تطهیر، غبارروبی و شست‌وشوی روزانه صحن و سرای ملکوتی حضرت رضا(ع) از جمله خدماتی است که سبب می‌شود هر گوشه از حرم مطهر را که برای راز و نیاز و توسل برگزینی، عاری از هر نوع آلودگی و غباری باشد.

گرد و غبار صحن تو را می‌خرد به جان

نظافت ریشه در دین و آیین اسلام دارد. ائمه اطهار(ع) همواره بر آن تأکید داشته‌اند و شرع مقدس نیز نظافت را نشانه‌ای از ایمان دانسته است. پس روا نیست در بارگاهی که منتسب به حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است، حتی اندکی گرد و غبار نشسته باشد.
این مهم همواره مورد تأکید خادمان رضوی بوده است به طوری که فقط در این حوزه، ۶۰۰ نیروی خدماتی اعم از ۵۰۰ برادر و ۱۰۰ خواهر در دو شیفت ۱۲ و ۲۴ ساعته به صورت شبانه‌روزی به ارائه خدمات می‌پردازند.
مهدی بیناباجی، مسئول امور نظافت حرم مطهر، خدمات این حوزه را شامل نظافت کف، مبلمان، درب و پنجره‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، تابلوهای مرتفع، شست‌وشوی سقاخانه‌ها و ... می‌داند و می‌گوید: روزانه بالغ بر ۴۰۰ هزار متر مربع از صحن‌ها تا پارکینگ‌ها به صورت شبانه‌روزی نظافت می‌شود. نظافت پیرامون حرم مطهر نیز تا گیت‌های اولیه بر عهده این مجموعه است که شست‌وشوی آن در ایام خاص با همکاری شهرداری انجام می‌شود.
وی می‌افزاید: شست‌وشوی حرم در دو قالب مکانیزه و دستی انجام می‌شود. ۲۶ دستگاه مکانیزه شست‌وشو در اندازه‌های مختلف به کمک نیروهای خدماتی حوزه نظافت حرم آمده‌اند و با توجه به شرایط جوی، حجم حضور زائران و فرش‌آرایی صحن‌های حرم مطهر به ارائه خدمات می‌پردازند. به طور متوسط روزانه ۳۰۰ هزار متر مربع شست‌وشو می‌شود. دو خودروی مجهز به پمپ واترجت نیز در موقعیت‌هایی همچون حاشیه صحن‌ها، غرفه‌ها، سقاخانه‌ها و فضاهایی که امکان شست‌وشو با ماشین مکانیزه را ندارند به خدمت گرفته می‌شوند.
آن‌طور که بیناباجی می‌گوید، شست‌وشوی همه حوض‌ها و آب‌نماهای حرم، هفتگی و نظافت ۱۷۰۰ چشمه سرویس بهداشتی هم روزانه انجام می‌شود.
مسئول امور نظافت حرم مطهر ادامه می‌دهد: ۱۰ جایگاه آب‌خوری ثابت و بالغ بر ۱۸ آب‌سردکن در مناطق مختلف حرم و پارکینگ‌ها نیز با خدمات‌دهی شبانه‌روزی این قشر زحمت‌کش همواره مهیای سیراب کردن زائران رضوی است.
جمع‌آوری غبار حرم مطهر رضوی و هم‌چنین فضاهای اداری و آسایشگاهی از دیگر فعالیت‌های این خدمتگزاران است. به طوری‌ که در نیمه نخست سال جاری به رغم تعطیلی مقطعی حرم مطهر رضوی و هم‌چنین حضور کم‌ زائران و مجاوران، بالغ بر ۲۰۰ تن غبار از بارگاه منور رضوی جمع‌آوری و به وسیله خودروهای مکانیزه به سازمان مپ شهرداری منتقل شد.
بنا به گفته مسئول امور نظافت حرم مطهر، برف‌روبی و ارائه خدمات ابتدایی و انتهایی روزهای برفی از دیگر خدمات این حوزه است. این خدمات با رصد اطلاعات هواشناسی حرم مطهر که به صورت پیوسته هوای سه روز آینده را اطلاع‌رسانی می‌کند، آغاز می‌شود و متناسب با پیش‌بینی‌ها پیش از بارش برف، ۳۰ هزار کفپوش پلاستیکی در نقاط مختلف حرم مطهر و ورودی‌ها پهن می‌شود، زحمتی سنگین در روزهای سرد زمستانی که به عشق ولی‌نعمت و آسایش زائران حضرت با افتخار به دوش کشیده می‌شود.
تمیزی کل صحن و سرای حرم رضوی مطالبه‌ای است که به‌حق، خادمان بارگاه منور رضوی به گونه‌ای شایسته آن را انجام می‌دهند، تلاشی شبانه‌روزی که پیوندی عمیق با ایمان خدمتگزاران آن دارد، خدمتی که هرروز با سلام و عرض ارادت به مولا آغاز می‌شود و پس از ساعت‌ها خدمت به زائران و مجاوران با درود بر ولی‌نعمت پایان می‌یابد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.