به دنبال اعتراضات گسترده در ارمنستان در پی توافق با جمهوری آذربایجان، رئیس‌جمهور این کشور خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

رئیس‌جمهور ارمنستان خواستار استعفای دولت شد

قدس آنلاین: رئیس‌جمهور ارمنستان با اشاره به ناآرامی‌ها در کشورش گفت که طی چند روز گذشته با چهره‌های سیاسی و دولتی رایزنی‌هایی را انجام داده که اکثریت قریب به موافق بودند که تغییر دولت مطابق با قانون اساسی، یک راه عزتمندانه برای عبور از موانع فعلی در ارمنستان است.

سرکیسیان در ادامه از دولت و حزب حاکم درخواست کرد با ارزیابی ظرفیت‌های درونی خود، خیلی فوری، یک «نقشه راه» برای برگزاری انتخابات زودهنگام ارائه دهند.

رئیس‌جمهور ارمنستان، وضعیت فعلی کشورش را بحرانی توصیف کرد و گفت: «ارامنه در سراسر جهان در حال حاضر یکی از بحرانی‌ترین لحظات هزاره تاریخ ملت ما را تجربه می‌کنند. اهدافی که بعد از استقلال بزرگ ملت ما برای آن تلاش می‌کردیم، با مشکل مواجه شده است».

سرکیسیان در خصوص توافق اخیر با جمهوری‌ آذربایجان گفت: «ما هم در میدان نبرد و هم در عرصه دیپلماتیک و بین‌المللی در جنگی که به ما تحمیل شده بود، شکست خوردیم.... شاید شکست در جنگ امکانپذیر باشد اما نمی‌توانیم یک ملت را از دست بدهیم».

سرکیسیان سپس ادامه داد: «هراندازه که در ارزیابی‌هایمان از گذشته دچار اختلاف‌نظر باشیم، روشن است که ما با مشکلات بی‌سابقه‌ای روبرو هستیم. آرتساخ (قره باغ کوهستانی) به شدت زخم برداشته است. جامعه ما آشفته است».

رئیس‌جمهور ارمنستان در خصوص مهاجرت بسیاری از ساکنان قره باغ به ارمنستان گفت: «مهاجرت گسترده افراد از آرتساخ (قره باغ) می‌تواند به بحران انسانی منجر شود. اوضاع به واسطه شیوع (کرونا) بسیار پیچیده است».

وی سپس با اشاره به این موارد گفت: «ما نمی‌توانیم این حقیقت را که دیگر شرایط همچون قبل نیست نادیده بگیریم و به زندگی عادی خود ادامه دهیم».

بیشتر بخوانید:

آیا توافق قره‌باغ به ضرر ایران است؟

تزارها، پیروز رقابت با عثمانی‌ها

رئیس جمهوری ارمنستان پشت نخست وزیر را خالی کرد

سرکیسیان سپس با اشاره به این موارد بر لزوم استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام تأکید کرد و گفت که در رایزنی‌هایی که با مقام‌های سیاسی و دولتی داشته است، «اکثریت قاطع شرکت‌کنندگان در نشست‌ها در خصوص این موضوع توافق داشتند: استعفای نخست‌وزیر یا پایان قدرت وی مطابق با قانون اساسی و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان».

رئیس‌جمهور ارمنستان ادامه داد: «واضح است که علیرغم پایان جنگ (در منطقه قره باغ کوهستانی، جمهوری آرتساخ (قره باغ) و جمهوری ارمنستان و کل ملت ارمنستان وارد دوران آزمایشات جدیدی شده‌اند که هر اشتباهی می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری را به همراه داشته باشد».

سرکیسیان در پایان با ابراز امیدواری برای پایان بحران در ارمنستان گفت: «اطمینان دارم که مردم ارمنستان با افتخار و پیروزی از این اوضاع دشوار بیرون خواهند آمد».

در جریان اعتراضات در ارمنستان، روز گذشته رسانه‌ها از استعفای «زهراب مناتساکانیان» وزیر خارجه ارمنستان تحت فشار «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان خبر دادند.

«آنا ناقدالیان» سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که مناتساکانیان از سمت خود بعنوان وزیر خارجه ارمنستان استعفا کرده است و در متن استعفانامه خود برای پاشینیان نوشته است: «نخست‌وزیر عزیز، لطفا استعفای مرا بپذیرید. از اعتماد و همکاری شما متشکرم».

پیش از آن نیز، پاشینیان در جلسه با حزب حاکم «گام من» ضمن تأکید بر اینکه قصد استعفا از سمت خود را ندارد، گفت که در صدد تغییر دولت است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.