یزد- کارخانه فولاد میبد یزد بنا بر اظهارات کارشناسان نخستین پروژه از صنایع بزرگ متالورژی ایران است که تمام عملیات طراحی، ساخت و فرآیند تکنولوژی آن بادانش فنی متخصصان ایرانی انجام‌گرفته است اما باوجوداین ظرفیت سال‌هاست که کمر آن در زیر مشکلات ریز و درشت خم مانده است.

خصوصی سازی کمر «فولاد میبد» را خم کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها:این پروژه که از بزرگ‌ترین طرح‌های برنامه دوم و سوم توسعه اقتصادی کشور است در۲۰ کیلومتری جنوب غربی میبد و در فاصله ۱۰ کیلومتری از راه‌آهن سراسری واقع‌شده است؛ تمام عملیات طراحی، ساخت و فرایند تکنولوژی تولید چدن در این پروژه در بالاترین سطح و مطابق آخرین استانداردهای جهانی توسط کارشناسان ایرانی به مرحله اجرا درآمدهاست و با توجه به پیچیدگی‌های تکنولوژی، تنگناهای فنی و شرایط ساخت از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

به نقل کارشناسان، این شرکت با هزینه بسیار بالا راه‌اندازی شده و دارای ظرفیت مناسب برای تولید فولاد است و با بهره‌گیری درست و مدیریت صحیح امکان احیای این شرکت و توانایی به اشتغال گرفتن هزارتا ۱۵۰۰ نفر را دارد.

مجتمع فولاد میبد از مجموعه شرکت‌های بزرگ متالوژی ایران است که از سال ۱۳۸۲ تولید اولیه خود را با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن شمش چدن آغاز کرد و توفیق‌هایی در عرضه محصول خود به مجتمع‌های عظیم فولادی مانند، فولاد خراسان، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان نیز داشت.

ظرفیت تولید این کارخانه در صورت راه‌اندازی، سالانه۳۰۰ هزار تن چدن خاکستری، ۱۰۰ هزار تن سرباره (کلوخه‌ای) و ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز است.

فرازوفرود فولاد

فولاد میبد در سال ۱۳۸۲ با شاخص اولین کوره بلند در تولید چدن توسط متخصصان ایرانی و با حمایت شرکت ملی فولاد ایران، اعتبار بانکی و مشارکت مردمی به بهره‌برداری رسید.

در سال ۱۳۸۸ و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، قریب ۴۶ درصد سهام دولتی این شرکت به بخش خصوصی واگذار که پس از مدتی شرکت تعطیل شد.

با توجه به اعلام ورشکستی و تعطیلی شرکت فولاد میبد در سال ۸۸ و بیکار شدن حدود ۴۰۰ نفر از کارمندان آن، بعد از هفت سال با تبلیغات رسانه‌ای این شرکت در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۵ مجدداً  شروع به کار و نیروهای موردنیاز خود را جذب کرد ولی ظرف کمتر از یک سال یعنی در مرداد ۹۶ مجدداً تعطیل و حدود ۳۰۰ نفر از پرسنل خود را بیکار کرد.

اگرچه در سال ۱۳۹۱ بار دیگر سرمایه‌گذار این شرکت تغییر کرد و لذا این تغییر هم نتیجه‌ای نداشت و تاکنون شرکت فولاد میبد با بدهی بالغ‌ بر دو هزار و دویست میلیارد ریال در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

خصوصی‌سازی عامل ورشکستگی

واقعیت این است که روزگار خوش شرکت فولاد میبد تا سال ۱۳۸۸ بیشتر طول نکشید و این شرکت فولادی در جریان خصوصی‌سازی‌های این سال تحت مزایده به بخش خصوصی واگذار شد و لذا بخش خصوصی‌ای که برآورد درستی از توانایی‌های آن نشده بود و نتوانست بار مالی این مجتمع را به دوش بکشد و با اداره کج دار و مریز آن نتوانست چراغ تولید فولاد میبد را روشن نگهداری که درنهایت موجب تعطیلی این کارخانه شد.

