سخنگوی دولت با اشاره به اینکه تعطیلی‌های گسترده و مکرر بار اقتصادی سنگینی را بر جامعه وارد می‌کند، از دستور رئیس جمهور به وزیر رفاه و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تدوین طرح جبران خسارت افرادی که به دلیل محدویت های کرونایی بیکار شده یا درآمد خود را از دست داده‌اند خبر داد.

پاسخ ایران به تهدید تاسیسات اتمی کوبنده خواهد بود/ مردم همراهی نکنند تعطیلی‌های گسترده و مکرر هم فایده‌ای نخواهد داشت

قدس آنلان: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود با اشاره به تشدید همه‌گیری بیماری کرونا و خشن‌تر شدن این ویروس در جهان اظهار داشت، ما ناگزیر از اعمال محودیت ها و تعطیلی های گسترده برای افزایش فاصله گذاری اجتماعی هستیم، اگر چه این موضوع بار اقتصادی سنگینی را بر جامعه وارد می کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه غربالگری باید افزایش یابد و ما پوشش‌های بیمه‌ای را برای بیماران کرونایی افزایش داده‌ایم خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر نهادینه شدن رعایت پروتکل‌ها در جامعه است که از همه آحاد ملت تقاضا داریم این مقررات را رعایت کنند.

وی افزود: پیش از این گفته بودیم در دوگانه معیشت و سلامت تصمیم گیری دشوار است به ویژه در شرایط تحریمی ولی در نهایت در هر برنامه و تصمیم نهایی ارجحیت با سلامت است.

پیشنهاد تعطیلی بلافاصله در ستاد ملی کرونا تصویب شد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور تصریح کرد: در دو ماه گذشته طرح های مختلفی مطرح شد و نهایتا طرح نهایی وزارت بهداشت برای اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی گسترده به ستاد ملی ارائه شد و کمیته امنیتی و انتظامی و اجرایی هم نظر خودشان را اعلام و تمهدیدات انتظامی و امنیتی آن در ستاد تصویب شد.

وی با بیان اینکه هیچ تاخیری در تصویب و برسی پیشنهاد های کمیته های کارشناسی در ستاد ملی صورت نگرفته است، اضافه کرد: پیشنهاد وزارت بهداشت هم در همان جلسه ای که مطرح شد تصویب گردید.

رئیس جمهور خواستار تعطیلی فوری از روز سه شنبه بود

ربیعی گفت: رئیس جمهور معتقد بودند تعطیلی از سه شنبه اجرایی شود و از همان جلسه از دستگاه های مختلف مثل وزارت کشور و نیروی انتظامی و صدا و سیما معتقد بودند  اجرای طرح تمهدیداتی نیاز دارد لذا به شنبه موکول شد.

وی با اشاره به اینکه برای تصمیم گیری درمورد محدویت‌ها  معیارها و تصمیم هایی تدوین شد که تا پایان بحران کرونا مبنای تصمیم گیری خواهد بود، اظهار داشت: در جلسه یکشنبه دولت هم بر این مبنا تصمیماتی برای حمایت از مردم اتخاذ شد، از جمله اینکه دولت مصوب کرد تولید کیت های تولید داخل و انجام تست های روزانه به ۱۰۰ هزار مورد برسد که البته فشار زیادی به کادر درمان خواهد آورد.

سخنگوی دولت افزود: همچنین مصوب شد بیماران کرونایی در صورت نداشتن بیمه بر روی تخت بیمه شوند و صرفا ۱۰ درصد هزینه از آنها دریافت می شود و بنا بر مصوبه دولت افرادی که حتی توان پرداخت این ۱۰ درصد را هم ندارند با مراجعه به مراکز حمایتی و با تایید این مراکز همین فرانشیز را هم نخواهند پرداخت.

ربیعی با اشاره به اینکه داروهای فاویپیراویر و رمدسویر هم که تقاضای زیادی دارند تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، گفت: مراکز سرپایی هم دو برابر شد و تست کرونا و دارو در این مرکاز رایگان خواهد بود.

