ولید المعلم، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه صبح روز گذشته در سن ۷۹ سالگی درگذشت. پس از وقوع بحران سوریه از سال ۲۰۱۱، بسیاری او را در سنگر دیپلماتیک دفاع از این کشور در مجامع بین‌المللی می‌شناختند.

خداحافظی با دیپلمات مقاومت

قدس آنلاین:  ولید المعلم، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه صبح روز گذشته در سن ۷۹ سالگی درگذشت. پس از وقوع بحران سوریه از سال ۲۰۱۱، بسیاری او را در سنگر دیپلماتیک دفاع از این کشور در مجامع بین‌المللی می‌شناختند. یکی از سنگین ترین مأموریت‌های دوران مسئولیت او، شکستن محاصره و انزوای دیپلماتیک دمشق پس از وفوع جنگ داخلی این کشور در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی بود. «عمرو موسی»، دبیرکل پیشین اتحادیه عرب که سال‌ها سکان‌دار وزارت امور خارجه مصر بود، چند سال قبل در مصاحبه با «الحیات» درباره او گفته بود: «او باهوش، باذوق و همچنین بسیار زیرک است و خوب می‌داند که کارش را چگونه باید انجام دهد». از علت درگذشت وی خبری منتشر نشده است.

ولید المعلم وزیر خارجه فقید سوریه که بود؟

وزیر خارجه سوریه که بامداد روز گذشته دار فانی را وداع گفت، یکی از برجسته‌ترین دیپلمات‌های سوری بود که از همان ابتدا، فعالیت خود را در وزارت خارجه این کشور آغاز کرد و در همین نهاد نیز از دنیا رفت. به گزارش فارس، ولید بن محی الدین المعلم متولد ۲۶ تیر ۱۳۲۰ شمسی در دمشق بود که در سال ۱۹۶۰ از طرطوس دیپلم گرفت و پس از آن، وارد دانشگاه قاهره شد و مدرک اقتصاد و علوم سیاسی خود را اخذ کرد. وی در سال ۱۹۶۴، وارد وزارت خارجه سوریه شد و به کشورهای تانزانیا، عربستان سعودی، اسپانیا و انگلیس مأموریت دیپلماتیک رفت. او همچنین در سال ۱۹۷۵ به عنوان سفیر سوریه در رومانی انتخاب شد و از سال ۱۹۹۰ نیز به عنوان سفیر دمشق در آمریکا مشغول به فعالیت بود. وی در کنار فعالیت‌های دیپلماتیک، از فعالیت‌های علمی غافل نبود و کتاب‌هایی نظیر «فلسطین و صلح مسلحانه»، «سوریه در مرحله قیمومیت از ۱۹۱۷ تا ۱۹۴۸»، «سوریه از استقلال تا اتحاد از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۸» و «جهان و خاورمیانه از منظر آمریکا» را تألیف کرد.

مواضع ولید المعلم درباره مسائل مختلف منطقه

المعلم تأکید داشت که همه کشورهایی که تحت تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده قرار دارند، باید یک جبهه واحد برای مقابله با این تحریم‌ها تشکیل دهند. وی درباره ترکیه نیز می‌گفت این کشور «یکی از حامیان اصلی تروریست‌ها در سوریه و منطقه» است و خاک سوریه را اشغال کرده است. وزیر خارجه سوریه همیشه حضور نیروهای آمریکایی و تُرک را در خاک سوریه غیرقانونی و به معنای کامل کلمه اشغالگری می‌دانست و می‌گفت سوریه از هیچ تلاش و ابزاری برای پایان دادن به این اشغالگری فروگذاری نخواهد کرد».  مسئله مهم دیگری که باید بدان اشاره کرد، موضع وی درباره منطقه جولان اشغالی است. در این باره تأکید داشت که سرانجام روزی فرا می‌رسد که دمشق وضعیت فعلی را تغییر خواهد داد و جولان به سوریه باز خواهد گشت. المعلم، حامی همیشگی ملت فلسطین بود و بر حق مقاومت مسلحانه تأکید داشت.

پیام تسلیت مقام‌های سیاسی

مقام‌های سیاسی مختلفی تاکنون درگذشت معلم را تسلیت گفته‌اند. شبکه المنار اعلام کرد میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در پیامی به همتای سوری خود درگذشت «ولید المعلم» را تسلیت گفت. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، انصارالله یمن نیز درگذشت المعلم را ضایعه‌ای برای سوریه و تمام جهان عرب خواند و وی را الگویی از سیاستمداری دانست که از مسائل امت خود در تمام محافل بین‌المللی و منطقه‌ای دفاع می‌کرد. وزارت خارجه روسیه هم در پی درگذشت وزیر خارجه سوریه، ضمن اعلام تسلیت، او را شریکی قابل اعتماد و دوستی وفادار خواند. عُمان نخستین کشور عربی بود که درگذشت وزیر خارجه سوریه را تسلیت گفت. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، «میخائیل بوگدانوف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و «نیکلاس مادور» رئیس‌جمهور ونزوئلا از افرادی بودند که درگذشت المعلم را تسلیت گفتند.

==

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.