بازسازی این مجتمع فولادی در حالی در سال ۱۳۹۴صورت گرفت که دو سال قبل یعنی در سال ۱۳۹۲ سازمان خصوصی‌سازی بار دیگر در مزایده‌ای آن را به فروش گذاشت و این بار هولدینگ ماهان سپاهان (گروه توسعه صنعتی ماهان سپاهان) که مالکیت مجتمع‌های بزرگی مانند فولاد سپاهان را نیز در اختیار دارد این کارخانه را خریداری کرد که بعد از بازسازی این واحد توان تولید خود را بازیافته و با حضور جمعی از مقامات افتتاحی نافرجام داشته است.

مشکلات این کارخانه عظیم موجب شد تا مسئولان استان ازجمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین امام‌جمعه و سایر مسئولان برای حل این مسئله طی نامه‌ای از رئیس‌جمهوری خواستار بازبینی مجدد در واگذاری و انتخاب سرمایه‌گذار شوند که البته این موضوع با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری مبنی بر پیگیری، همراه شد.

گفتنی است موضوع فولاد میبد در سفر سال گذشته حجت‌الاسلام رئیسی و حضور وی در جلسه شورای اداری این استان یکی از موارد موردبحث بود که رئیس دستگاه قضاء دستور رسیدگی به این پرونده و پیگیری سازمان بازرسی را صادر کرد.

بازگشت به چرخه تولید

رئیس دادگستری استان یزد بابیان اینکه در راستای احیای حقوق عامه، موضوع فسخ واگذاری مجتمع فولاد میبد با جدیت دنبال شده و این امر منجر به صدور رأی هیئت داوری سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر ابطال واگذاری مزبور شده است اظهار کرد:

مجتمع بزرگ فولاد میبد ازجمله بخش‌های تولیدی و اقتصادی کشور است که متأسفانه گرفتار واگذاری‌ بی‌ضابطه شده بود.

غلامعلی دهشیری با اعلام خبر تائید فسخ واگذاری مجتمع فولاد میبد با ورود دستگاه قضایی افزود: این مجتمع ۳ هزار سهامدار مردمی دارد؛ اما یکی از سهامداران عمده به نام «ریخته‌گران» باوجود دریافت وام کلان بانکی به‌واسطه تصدی این مجتمع، با مدیریت نامطلوب باعث تعطیلی مجتمع فولاد میبد و بیکاری چند صد نفر شده بود.

رئیس‌کل دادگستری استان یزد تصریح کرد: ریخته‌گران در پرونده اخلال در نظام اقتصادی محکوم شد و اموالش از سوی بانک‌های عامل توقیف شد؛ لذا دادگستری یزد برای پیگیری مزایده سهام وی و بازپرداخت مطالبات بانک‌ها و واگذاری سهام به سرمایه‌گذاران جدید اقدامات مقتضی را انجام داد.

دهشیری گفت: پس از اعتراض ذینفع به رأی هیئت داوری سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر فسخ واگذاری مجتمع فولاد میبد، پرونده در دادگاه حقوقی تهران مورد رسیدگی مجدد قرار گرفت که در این مرحله نیز با پیگیری‌های دادگستری استان یزد، درنتیجه ادله متقن موجود، رأی تنفیذ فسخ واگذاری مجتمع فولاد میبد تائید شد.

رئیس‌کل دادگستری استان یزد خاطرنشان کرد: با پیگیری‌ها و اقدامات دستگاه قضایی در استان یزد، مشکل واگذاری بدون ضابطه مجتمع فولاد میبد حل شد و اکنون این مجتمعِ پرظرفیت و اشتغال‌زا در مالکیت دولت و سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد که امید است با تدابیر دستگاه‌های اجرایی و مساعدتی که دستگاه قضایی خواهد داشت، هر چه زودتر فرآیند واگذاری مجتمع فولاد میبد به فرد یا افراد دارای اهلیت وفق ضوابط به سرانجام برسد و این مجتمع هر چه زودتر به چرخه تولید بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.