در یکی دو روز گذشته پس از سخنرانی انتقادی رئیس مجلس درباره عملکرد اقتصادی دولت و این جمله او که گرانی‌ها به عملکرد دولت ارتباط دارد، نه آمریکا و انتخابات این کشور و نباید معیشت مردم را به پیروزی یا شکست یک نفر در کاخ سفید گره زد، این موضوع بر دولتمردان گران آمد و موجی از پاسخ‌ها و نقدهای تند و تیز را در مقابل به دنبال داشت.

چرا دولتمردان نطق انتقادی قالیباف را تاب نیاوردند؟

قدس آنلاین: قالیباف در نطق روز دوشنبه خود در صحن مجلس معضلات و مشکلات اصلی اقتصادی را به مدیریت داخلی و دولت نسبت داد و از دولتمردان خواست تا آدرس غلط در مورد دلیل مشکلات ندهند.

رئیس مجلس با بیان اینکه تصمیمات ما در حوزۀ مسکن،  بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک،   سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه ریزی، اختصاصِ ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو،  بی‌تفاوتی درباره گرانی‌ها و رها کردن بازار و بی توجهی به تولید ملی، به پاستور(دولت) و بهارستان (سازمان برنامه ‌و بودجه) و باب همایون (وزارت اقتصاد) و میرداماد (بانک مرکزی) ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا، گفت: پس به مردم آدرس غلط ندهید. مهم‌ترین ریشه‌ مشکلات کشور سوء مدیریت، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاست گذار و مجری است.

نطق گزنده  قالیباف در مورد عملکرد سازمانها و دستگاه‌های اقتصادی دولت البته بدون جواب نماند. ناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نخستین واکنش را نشان داد و انتقادهای رئیس مجلس را حاشیه سازی خواند.

 اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی هم همان دیشب و در اولین تریبونی که بدست آورد در مقام پاسخ برآمد و  بودجه را چوب ادب سیاستمدارانی خواند که تنها شعار می‌دهند و تلویحا تهیه کنندگاه طرح های اقتصادی و معیشتی در مجلس یازدهم را به بی‌اطلاعی از مسائل اقتصادی متهم کرد.

او تعبیری را بکار برد که رسانه‌های حامی دولت آنرا کنایه معنادار به قالیباف تفسیر کردند.

وی که ظاهراً در نقد طرح حمایتی مجلس برای تأمین کالاهای اساسی در حمایت از اقشار کم برخوردار سخن می‌گفت، اظهارداشت: بودجه چوب ادب سیاستمدارانی است که فقط شعار می‌دهند و افزود: منابع و مصارف در بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد. نمی‌توان ذهنی و خیالی منابع کشور را افزایش دهیم.

دفاعیه نوبخت به نام مجلس به کام دولت

اما صریحترین و مفصل‌ترین پاسخ و واکنش به موضع رئیس مجلس را محمد باقر نوبخت یکی از اصلی‌ترین مدیران و سیاستگذاران اقتصادی دولت نشان داد.

ویدر نامه‌ای مفصل و سرگشاده به رئیس مجلس اشاره او در سخنانش به بهارستان را به جای سازمان برنامه و بودجه  در اذهان عمومی مترادف با مجلس خوانده و نوشت: از آنجا که هنوز خود را فرزند مجلس می‌دانم، برای رفع شبهه از جایگاه رفیع مجلس و نمایندگان شریف آن، خود را در معرض کنایه شما قرار می‌دهم و به اختصار عرض می‌کنم: اداره دخل و خرج کشور با تقلیل درآمدهای ارزی از صد و چند میلیارد دلار به چند میلیارد دلار که فقط در ۷ ماهه اول سال‌جاری بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان خزانه با عدم تحقق درآمدها مواجه بود، از یک‌سو و پرداخت به‌موقع همه یارانه‌ها، حقوق‌ها، اجرای امتیازات ۵۰ درصدی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری کارمندان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشگری، کشوری و تامین اجتماعی که کمترین خدمت به آن بزرگواران است؛ در کنار پرداخت بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی که آثار آن در افتتاح‌های پایان هر هفته قابل مشاهده است، ضمن ۳۶ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی از سوی دیگر، جز با اتکال به خدا و تدبیر دولت قابل انجام نیست.

وی در ادامه این نامه بدون اشاره به طرح‌های مختلف حمایتی دولت در دوران کرونا، تلویحاً تصویب طرح الزام دولت به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی برای خانوارهای کمتر برخورداذ را اعانه توصیف کرده و نوشت: امروز مردم ایران به‌جای اعانه و یارانه، از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت‌ملی طلب می‌کنند. مردم ما هنوز به خاطر دارند که با رفع تحریم می‌شود سال‌ها شاهد تثبیت نرخ ارز، تورم یک‌رقمی و رشد دو رقمی بود. دولت خواهان هیچ مذاکره‌ای نیست.

