داستان قراردادهای پر حرف و حدیث استقلال در فصل نقل و انتقالات لیگ بیستم یکی از سوژه‌های روز حوزه فوتبال بود. احمد سعادتمند و دیگر مدیران استقلال در حرکتی ساختارشکنانه با اقامت در یکی از هتل‌های شمال شهر تهران بازیکنان مورد علاقه خود را یکی پس از دیگری به هتل دعوت کردند تا مذاکرات برای تمدید قرار آن‌ها را آغاز کنند، در حالی که تیم سرمربی نداشت و هواداران با یک پرسش بزرگ مواجه بودند که چه کسی قرار است هدایت این تیم را در فصل بعد برعهده گیرد.

حذف آپشن‌های میلیاردی از قرارداد مظاهری

قدس آنلاین:  داستان قراردادهای پر حرف و حدیث استقلال در فصل نقل و انتقالات لیگ بیستم یکی از سوژه‌های روز حوزه فوتبال بود. احمد سعادتمند و دیگر مدیران استقلال در حرکتی ساختارشکنانه با اقامت در یکی از هتل‌های شمال شهر تهران بازیکنان مورد علاقه خود را یکی پس از دیگری به هتل دعوت کردند تا مذاکرات برای تمدید قرار آن‌ها را آغاز کنند، در حالی که تیم سرمربی نداشت و هواداران با یک پرسش بزرگ مواجه بودند که چه کسی قرار است هدایت این تیم را در فصل بعد برعهده گیرد.

*قراردادهای نجومی

با اوج‌گیری مذاکرات خبرهای غیر رسمی که از داخل هتل به بیرون می‌آمد حکایت از رقم‌های نجومی قراردادها داشت تا اینکه سرانجام هیئت مدیره احمد سعادتمند را از کار برکنار کرد تا احمد مددی معاون ورزشی استقلال به عنوان سرپرست هدایت این تیم را برعهده گیرد، اما مشکل بزرگ در این برهه قراردادهای نجومی بازیکنان بود. انتقادها روز به روز بیشتر شد تا سرانجام نهادهای نظارتی اقدام به بررسی قراردادها کردند و در نهایت تصمیم بر آن شد که رقم قرارداد بازیکنان استقلال کاهش پیدا کند.

*تبعات قیچی قراردادها

کاهش قرارداد بازیکنان با تبعات غیر منتظره‌ای رو به رو شد، شاهین طاهرخانی که قراردادش نسبت به فصل گذشته 730 درصد افزایش یافته بود پس از رو به رو شدن با پیشنهاد کاهش مبلغ تصمیم به جدایی و فسخ یک‌طرفه گرفت. مذاکره احمد مددی با سایر بازیکنان ادامه داشت تا خبر واکنش تند رشید مظاهری به بیرون درز پیدا کرد.

مددی پس از بررسی قراردادهای بازیکنان به قرارداد رشید مظاهری رسید. به همین دلیل برای او پیغام فرستاد که باید رقم قراردادش را کاهش دهد. دروازه‌بان سابق تراکتورسازی ابتدا زیر بار این حرف نرفت اما مصاحبه سخنگوی باشگاه و تأکید حجت نظری بر اینکه نهادهای نظارتی خارج از فوتبال خواستار کاهش قراردادها شدند باعث شد روز یکشنبه رشید مظاهری به دفتر مددی برود تا با وی در این رابطه گفت‌وگو کند.

*قرارداد 8 میلیاردی مظاهری!

مددی در این نشست صراحتاً به مظاهری گفت باید از قرارداد حدوداً 8 میلیاردی خود با استقلال رقمی نزدیک به 5/2 میلیارد کسر شود اما مظاهری حاضر به پذیرش این پیشنهاد نشد تا اینکه پس از بررسی‌های فراوان قرار شد تجدید نظری در آپشن‌های قرارداد مظاهری شود.

درخواست دیگری که موجب دلخوری این بازیکن شده موضوع حذف بند تأمین مسکن از قراردادش است. مسئولان باشگاه مدعی شدند وقتی بازیکنی قریب به 8 میلیارد تومان برای یک فصل از استقلال دریافت می‌کند معنی و مفهومی ندارد هزینه اجاره مسکنش نیز برعهده باشگاه باشد، دقیقاً همان مسئله که در قرارداد شاهین طاهرخانی نیز با مخالفت باشگاه مواجه شد.

*کسر 2.5 میلیاردی

حالا این پرسش به وجود می‌آید سرنوشت مظاهری و استقلال به کجا کشیده خواهد شد؟ در این رابطه شنیده می‌شود مجموع آپشن‌های قرارداد رشید مظاهری نزدیک به 5/2 میلیارد تومان است که مسئولان باشگاه استقلال خواستار حذف آن‌ها از متون قرارداد است و به نظر می‌رسد از آنجا که مظاهری دیگر پیشنهاد جدی و خاصی پیش رو ندارد این موضوع را قبول کند.

با این حال حجت نظری سخنگوی باشگاه استقلال در خصوص اینکه آیا باشگاه تصمیم نهایی خود را برای کاهش قراردادها گرفته یا خیر گفت: وقتی قراردادی بین دو طرف منعقد می‌شود حال چه در فوتبال و یا چه درغیر از فوتبال آن قرارداد معتبر است. طبیعتاً اگر قرار باشد در این قرارداد تغییراتی صورت بگیرد، باید با توافق دو طرف باشد.

او افزود: واقعیت امر این است که تغییر در قرارداد ایجاد شده کار دشواری است و خود باشگاه هم تمایل به چنین کاری ندارد اما از آنجا که باشگاه استقلال دولتی است و یک نهاد دیگر خارج از فوتبال روی این قراردادها دست گذاشته طبعاً ما باید اجرای قانون کنیم.

نظری در خصوص اینکه گفته می‌شود قرارداد بازیکنانی چون رشید مظاهری و... باید کسر شود گفت: من مصداق از بازیکنی نمی‌آورم ولی همان‌طور که گفتم یک ارگان نظارتی بیرون از فوتبال روی این موضوع خواسته‌هایی دارد که باید به آن رسیدگی شود. ما هم چاره‌ای جز اجرای قانون نداریم اما همان‌طور که گفتم سعی می‌کنیم با بازیکنانِ باشگاه استقلال که متعلق به هواداران است صحبت و به هر شکل رضایت آن‌ها را جلب کنیم.

*قراردادهای ترکمنچای تمامی ندارد؟

اما با استناد به تمام این حرف و حدیث‌ها سؤال کلیدی و بزرگ برای هواداران استقلال و افکارعمومی مطرح شده این است که چرا چنین قراردادهای ترکمنچای و عجیبی در فوتبال ایران منعقد می‌شود که در نهایت بین بازیکن و مدیر تبدیل به یک چالش حقوقی شود؟ آیا دستگاه‌های نظارتی با مدیرانی که زمینه امضای چنین قراردادهای را فراهم آورده‌اند برخورد خواهد کرد یا اینکه آن‌ها بدون هیچ مشکلی به فعالیت در حوزه‌های دیگر ورزش ادامه خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.