دستور رئیس جمهور برای جبران آسیب دیدگان از محدویت های کرونایی

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور همچنین به قرار گرفتن ۱۵۰ شهر در شرایط قرمز و اجرای طرح تعطیلی گسترده در آنها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این تعطیلی بدین معناست که تعدادی بیکار و حتمالا با مشکلات اقتصادی روبرو می‌شوند به همین دلیل رئیس جمهور وزیر رفاه و سازمان برنامه و کارشناسان را موظف کردند که یک طرح حمایتی تهیه شود که تا پایان سال بتوانیم زیان افرادی که از تعطیلی و محدودیت های کرونای بیکار و یا دچار خسارت شده‌اند را جبران کنیم.

وی افزود:  وزارت رفاه موظف شد گروه هدف را مشخص کند و سازمان برنامه و بودجه منابع آن را  همه این تسهیلات برای بیشتر کردن فاصله اجتماعی و از بین بردن تجمعات است اما اگر مردم همراهی نکنند تعطیلی های مکرر هم تاثیری نخواهد داشت.

پاسخ ایران به هر تعرضی کوبنده خواهد بود

سخنگوی دولت در واکنش به گزارش برخی رسانه های غربی در مرود بررسی طرح حمله به مراکز هسته‌ای ایران در روزهای اخیر توسط ترامپ و واکنش ایران به این موضوع هم با اشاره به اینکه منشاء این خبرها مشخص نیست، گفت: ما هر گاه به تعادل اقتصادی نزدیک می‌شویم فورا یک سری عملیات روانی بعه راه می‌افتد که صهیونیست‌ها در راس آن هستند.

وی تصریح کرد: در راس ناراضیان از نتیجه انتخابتا آمریکا و تغییرات در حال رخ دادن رژیم صهیونیستی و سپس مخالفان کلاسیک جمهوری اسلامی هستند که ۴۰ سال است برای سقوط آن تلاش می‌کنند و به چنین اخبار و شایعاتی دامن می‌زنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دستگاه های دیگر مثل وزارت امور خارجه باید در این باره واکنش نشان دهند گفت: نظر شخص من اینست که  چنین اتفاقی محتمل و ممکن نیست که آمریکایی ها بخواهند امنیت منطقه و جهان را به خطر بیندازند زیرا پاسخ ایران به هر تعرضی کوبنده و شدید خواهد بود.

تصمیم‌های جدید دولت برای بورس

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اینکه رصد بازار سرمایه و حمایت از بازار سرمایه به صورت مداوم در دستور وزرای ذیربط و شورای عالی بورس قرار دارد و رییس بانک مرکزی تصمیمات موثری در این زمینه اتخاذ کرده است، گفت: تسهیل برای اجازه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه فرصت جدیدی برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد و بانک مرکزی در این راستا به صندوق هایی که مدیریت آنها توسط بانکها انجام می‌گیرد اجازه افزایش سقف (سرمایه‌گذاری در بورس) را داد.

وی خاطرنشان کرد: با این تصمیم، سقف سرمایه گذاری در سهام صندوق های ثابت و سهامی مختلف افزایش یافت به طوری که در صندوق عای متعلق به بانکها از ۱۰هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان و در بقیه صندوقها به۵۰ هزار میلیارد تومان،  افزایش یافت.

ربیعی اضافه کرد:  همچنین به بانکها اجازه داد تا صندوق هایی که سرمایه گذاری با درآمد ثابت را ایجاد نمایند و برای شرکتهای تامین سرمایه متعلق به بانکها که می‌توانند افزایش سرمایه لازم را بدهند نیز تسهیلات لازم  ایجاد خواهد شد.

کم اهمیت جلوه دادن تحریم ها بی رحمانه‌تر از خود تحریم هاست

وی در پاسخ به سوالی درباره هجمه به دولت در مورد مذاکره مجدد در مرود برجام پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا هم با بیان اینکه همه اقداماتی که دولت انجام داد یا در چارچوب قانون بوده و یا در چارچوب تصمیمات نهادعای عالیه مثل شورایعالی امنیت ملی و دیگر مراجع عالی است، گفت: دولت کاری را بدون طی مراحل و مصوبه ها انجام نداده است.