بودجه شلاقی شده بر جان مردم

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اما در گفتگو با قدس آنلاین این نوع و سطح از واکنش دولتمردان به سخنان رئیس مجلس را رفتاری از ناشی از همان نگاهی خواند که بودجه را ابزاری برای تنبیه سیاستمداران و منتقدان می‌داند و گفت: نکته اینست که داریم به پایان هشت سال فرو ریختن آوار بر سر اقتصاد و مردم نزدیک می‌شویم و کارنامه این دولت نمره قبولی نگرفته است.

احسان ارکانی با تاکید بر اینکه دولت بعدی باید سال‌ها آوار برداری این سالها را بکند، اظهار داشت: آقایان می‌دانند بعد از سال‌ها وعده، یک صفر بزرگ در کارنامه آنها ثبت شده، طبیعی است که در این شرایط با هر نقد و سوال، انتحاری به همه حمله می‌کنند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی این انتقادها از عملکرد اقتصادی دولت را در حکم آیینه‌ای دانست که گه‌گاه مجلس و دیگران در مقابل افرادی همچون آقای جهانگیری یا نوبخت و دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت می‌گذارند تا عملکرد و خودشان را به آنها نشان دهند، گفت: متأسفانه آنها بجای دیدن واقعیت با عصبانیت به این آیینه سنگ می‌اندازند و آنرا می‌شکنند.

ارکانی با تاکید بر اینکه آنها باید بپذیرند که به مردم دروغ گفتند و سیاست‌های اشتباهی را دنبال کردند، اظهار داشت: آن آقایی که در تبلیغات انتخاباتی گفت در دولت ما مردم نه تنها به یارانه نیاز نخواهند داشت بلکه به دولت هم کمک خواهند کرد، امروز باید درباره وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم پاسخ دهد.

وی تصریح کرد امروز دولت دست در جیب مردم می‌کند تا خودش را تامین کند، و افزود: در هفت ماهه اول امسال دولت ۲۲ هزار میلیارد تومان مازاد بر درآمد پیش بینی شده در بودجه، از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی به مردم به جیب زده. پولی که از جیب سهامداران خرد غیب شد در جیب دولت رفت.

نماینده مردم نیشابور خاطرنشان کرد: اینکه آقای جهانگیری می‌گوید بودجه چوبی است برای ادب کردن افراد جمله درستی است چون دولت و ایشان بودجه را شلاقی ساخت بر جان مردم، اما از نگاه ما بودجه یک نرم افرار برای خدمت به مردم است این تفاوت نگاه مجلس با نگاه لیبرال دولت است.

ارکانی با تأکید بر اینکه ما تقابلی با دولت نداریم، اظهار داشت: ما در مجلس یک طرح برای تأمین کالای اساسی در حمایت از اقشار کم برخوردار تصویب کردیم اما ظاهراً دولت با همین مسئله هم مشکل دارد.

وضع موجود نتیجه گره زدن اقتصاد با مذاکره و برجام است

محمد حسین فرهنگی هم در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین ادبیات و واژگان بکار برده شده از سوی معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه را در پاسخ به انتقادهای رئیس مجلس توهین به مردم خواند و گفت: چند انتقاد ساده در مجلس به سیاستهای اقتصادی دولت و توجه و تمرکز بیش از اندازه به موضوع مذاکره برای رفع تحریم‌های آمریکا و نتیجه انتخابات در این کشور مطرح شد اما واکنش شدیدی را مشاهده کردیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه در طول هفت سال گذشته دولت سیاست و راهبرد مذاکره با آمریکا برای رفع تحریم‌ها را دنبال کرد و همه اختیارات در این مورد در دست دولت بود، افزود: نتیجه این راهبرد و پذیرش برجام و گره زدن اقتصاد کشور به این توافق وضع موجود اقتصادی و شرایط بین‌المللی امروز است.

دولت بدهد اعانه نیست، مجلس بدهد صدقه است

نماینده مردم تبریز تعبیر اعانه و صدقه در مورد طرح‌های مجلس برای کمک به معیشت مردم را  توهین آمیز و اهانت به مردم خواند و افزود: پرداخت یارانه‌های معیشتی در دوران کرونا روشی بود که خود دولت اجرا کردو آن زمان هم اسمش نه اعانه بود و نه صدقه و مجلس هم نه مخالفت کرد و نه کسی از اینگونه تعابیر بکار برد.

محمد حسین فرهنگی خاطرنشان کرد: آنچه مجلس تصویب کرده نه یارانه است و نه اعانه، بلکه تکلیفی است به دولت برای تأمین کالاهای اساسی برای مردمی که در حال حاضر دسترسی به بسیاری از اقلام مورد نیازشان ندارند.

وی افزود: دولت مردان بجای برآشفتن و پاسخ دادن به انتقادها برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه در برابر شرایطی که خودشان بوجود آورده‌اند کمر همت ببندند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.