دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی گفت: اگر حوزه‌های صنعت با حل مشکلات بطن جامعه ورود پیدا کنند قطعا می‌توانند درصدد ایجاد کسب و کارهای جدید، خلق ثروت و ارزش‌آفرینی کنند.

ارزش آفرینی درصدد ایجاد کسب و کارهای جدید به وقوع می‌پیوندد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر میثم روح‌بخش در وبیناری تحت عنوان «از نوآوری تا کارآفرینی» اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه اینکه شرکت‌هایی مبتنی بر علم روز و محصولاتی مبتنی بر دانش ارائه می‌کنند دارای ویژگی‌های خاصی هستند که به نوعی نقش مهمی در این زنجیره دارند و می‌توانند راجع به آن پتانسیلی که در بین پرسنل شرکت وجود دارد به کارآفرینی که منجر به ارزش‌افزایی شود، ورود کنند. بنابراین این فرآیند در تمام شرکت‌های دانش‌بنیان تا حد زیادی انجام می‌شود.

وی افزود: حدود ۲۸۷ شرکت دانش‌بنیان در خراسان رضوی وجود دارد که پیوسته به این تعداد افزوده می‌شود و شرکت‌هایی هستند که آن فرآیند نوآوری را که در خلق یک موضوع جدید منجر به ارائه محصول می‌شود، آغاز کرده‌اند. در فرآیند تکمیل شرکت‌های دانش‌بنیان و رسیدن به خدماتی که ارائه می‌شود فاکتورهای متعدد و زیادی دخیل بود که شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد توانسته‌اند به این فرآیند کمک کنند.  

دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی تصریح کرد: تعریفی که کارآفرینی در ذهن ما ایجاد می‌کند، باعث فراهم شدن زمینه‌ای می‌شود که افراد مستعد این فعالیت هستند و در جهت تکمیل و به فروش رساندن محصول کمک می‌کنند و می‌توانند این فرآیند را ترویج دهند. این فرآیند متناوب است و مجموعه‌ای از این عوامل به واسطه قدرتی که در شبکه‌سازی وجود دارد، می‌توانند موفقیت این زنجیره را تکمیل کنند.

وی بیان کرد: هر کسی در هر موقعیتی که قرار دارد، براساس سابقه کاری، دانش و علمی که از آن برخوردار است می‌تواند در این فرآیند جذب زنجیره شود و مسیر را طی کند و در نهایت منجر به ایجاد آفرینش کار جدید در محصول خود شود. در این زمینه ما با انجمن صنفی شتاب‌دهنده‌ها و افراد در پارک علم و فناوری استان که به عنوان قطب متمرکز شرکت‌های دانش بنیان سهم به سزایی در تکمیل این زنجیره دارند، همکاری خوبی داریم.   

وی خاطرنشان کرد: خلق ایده که نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان است، از ابتدای فعالیت خود و در حوزه‌های مختلف به کار گرفته‌اند و با توجه به شرایط حال حاضر که در آن قرار داریم بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت مشغول فعالیت هستند و محصول یا خدماتی را ارائه می‌دهند. همچنین توانسته‌اند حل مسئله را تا حدی به سرانجام برسانند و آن مشکل را برای جامعه حل کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی اظهار کرد: از ابتدایی که صحبت از کرونا شد ما برای تامین ماسک با مشکل مواجه بودیم اما به تدریج و مسئله روز دنیا که نیازهای بهداشتی حوزه سلامت بود مجبور شدیم تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان را در حوزه سلامت معطوف به کرونا کنیم تا بتوانیم در این زمینه فعالیت‌هایی داشته باشیم که خوشبختانه موفقیت‌هایی در این زمینه حاصل شد.  

وی گفت: اگر این موضوع نیاز باشد و تمرکز ما برای حل مسئله انجام شود، در بسیاری مواقع می‌تواند کارآفرینی را برای ما ایجاد و زمینه را برای اشتغال نیروهای مستعد در این حوزه فراهم آورد و این نوآوری در خدمت حل مشکلی از جامعه پدیدار شد. در این مدت که کرونا بود سابقه بسیاری خوبی در استان داشتیم و امیدوارم که تسریع پیدا کند و دیگر حوزه‌های صنعت هم با این نگاه و با حل مشکلات بطن جامعه بتوانند در صدد ایجاد کسب و کارهای جدید، خلق ثروت و ارزش‌آفرینی، آن مزیت رقابتی که در نظر است را جامه عمل بپوشانند تا منجر به دستاوردهای جدید در این حوزه باشیم.  

روح‌بخش اضافه کرد: ساختار شرکت‌های دانش‌بنیان، مبتنی بر علم و دانش و استفاده از ایده‌های نویی است که اتفاق افتاده و طبیعتا قاعده‌مند و اصولی است. اگر بین کسب و کارهای مبتنی بر محصولات دانش‌بنیان و کسب و کارهای سنتی تفاوتی قائل شویم طبیعتا با توجه به شرایط محیطی که در آن قرار گرفتیم آن تغییرات و تطابق پذیری به شرایط جامعه، شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به کسب و کارهای سنتی بسیار بهتر و آرام اتفاق افتاده است.  

دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به شرایط حال حاضر توانسته‌اند تا حدودی خود را مطابق با شرایط و بازار و ساختار پرسنلی شرکت تغییر و علی رغم مشکلات، خود را با شرایط وفق دهند. یادمان باشد شرایطی که در کل دنیا وجود دارد سیستم را تغییر داده و ما مجبوریم متناسب با شرایط و موقعیتی که در آن قرار گرفتیم تغییراتی را در حوزه کسب و کار انجام دهیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.