کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هر کشوری دارای دیپلمات‌های هوشمند و ورزیده است که باید دست طرف مقابل را در میز گپ و گفت بخواند و با گفت‌وگوی مناسب و استفاده از رژیم‎‌های حقوقی بین‌المللی خواسته‌های خود را مطرح و کسب کند.

ایران در رابطه با برجام از آمریکا طلبکار است/ دولت جدید آمریکا باید زیاده خواهی‌های دولت ترامپ را کنار بگذارد

دکتر حسن لاسجردی  در گفت‌وگو با قدس آنلاین در خصوص هوشمندی مسؤولان جمهوری اسلامی ایران در برابر دولت جدید آمریکا در مسأله بازگشت احتمالی به برجام و مذاکرات محتمل پیش رو گفت: ما از این منظر باید به مسأله ورود کنیم که ایران در رابطه با برجام از آمریکا طلبکار است. به عبارت دیگر دولت و مجموعه مسؤولان نظام جمهوری اسلامی در یک مجموعه واحد سیاسی به نام ایران از آمریکا به دلیل خروج غیر قانونی از برجام و عدم تعهد به تعهداتی که در برجام دارد طلبکار است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اگر دولت آقای بایدن خیال مذاکره با ما را دارد باید به این مسأله توجه شود که در ابتدای امر لازم است تعهدات کنار گذاشته برجامی توسط آمریکا که به تبع خود بر اروپا هم تحمیل شد، عملی شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در بازخوانی تعهدات برجامی آمریکا نسبت به ایران اولین موضوع مهم این است که دولت جدید آمریکا باید خطایی که دولت ترامپ در خصوص برجام از ایران داشت و زیاده خواهی‌های انجام شده را به سرعت کنار بگذارد. نکته مهم دوم ناظر بر این موضوع است که تیم آقای بایدن و تیم سیاست خارجی وی در کمپین‌های انتخاباتی به صورت تلویحی از بازگشت به برجام و گفت وگو با جمهوری اسلامی سخن گفته اند. آنچه مهم است؛ بازگشت آمریکا به برجام به صورت واقعی است نه صوری و شکلی برای تحمیل زیاده خواهی‌های دیگر آمریکا به ایران. به هر حال آن گونه که خود بایدن و تیمش عنوان کرده‌اند آنها به دنبال شکل دهی یک رفتار جدید با ما هستند، رفتاری که مبتنی بر عملکرد ترامپ نیست. قطعاً ما نباید به هرحال مذاکره بدون رعایت اصول را بپذیریم چرا که هنر یک کشور مقتدر و دارای دیپلماسی فعال استفاده از فرصت‌هاست. بنابراین باید از امتیاز طلب کار بودن خود در برجام استفاده کنیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل دراین باره توضیح داد: اگر ما بر خروج و بد عهدی آمریکا از برجام تأکید و این موضوع را برجسته کنیم با این رویه مذاکره با دولت بعدی آمریکا می‌تواند برای ما خالق فرصت‌هایی باشد به شرطی که ما از فرصت به دست آمده نهایت بهره برداری را داشته باشیم. مذاکره مناسب، بده بستان‌های مطلوب بدون هر گونه اعمال زور و اینکه امتیازاتی به نفع منافع ملی اخذ کنیم و در گفت‌وگوهای بعدی که اگر انجام شود با دست پری به کشور بازگردیم.

لاسجردی گفت: به هر صورت این هنر مسؤولین دیپلماسی کشور است که طرف مقابل را وادار به قبول خواسته‌های خود کند. دفعه قبل در بحث برجام طرف آمریکایی موافق غنی سازی برجام نبود که گام به گام این موافقت صورت گرفت. به هر حال هر کشوری دارای دیپلمات‌های هوشمند و ورزیده است که باید دست طرف مقابل را در میز گپ و گفت بخواند و با گفت‌وگوی مناسب و استفاده از رژیم‌های حقوقی بین‌المللی خواسته‌های خود را مطرح و کسب کند.

کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص تأکید کرد:  وقتی نظام تصمیم مذاکره با هر واحد سیاسی می‌گیرد نماینده نظام دراین فضا وزیر خارجه است، اصولاً وزیر خارجه در دنیا مسؤول و مجری اجرای سیاست های خارجی کشور خود در برابر همه کشورها و قدرت هاست لذا در هر واحد سیاسی که قصد گفت وگوی رسمی وجود داشته باشد در فضای بین‌الملل وزیر خارجه شناخته می‌شود یعنی وزیر خارجه نماینده رسمی کشور خود در بیرون از مرزهاست.

حسن لاسجردی در خصوص تیم‌های حرفه‌ای مشاوره ای برای انجام هر گونه مذاکره خاطر نشان کرد: تیم‌های خوبی در هر دو جناح به عنوان افراد مسلط خبره و دانایی برای به سر منزل رساندن مذاکرات وجود دارد که می‌تواند دولت و وزارت خارجه را در انجام امور و ایجاد فضای مناسبی کمک کنند.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال وقتی در عرصه بین‌المللی به یک جمع بندی می‌رسیم در داخل باید وحدت رویه بر آن حاکم شود چرا که عدم وحدت داخلی منجر به عدم بهره برداری‌های لازم از توافقات بین‌المللی می‌شود. به هرحال برجام هم با همه مشکلاتی که داشت دارای نقاط مثبتی بود که نمی‌توان همه محورهای آن را منفی عنوان کرد. وقتی قرارداد بین‌المللی مثل برجام در مسلخ رقابت‌های سیاسی ذبح می‌شود و سیاست زدگی درآن موج می‌زند مانند سایر مسائل به سرعت ناکارآمد می‌شود، بنابراین باید از همه مواهب توافق‌های بین‌المللی با وحدت سیاسی همه جانبه داخلی بهره مند شویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.