مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برای کشورهای اروپایی به منزله «زنگ هشدار» بوده است.

بورل: رفتارهای ترامپ نشان داد اروپا نباید منتظر آمریکا باشد

به گزارش قدس آنلاین، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه گفت رفتارهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای سیاست‌گذاران اروپایی به منزله «زنگ هشدار استراتژیک» بوده است.

بورل در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت که رفتارهای ترامپ، باعث ایجاد این درک در میان کشورهای اروپایی شده که «باید برخی از مشکلاتمان را به دستان خودمان حل کنیم نه اینکه انتظار داشته باشیم آمریکایی‌ها بیایند و آنها را حل کنند.»

او در ادامه گفت: «برای اولین بار، ما رئیس‌جمهوری در ایالات متحده داشتیم که علناً و آشکارا با اتحادیه اروپا اعلام خصومت می‌کرد.

بورل در بخش دیگری از این مصاحبه گفته کشورهای اروپایی کار دشواری برای «زنده نگاه داشتن» توافق هسته‌ای با ایران داشته‌اند که یکی از دلایل آن، تهدید دولت آمریکا به اعمال تحریم علیه شرکت‌های اروپایی خواستار تجارت با ایران بوده است.

کشورهای اروپایی در کنار روسیه و چین از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.