معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: استاندار جدید نیز معتقد به تداوم اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در استان با محوریت توجه بیشتر به مناطق محروم و روستایی است.

اجرای مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی تداوم می‌یابد

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان  در نشستی با مدیران معین‌های منتخب اقتصادی – فرهنگی خراسان رضوی در محل استانداری افزود: در این راستا از کمک نهادهای بزرگ کشور بهره گرفته خواهد شد تا برای اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی وارد عمل شوند.

وی با اشاره به توجه ویژه استاندار خراسان رضوی مبنی بر توسعه روستاها به عنوان محوریت اصلی الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی ادامه داد: ایشان در دورات تصدی استانداری خراسان جنوبی ۶۰۰ روستا در این استان را از نزدیک بازدید و مورد بررسی قرار داده است و در نظر دارد توجه به روستاها در خراسان رضوی را نیز با جدیت آغاز کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی که توسط آقای رزم حسینی برای نخستین بار در استان کرمان اجرا شد، چارچوب و قالب مشخصی نداشت اما این الگو در خراسان رضوی با چارچوبی معین در قالب امضای تفاهم نامه با شرکتهای خصوصی و عمومی به عنوان معین‌های اقتصادی- فرهنگی اجرا شد.

رسولیان افزود: پیش از اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در خراسان رضوی، فعالیتها برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب در استان محدود به دستگاه‌های اجرایی می‌شد و نظر معظم له مبنی بر مردمی کردن اقتصاد در استان اجرا نشده و برای آن الگویی تعریف نشده بود.

وی اضافه کرد: در اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی از توان بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی استان برای فعال کردن ظرفیتهای بالقوه روستاییان و مناطق محروم بهره گرفته شد و هیچ شرکتی برای ورود به این میدان، تامین منافع شخصی خود را دنبال نکرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: پس از انتصاب آقای رزم حسینی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تداوم اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی، تبدیل نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی به یک سازمان مردم نهاد پیگیری شد و به زودی مراحل ثبت آن نهایی خواهد شد.

رسولیان افزود: در سازمان مردم نهاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی از توان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، امامان جمعه، روسای دادگستری و مدیران دستگاه‌های اجرایی برای پیشبرد هدف مردمی کردن اقتصاد بهره گرفته خواهد شد.

وی نسبت به راه‌اندازی کمیته یا کارگروه ستاد تسهیل برای بررسی مشکلات اقتصادی و چالشهای مطرح شده از سوی معین‌های اقتصادی، شورای همفکری برای بررسی ایده‌ها و تبادل نظرات و برپایی نمایشگاهی به منظور ارایه دستاوردهای معین‌های اقتصادی در مشهد اعلام آمادگی کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در خصوص واکاوی علل ضعف عملکردی برخی شهرستانها در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی نشستهایی برگزار می‌شود و موضوع مزبور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رسولیان افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف به پاسخگویی به معین‌های اقتصادی هستند و در صورتی عدم همکاری آنان با معین‌ها، مراتب باید به استانداری گزارش شود.

وی اضافه کرد: ایجاد شغل برای دولت هزینه زیادی دارد و در جایی که یک فعال اقتصادی تامین هزینه اشتغالزایی را متقبل می‌شود باید با وی نهایت همکاری را در پیشبرد برنامه‌هایش داشت که مصداق عینی آن حضور بنیاد مسکن و امضای تفاهم نامه با بانک توسعه تعاون برای ایجاد کسب و کارهای کوچک در شهرستان باخرز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی همچنین از اهتمام وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به تداوم اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی و واگذاری بخش مسوولیت‌های اجتماعی این وزارتخانه به دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خبر داد.

دبیر نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طی نشستی با وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد گسترش دامنه اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در کشور در دو قالب اعلام آمادگی استانداران استانها برای اجرای این طرح و هدفگذاری ۵۰۰ شرکت خصوصی زیر نظر این وزارتخانه برای احیای مسوولیتهای اجتماعی خود در کشور دنبال شود.

علی اکبر لبافی افزود: در صورتی که هر یک از استانها برای اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی اعلام آمادگی کنند، نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی همه تجارب خود در این خصوص را در اختیار آن استانها قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: طی چند ماه اخیر چند اقدام اساسی شامل تشکیل ستاد راهبردی معین‌های اقتصادی، راه‌اندازی نظام ارزیابی معین‌های اقتصادی و اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی توسط نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی انجام شد.

دبیر نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی خراسان رضوی گفت: پس از رفتن آقای رزم حسینی از استانداری خراسان رضوی و ارزیابی اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در استان، کمتر تزلزلی از سوی معینهای اقتصادی برای تداوم اجرای این الگو دیده نشد.

لبافی افزود: تاکنون چهار هزار و ۵۵۹ طرح کسب و کار خُرد و متوسط توسط معین‌های اقتصادی در سامانه این نهاد به ثبت رسیده است که از این تعداد سه هزار و ۲۹۳ طرح از ۱۴۱ معین اقتصادی توسط گروه کارشناسی این نهاد بررسی و تایید شده که از مجموع این طرحها، ۶۵.۶ درصد مربوط به بخش کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

وی ادامه داد: در صورت اجرا و بهره برداری کامل از این طرحها ۳۹ هزار و ۱۷۸ فرصت شغلی در خراسان رضوی ایجاد می‌شود.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: از منظر فراوانی طرحهای کسب و کار تایید شده توسط نهاد، ۲ هزار و ۴۷۱ طرح، ایجادی، ۲۰۴ طرح، تکمیلی، ۵۳۰ طرح، توسعه‌ای و ۷۸ طرح، دارای ظرفیت خالی است.

لبافی افزود: از مجموع طرحهای کسب و کاری که در سامانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی به ثبت رسیده، هزار و ۸۲۱ طرح آماده بهره برداری شده است.

وی در ارزیابی عملکرد شهرستانهای خراسان رضوی در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استان ادامه داد: دو شهرستان سرخس و کلات ضعیف ترین عملکرد و شهرستانهای درگز، جوین، فیروزه، سبزوار، بردسکن، کاشمر، رشتخوار، تربت حیدریه، صالح آباد بهترین عملکرد در این خصوص را داشته اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.