله بر اساس فیزیولوژی زیستی‌شان در فصل بهار به‌ویژه ماه‌های اردیبهشت و خرداد مهاجرت خود را از خاستگاهشان در کشورهای حاشیه دریای سرخ و شبه‌جزیره عربستان آغاز  می‌کنند و پس از عبور از ایران به‌سوی هند و پاکستان می‌روند و بار دیگر در ماه‌های آبان و آذر و درراه بازگشت به خانه در میانه راه بازهم سری به ما می‌زنند و تا جایی که می‌توانند هر آنچه  را بر سر راهشان باشد  می‌خورند و تخریب می‌کنند و ما را به دردسر می‌اندازند .

بنا بر آمار سازمان کشاورزی وسعت زمین‌های کشاورزی هرمزگان ۱۶۲ هزار هکتار با تولید سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰هزار تن محصول با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل است و لذا بازگشت ملخ‌های مهاجم باری دیگر بر دغدغه کشاورزان منطقه افزوده است.

دغدغه کشاورزان

در همین راستا برخی از کشاورزان جنوب ازآنجاکه قیمت سموم کشاورزی بیش‌ازحد گران شده است اظهار دغدغه کرده و به قدس می‌گویند: تا چند ماه پیش یک قوطی سم «دیازینون» تنها ۶۰ هزار تومان قیمت داشت اما در حال حاضر قیمت همین سم به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

جاسم صولت بابیان اینکه از این سم به میزان یک لیتر در هر هکتار استفاده می‌کردیم اظهار می‌کند: در حال حاضر باید سه برابر بابت آن هزینه پرداخت کنیم و لذا اگر جهاد کشاورزی مبارزه با ملخ‌ها را جدی نگیرد ما در این اوضاع تمام کشت و کار خود را از دست می‌دهیم.

وی اذعان می‌کند: سال گذشته هم جهاد کشاورزی از کشاورزان خواست تابه صورت داوطلبانه برای مبارزه با ملخ‌ها با این سازمان همکاری کنند اما واقعیت این است که کشاورزان برای مقابله با ملخ‌ها حتی سوخت موردنیاز برای تراکتورهایشان را هم ندارند!

ضرورت همراهی نهادهای دولتی

در همین حال معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بابیان اینکه باید برای مقابله با این آفت سایر دستگاه‌های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی را همراهی کنند اظهار کرد: نشست‌های متعددی تاکنون پیرامون هماهنگی لازم

در قالب برگزاری ستاد بحران با موضوع ملخ صحرایی به ریاست فرمانداران برگزارشده است.

مهدی ترابی بیان کرد: نظارت برافزایش قیمت سم در عملیات مبارزه با ملخ صحرایی، دقت در نگهداری از خودروها، جمع‌آوری مستندات اجرایی در طول عملیات، تعمیر باندهای فرودگاهی موجود، انجام ردیابی با نرم‌افزار موبایل و تهیه گزارش فنی، مدیریتی و مالی به سازمان حفظ نباتات همواره از سرفصل‌های مورد تأکید در این نشست‌ها بود ه است.

وی با اشاره به دغدغه برخی از کشاورزان داوطلب به‌منظور تأمین سوخت نیز بیان کرد: متأسفانه کمبود خودرو  و هم‌چنین وجود خودروهای فرسوده و خراب همواره یکی از چالش‌های پیش روی این سازمان در مبارزه با ملخ‌های صحرایی بوده است.

وی ادامه داد: تأمین سوخت تراکتور کشاورزان داوطلب، نیاز به تعمیر سم‌پاش و نبود همکاری لازم فرمانداری‌ها در عملیات‌ها از چالش‌های مشترک مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های هرمزگان در ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی است که امیدوارم امسال با کمترین چالش و مشکل بتوانیم از مبارزه با این آفات پیروز شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.