۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 728223

عبدالکریم گلشنی، نویسنده، استاد دانشگاه و پژوهشگر در سن ۹۲سالگی درگذشت.

عبدالکریم گلشنی درگذشت

قدس آنلاین: سیف‌الله صمدیان، عکاس و فیلم‌ساز با اعلام این خبر به ایسنا گفت: عبدالکریم گلشنی دیروز (دوشنبه، ۲۶ آبان‌ماه) بر اثر کهولت سن از دنیا رفت. 

صمدیان افزود: او ناتوان شده بود و حتی اخیراً دو هفته‌ای بود که برایش پرستار گرفته بودیم و در نهایت هم به دلیل تحلیل رفتن قوای جسمی و کهولت سن در منزلش فوت شد. ضمن این‌که چند روز قبل از فوتش در کما بود. 

به گفته صمدیان، پیکر عبدالکریم گلشنی امروز (سه‌شنبه، ۲۷ آبان‌ماه ۹۹) تشییع و به خاک سپرده می‌شود. 

عبدالکریم گلشنی در چهاردهم خردادماه ۱۳۰۷ در رشت به دنیا آمد. او در سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیلات دانشگاهی به آلمان رفت و تا سال ۱۳۴۸ در دانشگاه هامبورگ به تحصیل، تحقیق و تدریس مشغول بود و در سال ۱۳۴۷ درجه دکترای تاریخ و شرق‌شناسی را دریافت کرد. گلشنی در شهریور ۱۳۴۸ به دعوت رسمی دانشگاه به وطن بازگشت و به عنوان استاد قراردادی و سرپرست بخش تاریخ دانشکده ادبیات و علوم دانشگاه شیراز به تدریس و پژوهش مشغول شد. در سال ۱۳۵۵ به تهران منتقل شد و به جمع استادان و اعضای هیئت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران پیوست و مدیر گروه تاریخ دانشگاه تهران شد. از آثار او می‌توان به ترجمه «طبقات ابن سعد»، «قیام گئومات مغ» و ... و همچنین تالیف «فرهنگ ایران در قلمرو ترکان»، «گلشن تاریخ»، مقالاتی در دانشنامه جهان اسلام و دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و ... اشاره کرد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.