شاخص کل بورس امروز هم مانند دو روز گذشته، سبز پوشید و حالا میانه‌های کانال یک و میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را هم رد کرده اما به باور تحلیلگران این سبزپوشی موقتی است و نباید به این رشد چند روزه دل خوش کرد.

آیا بورس بزودی لباس سبز را از تن بیرون می‌کند؟

قدس آنلاین: تا لحظه تنظیم این گزارش شاخص کل بورس یک میلیون و ۲۷۳ هزار و ۶۴۲ هزار واحد را به ثبت رسانده اما به باور کارشناسان تا وقتی که سیاست‌ها و ابزارهای غیر استاندارد بر بازار حاکم است، مشکل کاهش نقدشوندگی بازار پابرجا خواهد بود.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند سبزی شاخص کل نهایتاً یک هفته به طول خواهد کشید و به معنی بازگشت بازار به دوران اوج نیست.

 سبزی موقت شاخص در نبود آتش بازی بازارها

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه اکثر نمادهای بازار بیش از حد انتظار افت قیمت داشته‌اند و عملاً قیمتها ارزنده شده ضمن اینکه با اعلام پیروزی جو بایدن و به آرامش رسیدن بازارهای موازی (خودرو، طلا، مسکن و ارز) دورنمای افزایش قیمت در این بازارها حداقل در کوتاه مدت وجود ندارد و نقدینگی  از  این بازارها دور شده و طرف تقاضا در بورس تقویت شده است.

همایون دارابی به قدس آنلاین می‌گوید: با وعده بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ بی سابقه ۲۲ تا ۲۳ درصدی بهره، توقف فروش سهام عدالت، لغو قیمت گذاری دستوری کالاهای بورسی و تجدید نظر در این قیمتها، ارائه اطلاعات جدید پالایشگاه‌ها و حل شدن مشکلات پالایشگاهها با وزارت نقت زمینه تقویت هر چه بیشتر طرف تقاضا فراهم شده و فشار منفی روی شاخص کل کاهش یافته است.

وی ابراز امیدواری می‌کند با فروکش کردن آتش بازی در بازارهای موازی، شاخص کل حداقل تا ۵ روز آینده سبزپوش باقی بماند.

 معادلات کلان، بورس را زمین گیر کرده  است

دیگر کارشناس بورس هم به خبرنگار ما می‌گوید:  قطعاً سبز و یا قرمز شدن‌های چند روزه روند بازار را تعیین نمی‌کند و بازار همچنان با ریسک بالایی که از سیاست گذاریهای اشتباه دولت ناشی شده، همراه  است.

مهدی سوری ادامه می‌دهد: شاخص به طور موقت سبز شده و همچنان معادلات کلان اقتصادی تغییر نکرده است. در این شرایط آنهایی که حدود ۲۰ درصد در زیان بودند اصرار به فروش سهام دارند اما آنهایی که ۵۰  درصد در زیان هستند، در برابر فروش مقاومت می‌کنند. روند کلی بازار حکایت از ترس سرمایه گذاران کلان دارد و سبزی سه روز اخیر شاخص کل به منزله بازگشت روزهای مثبت بازار نیست.

وی نیز پیش بینی می‌کند این سبزی شاخص حدود یک هفته تداوم داشته باشد. سوری می‌گوید: عرضه‌ها در بازار کاهش یافته و فروش سهام عدالت متوقف شده است. علاوه بر لغو قیمت گذاری دستوری، اظهارات بورسی اخیر رئیس جمهور نیز در سبز شدن شاخص کل ظرف سه روز اخیر نقش داشته است.

 دولت، اعانه نقدی را جایگزین سهام عدالت کند

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است ناخوشی بازار از رفتارهای غیراستاندارد و ابزارهایی غیراستاندارد نظیر ETF، سهام عدالت، عدم ثبات مقررات و تصمیمات خلق الساعه ناشی شده و امروز بازار از استاندارد و تعادل خارج شده و نقد شوندگی آن کاهش یافته  است.

به باور وی پرونده سهام عدالت باید برای همیشه بسته شود و دولت بپذیرد در این زمینه اشتباه کرده، شرکتهای سرمایه گذاری استانی را از بازار حذف کند تا سهام عدالت به صورت بلوکی به سرمایه گذاران عمده واگذار شود و مقوله جاماندگان سهام عدالت هم برای همیشه از بازار حذف شود.

به گفته سوری دولت  اگر  دولت قصد دارد اعانه عمومی‌بین مردم توزیع کند این کار را با پول نقد انجام دهد و نه با سهام چرا که سرمایه گذار بورس معمولا با پولهای مازاد به بازار می‌آید اما دارندگان سهام عدالت به دنبال حضور مداوم در بازار نیستند و از هر فرصتی برای فروش استفاده می‌کنند.

این کارشناس بورس تأکید می‌کند تا وقتی این سیاستهای مخرب بر بازار حاکم است سرمایه گذاران نبابد با رشد چند روزه شاخص، ذوق زده شوند.

  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.