معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «در بیماری کویید ۱۹، سابقه در کنار بیمار کویید ۱۹ بودن و داشتن علائم بالینی از تست pcr مهمتر است»، گفت: تست کرونا به احتمال ۳۰ تا ۴۰ درصد منفی کاذب است.

 علائم بالینی از تست pcr مهم‌تر است/مدت زمان قرنطینه مشخص نیست

به گزارش قدس آنلاین، مهدی قلیان درخصوص قرنطینه خانگی، اظهار کرد: هرکس که تست کرونای او مثبت باشد، حداقل به مدت دو هفته از زمان تشخیص باید در خانه بماند و رفت‌وآمدی نداشته باشد. این فرد در خانه و در مجاورت اعضای دیگر خانواده باید از ماسک استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه «اگر یکی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شود، دیگر اعضای خانواده نیز در مجاورت با این عضو خانواده باید از ماسک استفاده کنند»، افزود: فرد مبتلا باید در اتاق جداگانه‌ای باشد. تهویه مناسبی در این خانه باید وجود داشته باشد. حتی اگر هوا سرد هم باشد باید درهای خانه باز شود و گردش هوا ۶ بار در ساعت انجام شود تا تهویه درستی در خانه  صورت بگیرد.

وجود یک مرکز تکمیل درمان کرونا در مشهد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «سرویس بهداشتی و حمام فرد مبتلا از دیگر اعضای خانواده جدا باشد»، عنوان کرد: مراکز تکمیل درمان با همکاری بسیج جامعه پزشکی تشکیل شده است. این مراکز حالت هتلینگ دارد. مرکز رفاهی کارگران  در انتهای بلوار پیروزی به این امر اختصاص داده شده است. اگر کسی امکان انجام موارد گفته شده را ندارد، باید به مراکز تکمیل درمان مراجعه کند. این فرد می‌تواند به ما اطلاع دهد تا او را به مراکز تکمیل درمان بفرستیم. همکاران ما در این‌جا از او مراقبت می‌کنند تا درمان دوهفته‌ای او بگذرد.

قلیان با اشاره به اینکه «این راه برای کسانی است که خانه‌های کوچکی داشته و امکان رعایت کامل قرنطینه را ندارد»، بیان کرد: اینکه گفته می‌شود تنها دلیل و منشأ شیوع ویروس کرونا عدم رعایت قرنطینه توسط بیماران است، شاید درست نباشد. رفت‌وآمدها و دورهمی‌های خانوادگی که افراد به دلیل سرمای هوا در خانه‌ها برگزار می‌کنند. برخی از اعضای فامیل علامت ندارند اما ناقل هستند. مهمانی در پذیرایی و اتاق خانه‌ها برگزار می‌شود. متاسفانه مردم در شب نشینی‌ و دورهمی‌ها از ماسک نیز استفاده نمی‌کنند. این مجالس سبب انتقال بیماری می‌شود.

وی با بیان اینکه «نامزدی، بله برون، عقد و عروسی و جشن تولد نیز برگزار می‌شود که متاسفانه پروتکل‌های بهداشتی در این مراسم‌ها رعایت نمی‌شود»، خاطرنشان کرد: تالارهای پذیرایی اکثرا به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسته هستند. مردم در خانه‌های ۱۰۰ و ۱۵۰ متری، مهمانی‌های خود را برگزار می‌کنند. متاسفانه ما شاهد این هستیم که اکثر مبتلایان به صورت فامیلی بیمار و مبتلا شدند. برخی از این افراد خانواده خود را در اثر این مسئله از دست داده‌اند.

مدت زمان قرنطینه مشخص نیست/افراد تا سه روز پس از بهبودی علائم قرنطینه باشند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «اگر تست کرونای فردی مثبت شود و یا علائم بالینی داشته باشد که او هم احتمالا ۹۰ درصد کرونا دارد باید خود را به مدت ۱۴ روز قرنطینه کند»، تاکید کرد: اگر فرد بعد از ۱۴ روز نیز باز هم علائم داشته باشد، باید تا سه روز بعد از رفع و بهبودی علائم در قرنطینه باشد. مدت زمانی که افراد باید قرنطینه باشند مشخص نیست. امکان دارد فردی ۱۴ روزه و فرد دیگری ۲۵ روزه بهبود پیدا کند. اینکه گفته می شود فرد باید ۱۴ روز در قرنطینه باشد به شرط این است که علائم در فرد رفع و بهبود پیدا کرده باشد.