ربیعی  خاطر نشان کرد: جوری از انتخابات آمریکا حرف می زنند که گویی آمریکا از طریق انتخابات و دموکراسی به ما لطمه زده است. انتخابات آمریکا مسئله داخلی آمریکاست و به ما ربطی ندارد. ما هم مشکلی با انتخابات آمریکا نداریم. آمریکا نه از طریق انتخابات بلکه از طریق جنگ و ترور اقتصادی به ما تهاجم کرده است.

ربیعی اظهار داشت: تنزل دادن چیزی مثل تحریم یا رویدادهای جهانی به مسائل داخلی نه چیزی را حل می کند نه رنج مردم را کاهش می دهد. همچنین پیوند دادن موضوع سلامت مردم به امور سیاسی به مصلحت مردم نیست، از اینرو ما بنا نداریم وارد این مسائل شویم و کشاکش‌های سیاسی را به مصلحت نمی‌دانیم. اجازه دهید بر وحدت ملی بیشتر تاکید کنیم.

وی با بیان اینکه تفسیر نادرستی از تلاشهای دولت امروز صورت می‌گیرد، افزود: نمی‌دانیم چرا بعضی با اینکه می گویند مسئله ما داخلی است و نباید مشکلات را  به آمریکا گره زد، اما از نتیجه انتخابات آمریکا خوشحال یا ناراحت می شوند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تفسیر نادرست از تلاش های دولت برای رسوا کردن تحریم گران، به عنوان چشم دوختن به خارج در توسعه اقتصادی کشور هم ظلم به دولت است و هم ستم به ملت.ظلم به دولت است چون این واقعیت را کتمان می‌کند که دولت به رغم تحریم ها و تلاش دشمنان، تلاش شبانه روزی خود برای افزایش تاب آوری اقتصاد ملی  و پیشبرد برنامه های توسعه‌ای  متوقف نکرده است.

ربیعی گفت: اما ظلم به مردم هم هست چون حتی وقتی دادگاههای بین المللی رژیم آمریکا را در آسیب رساندن به مردم ما  بواسطه تحریم ها محکوم کرده اند و جامعه بین المللی از قانون شکنی و شدت شقاوت این رژیم علیه مردم ما به حیرت افتاده است، کم اهمیت دانستن تحریم های بی رحمانه تر از اعمال تحریم هاست.

به نقد اقتصادی نیاز داریم نه نقد سیاسی

ربیعی در مورد انتقادها در مجلس از انچه بی تفاوتی دولت به گرانی و افزایش قیمت خوانده شده و نام بردن از پاستور و و میردامادو باب همایون به عنوان آدرس عوامل مشکلات اقتصادی و گرانی در سخنان رئیس مجلس نیز  با بیان اینکه در مورد معیشت و مشکلات مردم ما محتاج به نقد اجتماعی و اقتصادی هستیم، گفت:  من حتی نقد بدون راهکار را هم می پیندم. نقد و شالوده شکنی کار دستی نیست، اما متاسفانه نقدها اجتماعی و اقتصادی نیست بلکه سیاسی است.

وی افزود: بنای دولت ایجاد فضای آرام برای همه دلسوزان است که می خواهند از رنج مردم و آلام جامعه بکاهند، لذا بطور کلی، بنا بر عدم پاسخگویی است. پاسخ ها در حد روشن شدن فضا و ابهام ها باید باشد. ما اجازه نداریم مناقشات جدیدی را ایجاد کنیم، همه ما و مردم به آرامش و اعتماد نیاز داریم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: دولت با تمام توان در دو جبهه کمک به مردم و به عقب راندن تحریم و ایجاد زمینه برای استفاده از فرصت های جهانی که حق مردم ایران است. متاسفانه برخی به نام تضعیف دولت به گونه ای حرف می زنند که گویی آمریکا نه ترور فیزیکی کرده نه ترور اقتصادی. حرف ما این است که دولت از نقد استقبال می کند اما نباید به نام نقد دولت، آمریکا را از نقد مصون کرد و جنایات جنگ اقتصادی آن کشور علیه معیشت و ثروت و امنیت این مردم را تبرئه کرد.

