استان خراسان رضوی به‌خصوص شهر مشهد مقدس از دیرباز در حوزه سنگ‌های قیمتی ظرفیت بی‌بدیلی داشته‌اند که متأسفانه به دلیل سوء مدیریت‌های گسترده مغفول مانده است.

ظرفیت مغفول سنگ‌های قیمتی در مشهد مقدس/ قوانین دست و پاگیر مانع صادرات است

به گزارش قدس آنلاین ، علی رسولیان  اظهار داشت: سقف تعیین شده برای زیورآلات نقره به صورت خروج چمدانی 200 گرم تعیین شده که این یک نقیصه در صادرات زیورآلات نقره از خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: به همین منظور تدابیری اتخاذ شده که صادرات زیورآلات نقره همراه مسافر تا سقف سه کیلو گرم با نظارت اتحادیه مربوطه از مرز خراسان رضوی میسر شود و مسئولیت این کار در استان پذیرفته شده تا هم ورود برخی از سنگ‌های قیمتی و هم صادرات زیورآلات آسان گردد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: یکی از بهترین حوزه‌ها در مشهد مقدس برای انجام فعالیت اقتصادی، سنگ‌های قیمتی و زیورآلات است که پیچیدگی قوانین، مقررات و دستورالعمل‌ها در این زمینه توسعه این فعالیت را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر داشت که بازارچه سنگ‌های قیمتی و زیورآلات را در چند استان راه‌اندازی و موضوع گوهرسنگ‌ها از تولید تا فروش را در استان‌های مستعد این حوزه رونق دهد.

رسولیان ادامه داد: خراسان رضوی پذیرفت که این بازارچه را مشروط بر اینکه کمک‌های لازم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه گوهرسنگ‌های استان انجام شود، راه‌اندازی کند.

وی گفت: مشهد مقدس ظرفیت‌های بی نظیر و افراد متخصص در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی، تولید زیورآلات نقره و طلا و صادرات آنها دارد اما آنطور که باید از ظرفیت‌های این شهر به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها بهره گرفته نشده که یکی از علل آن وجود موانع جدی در قوانین و دستورالعمل‌ها بوده است.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: مکان‌های کوچکی در شهر مشهد مقدس وجود دارد که اقدامات برجسته‌ای در خصوص طلا و نقره انجام می‌دهند و برای افراد بسیار نیز اشتغال ایجاد کرده‌اند اما به دلیل محدودیت‌های قانونی و دستورالعمل‌ها و شیوع کرونا که مزید بر علت شده، کسب و کار این مکان‌ها کساد شده است.

وی ادامه داد: ایجاد بازارچه گوهرسنگ‌ها در مرز دوغارون و مشهد مقدس اقداماتی در جهت بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه استان در این حوزه و افزایش صادرات زیورآلات است تا بتوان ارزش افزوده‌ای در این خصوص ایجاد کرد که در این زمینه نیازمند همراهی و حمایت بخش خصوصی هستیم.

رسولیان گفت: مجتمع "مهر کوهسنگی" از بین چند مکانی که برای راه‌اندازی بازارچه گوهرسنگ‌ها در نظر گرفته شده بود، بهترین مکان است زیرا هم ساختمان خوب و هم مدیران همراه دارد و آینده سرمایه‌گذاری در این مجتمع امیدوارکننده است.

وی افزود: بازارچه گوهرسنگ‌های مشهد مقدس باید در بین سایر بازارچه‌ها رتبه نخست را داشته باشد، باید تسهیلات ارزان قیمت برای تامین مواد اولیه، سرمایه در گردش و تجهیز مکان فروش در اختیار تولیدکنندگان این مکان قرار گیرد که در این زمینه درخواست‌هایی به صورت کتبی و شفاهی از مدیرعامل ایمیدرو شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: از مدیرعامل ایمیدرو درخواست شده است که هزینه‌های آموزش‌های لازم در خصوص گوهرسنگ‌ها در خراسان رضوی را تقبل کند تا بتوان با حمایت‌های آن و رفع قوانین و دستورالعمل‌های زائد از فرصت ظرفیت‌های بالقوه مشهد در حوزه گوهرسنگ‌ها و این بازارچه بهره کافی گرفت.

وضعیت صادرات ریلی استان

رسولیان همچنین در مورد صادرات ریلی خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون سهم استان خراسان رضوی از صادرات ریلی کشور در مرز سرخس 90 درصد است که با بهره‌برداری از پایانه ریلی مجهز و وسیع مطهری به عنوان پایگاه استراتژیک شمال و شرق کشور می‌توان سهم مراودات تجاری استان را با کشورهای همسایه ارتقاء بخشید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به بهره‌برداری از خط ریلی خواف - هرات در روزهای آتی توسط روسای جمهور دو کشور، پایانه ریلی مطهری را مرکز بسیار مناسبی برای ترانشیپمنت بارهای صادراتی به مقصد افغانستان توصیف کرد.

رسولیان بیان کرد: پایانه ریلی شهید مطهری با 24 خط ریلی و سکوهای تخلیه و بارگیری مختص واگن‌های باری به عنوان مرکز لجستیک حمل و نقل ریلی شمال و شمال شرق کشور در محوطه‌ای به وسعت تقریبی 180 هکتار مشتمل بر 1500 متر ساختمان ویژه و مجهز برای استقرار ادارات مربوطه و حق‌العمل‌کاران گمرکی و انجام عملیات صادرات زیر یک سقف به اضافه 3 باب انبارهای عمومی مسقف و روباز به مساحت 3500 متر مربع و بارانداز 2500 متر مربعی با امکان ارائه خدمات گمرکی جمهوری اسلامی ایران و 2 سکوی اختصاصی به طولهای 250 و 450 و عرض 15 متر با ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری همزمان 250 واگن در فاصله حدود 40 کیلومتری شهر مشهد واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.