قلیان تشریح کرد: راه‌های انتقال کویید ۱۹ مشخص است. به همین خاطر است که ما بر روی شستن دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن تاکید داریم. در کنار این موارد باید در خانه بمانیم. این ویروس بسیار هشیار و هوشمند است. انتقال بیماری تابع رفتار انسان است. یعنی هر زمان که مردم رعایت کردند، میزان بروز بیماری را کاهش دادند. در ورژن جهش یافته این ویروس، امکان سرایت بالاست. به همین خاطر اگر مردم این اصول را رعایت کنند. به احتمال بسیار زیاد، میزان بروز بیماری کاهش پیدا می‌کند.

وقتی کیفیت مراقبت بالا برود، میزان کشندگی ویروس کاهش پیدا می‌کند

وی  ادامه داد: بروز بیماری به صفر نمی‌رسد. وقتی میزان بیماری کاهش پیدا کند، سیستم درمان شهر و استان جواب‌گوی مردم خواهد بود. در این صورت کیفیت مراقبت بالا می‌رود. وقتی کیفیت مراقبت بالا برود، میزان کشندگی ویروس کاهش پیدا می‌کند و ما کمتر عزیزانمان را از دست می‌دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر فرد مبتلا در خانه قرنطینه است و از یک سرویس بهداشتی مشترک با دیگر اعضای خانواده استفاده می‌کند، باید بعد از هربار استفاده فرد مبتلا به کویید ۱۹ محیط سرویس بهداشتی، دستگیره در، شیرآلات و... را با محلول وایتکس نیم درصد ضدعفونی کنند. غلضت این محلول یک پیمانه وایتکس به ۹ پیمانه آب است. ویروس کرونا تنها از طریق تنفس فرد مبتلا به دیگران انتقال پیدا نمی‌کند. ممکن است آلودگی به مخاط، چشم، دست و... منتقل شود. به همین خاطر است که ما می‌گوییم محیط سرویس بهداشتی، دستگیره در، شیرآلات و... بعد از هربار استفاده فرد مبتلا باید ضدعفونی شود.  

انتقال کرونا از طریق سطوح کاهش یافته است؟

قلیان در خصوص مطالبی در فضای مجازی مبنی اینکه انتقال کرونا از طریق سطوح کم است، اظهار کرد: من نمی‌توانم این اطمینان را به مردم بدهم. سطوح آلوده، دست آلوده و دست زدن به مخاط و چشم یکی از راه‌های انتقال ویروس کروناست. ما هنوز مستندا از طریق وزارت بهداشت که دستورالعمل اجرایی چنین چیزی را به ما ابلاغ کرده باشد، نداریم. ما از روی احتمالات کار نمی‌کنیم. وقتی مطالعات مستند شد، تبدیل به دستورالعمل‌های اجرایی می‌شود. مرجع ما وزارت بهداشت است. ما دستور العملی از وزارت بهداشت مبنی بر اینکه دیگر سطوح آلوده نیست، نداشتیم.

در کرونا علائم بالینی از تست pcr مهم‌تر است

وی عنوان کرد: در بیماری کویید ۱۹، سابقه در کنار  بیمار مبتلا به کرونا بودن و داشتن علائم بالینی از تست  pcr مهم‌تر است. تست‌های منفی کرونا به احتمال ۳۰ تا ۴۰ درصد منفی کاذب است. بنا براین اگر کسی علائم بالینی مانند خستگی، کوفتگی، تب و... را داشته باشد و یکی از اعضای خانواده و یا فامیل او به کرونا مبتلا شده و او با این عضو در رفت‌وآمد و یا در کنارش بوده است، او نیز به کرونا مبتلاست، حتی اگر تستش منفی باشد، به این معنا نیست که او کرونا ندارد. این فرد باید به مدت ۱۴ روز یا تا سه روز بعد از بهبودی علائم در قرنطینه باشد. این فرد باید از بیرون رفتن و رفتن به سرکار خودداری کند.

حضور کارمندان دارای علائم بالینی کرونا در محل کار تخلف است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص نقش حمایتی دولت و اداره‌ها، بیان کرد: حضور هر کارمندی که مبتلا به کروناست و یا علائم بالینی دارد در محل کارش تخلف حساب می‌شود. مدیری که مانع از مرخصی استعلاجی این فرد شود، او نیز متخلف است. اگر این امر گزارش شود از طرف استانداری و وزارت کشور با این مدیر برخورد جدی می‌شود. حضور یک بیمار در سطح شهر مساوی با بیمار کردن ۱۵ نفر دیگر است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.