سخنگوی دولت گفت: به بهانه اینکه نباید وضعیت خودمان را به آمریکا گره بزنیم، آیا انتظار دارند وقتی آمریکا سردار ملی ما را ترور می کند چیزی نگوییم، نگوییم که آمریکا میلیاردها دلار پول این کشور را در خارج از کشور در معرض راهزنی قرار داده است؟ اگر ما جنایات اقتصادی آمریکا را لاپوشانی کنیم، اگر آمریکا را تبرئه کنیم و نگوییم که آمریکا ثروت ها و دلارهای این کشور را در معرض ترور و راهزنی قرار داده چه پاسخی برای میلیاردها دلار ربوده شده که می توانست وضع جامعه و مردم را دگرگون کند خواهیم داشت؟.

صدور اخطار کتبی برای مدیران برخی شرکتهای حقوقی در بورس

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در باره ورود دادستانی به مصادیق اخلال در نظام اقتصادی در بورس و نظر دولت در مورد عدم همراهی برخی حقوقی‌ها و حقیقی‌های پرقدرت بازار در اجرای مصوبات شورای عالی بورس و نسبت آن با اخلال در این بازار نیز با بیان اینکه بورس بحث هر روز دولتی ها است و موضوع بحث حقیقی و  حقوقی ها هم در کابینه مطرح بوده است، گفت: قطعا اخلال در بورس اخلال در نظام اقتصادی کشور است و  شورای عالی بورس دقت زیادی در مورد حقیقی ها و حقوقی ها انجام داده.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دامنه فعالیت های اقتصادی مخل در بورس بسیار محدود شده است، افزود: حرکت به سمتی است که امکان فعالیت عناصر مخرب به کمترین برسد. ضمن اینکه رابطه مکمل حقوقی و حقیقی‌ها هم در بورس لازم است. فروش سهام در شرایطی که تقاضا زیاد است و برعکس خرید سهام در شرایطی که عرضه زیاد است، توسط حقوقی ها نمی تواند به عنوان اخلال محسوب شود.

سخنگوی دولت سپس گفت: در بسیاری از موارد توصیه می‌شود که برای حمایت از مردم، این رفتار اقتصادی را هم داشته باشید. این یک مساله منفی نیست که هرگاه ارزش بیاید پایین حقوقی‌ها وارد شوند و خریداری بکنند و در شرایطی که لازم است عرضه کنند. با شرایطی که بورس پیدا می‌کند، دارایی‌های بسیار مهمی را در فرآیند واگذاری داریم و در زمان خودش اعلام می‌شود. در حوزه نفتی و گازی دارایی‌های خوبی عرضه خواهد شد.

ربیعی خاطر نشان کرد: عدم همکاری حقوقی‌ها در زمینه بازارگردانی مورد توجه بوده و رصد شده است و تعدادی از مدیرانی که همکاری لازم را نداشتند، اخطار کتبی گرفتند و با واکنش‌های به موقعی که بورس انجام داده است، این رفتارها رو به کاهش است. اما در مجموع نباید فضایی را ایجاد کنیم که خرید و فروش حقوقی‌ها اخلال محسوب شود.

دولت هیچ کسی را خطی استخدام نکرده

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات دولت برای جلوگیری از تکرار استخدام‌های گسترده در ماه های پایانی دولت و نامه منتشر شده یکی از استانداران برای استخدام تعدادی فعالین ستادهای انتخاباتی رئیس‌جمهور در دولت نیز با بیان اینکه مرجع صدور مجوز استخدام در دستگاه های اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور است و انجام مکاتبات با دستگاه هایی غیر از آن سازمان  مثل برنامه و بودجه دلیلی بر انجام درخواست نیست، گفت: در طول چهارسال اخیر بیش از ۱۳۲ هزار نفر در دولت استخدام شده‌اند  که از طریق آزمون استخدامی یا ناشی از مصوبات مجلس بوده و ممکن است فعالان ستادهای انتخاباتی کاندیداهایی در بین این افراد باشند کما اینکه تعدادی از فعالان ستادهای انتخاباتی دیگر کاندیداها نیز هم اکنون با طی مراحل قانونی در بدنه دولت و دیگر مجموعه های نظام مشغولند.

وی افزود: من سراغ ندارم سازمان امور اداری و استخدامی کسی را خطی در بدنه دولت استخدام کرده باشد.

از رأفت قوه قضائیه و عفو محکومان حوادث آبان ماه خوشحالیم

سخنگوی دولت در مورد ریشه یابی یا آسیب‌شناسی حوادث آبان سال گذشته و  دلجویی از خانواده‌های آسیب‌دیدگان از سوی دولت گفت: درباره حوادث تلخ آبان ۹۸ از ابتدا نظر دولت این بود که نسبت به جوانانی که با هیجان وارد آن قضایا شدند با رافت برخورد شود. چون آنان از بچه‌های این سرزمین و عضو خانواده بزرگ ایران هستند. از اقدام اخیر قوه قضائیه که تعدادی از محکومان مورد رافت قرار گرفتند خوشحالیم و این امر همیشه مورد تاکید دولت بوده است.

سخنگوی دولت گفت: همچنین دستور و اختیارات ویژه ای هم از طرف رئیس‌جمهور به استانداران سراسر کشور برای سرکشی به خانواده ها و افراد آسیب دیده و کمک  و همراهی با آنان داده شد. در همین راستا مسئولان دولتی نیز با حضور در منزل خانواده های آسیب دیده از آنان دلجویی کردند.

ربیعی گفت: در عین حال، تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع اعم از امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی، اجتماعی، رسانه ای و قضایی گزارشات مربوط به حادثه را با رویکرد آسیب شناسی ارائه دادند که در شورای امنیت کشور جمع‌بندی و نتیجه نیز برای تمام مسئولان کشور و دستگاه‌های اجرایی ارائه شد که مبتنی  بر آن اقدامات مختلفی در حوزه های مربوطه انجام گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آسیب دیدگان شناسایی و به چند گروه شهدا،  دیه‌بگیران و محکومان تقسیم شدند که متناسب با آن اقدامات مختلف از جمله دلجویی و حمایت برای همه آنها صورت گرفت. این روند یعنی ارتباط با خانواده های محترم و حمایت، کمک و مساعدت هم ادامه خواهد داشت چون به جد معتقدیم جدا از خود افراد، خانواده های آنها باید مورد تفقد و حمایت قرار گیرند.

نفت ۴۰ دلاری در بودجه ۱۴۰۰

سختگوی دولت در مورد  پیش بینی قیمت نفت در بودجه ۱۴۰۰ و منابع بودجه گفت: هنوز منابع بودجه ۱۴۰۰ در دولت نهایی نشده است، قطعا نفت براساس قیمت واقعی تعیین خواهد شد. فعلا پیش بینی اولیه ما در حدود ۴۰ دلار است. قطعا بعد از نهایی شدن در بودجه گزارش شفاف و دقیق داده خواهد شد.

وی افزود: در مورد سناریوهایی نفتی ما اساسا در دوران تحریم به دلیل فشارهای غیرقانونی آمریکا، اطلاعات فروش خود را محرمانه تلقی می کنیم. جهت گیری کلی ما اقتصاد بدون نفت است بر همین اساس بیشتر درآمدهای نفت در بودجه ۱۴۰۰ برای پروژه های عمرانی و تملک دارایی مدنظر قرار خواهیم داد. ما سناریوهای مختلف با احتمالات مختلف برای استفاده از شرایط رفع تحریم پیش بینی کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.