مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ۲۰ آبان‌ ماه جاری تا ۲۶ این ماه ۸۷۰۹ مورد بازدید توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد که ۱۹ شهرستان را تحت پوشش دارد، انجام گرفته که از این تعداد ۳۵۲ مورد به مراجع قضایی معرفی و ۲۲۸ مورد آن تعطیل شده است.

تعطیلی ۲۲۸ واحد متخلف در مناطق دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، علی‌اصغر حسنی در خصوص بازدیدهای انجام گرفته در مورد محدودیت فعالیت مشاغل غیرضروری و میزان تخلفات در طول این دوره اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد کرونا مسئولیت این بازدیدها بر عهده وزارت کشور، سازمان صمت، اتاق اصناف و نیروی انتظامی بوده و ما هم در کنار این ارگان‌ها برای نظارت و برنامه‌ریزی لازم و رسیدن به نتیجه مطلوب همکاری می‌نماییم. به طور کلی آمار و ارقام نشان می‌دهد مردم همکاری‌های لازم را در این خصوص به خوبی انجام می‌دهند.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد چگونگی نظارت‌های انجام شده در سطح شهر و تخلفات صورت گرفته عنوان کرد: یکسری از بازدیدها در قالب بازدیدهای تیم مشترک انجام می‌گیرد. در این بازدیدها همکاران ما تذکرات لازم را داده و اماکن مربوطه در صورت عدم رعایت اماکن متخلف پلمب می‌شود. با این حال به طور کلی در رعایت محدودیت‌ها واحدهای صنفی خودشان پیشرو بوده‌اند.

وی در مورد برنامه‌های مربوط به محدودیت‌های اعلام شده در کل کشور از اول آذر ماه طبق مصوبه ستاد ملی کرونا تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام گرفته فقط مشاغل گروه یک اجازه فعالیت دارند تا در بازه زمانی دو هفته‌ای، اجتماعات و تماس‌ها به حداقل برسد و از گسترش بیماری کرونا پیشگیری شود. از طرفی نیز نیاز به تجدید قوای نیروهای کادر درمان احساس می‌شود. با این کار بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود. در واقع این یک برنامه‌ریزی همه جانبه برای جلوگیری از تکرار تجربه‌های گذشته است. در گذشته متاسفانه با اعمال محدودیت‌ها، مردم از این فرصت‌ استفاده کرده و سفر می‌کردند اما در این محدودیت تمام ارگان‌ها پای کار آمده‌اند تا از این طریق مردم کمترین آسیب را دیده و این عمل بیشترین اثر بخشی را داشته باشد.

حراجی‌ها آنلاین برگزار شود

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص بعضی از تجمعات و انجام حراجی‌ها در مغازه‌ها در سطح شهر گفت: مساله ما حراجی نیست بلکه باید تلاش شود تا اشتباهات گذشته کم شده و تجمعات کاهش یابد. اگر فروشگاهی به دنبال حراج است، این کار را  به صورت آنلاین انجام دهد. امروز باید از تکنولوژی استفاده کرد. در حال حاضر بسیاری از ارگان‌ها برای کاهش ازدحام و حفظ سلامتی مردم برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده تا خدمات‌رسانی‌ها را به صورت مجازی انجام دهند. اگر سلامتی گروهی به خطر افتد، بار بیماری بر دوش وزارت بهداشت و به‌تبع آن بر دوش جامعه خواهد بود.

وی افزود: برخورد با این نوع تخلفات در قانون مصوبات ستاد کرونا مشخص شده است. اگر تخلف مربوط به مجموعه و در مورد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد، در درجه اول تذکر داده شده و گاهی اوقات جریمه و معرفی به مراجع قضایی و در نهایت پلمب واحدها انجام می‌شود اما گاهی عملی که  انجام می‌شود، مانند برگزاری مجالس عروسی یا تجمعات بدون برنامه ارگان‌ها، باعث می‌شود عده زیادی درگیر شده و در معرض خطر قرار بگیرند. این مساله جرم سنگین‌تری محسوب می‌شود.

حسنی ادامه داد: برگزاری مجالس عروسی باعث ایجاد بسیاری از مشکلات شده است. نباید تجربه‌های تلخ گذشته تکرار شود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزار نکردن تجمعات باید به عنوان یک حساسیت و وظیفه در افراد ایجاد گردد. هر قدر که مردم این کارها را انجام دهند، بار منفی آن به جامعه بازمی‌گردد.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در موضوع سلامت زمانی موفق هستیم که تمام افراد جامعه به آن مساله اعتقاد داشته و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت نمایند؛ برای مثال در حال حاضر بعضی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند مراسم عزاداری را  برای جلوگیری از تجمعات و به خطر افتادن سلامت بقیه افراد به صورت مجازی برگزار کنند بنابرابن بخشی از موفقیت‌ها در حوزه سلامت مربوط به آگاهی جامعه است. از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا امروز حدود  ۲۷۰۰ اماکن مختلف از جمله بانک‌ها، نانوایی‌ها، اغذیه‌ها و... بر اساس بازرسی‌های انجام شده پلمب شده است.

۳۸ هزار و ۵۹۱ تماس با ۱۹۰ در کل کشور

وی با اشاره به تعداد شکایات رسیده به سامانه شکایت مردمی ۱۹۰ در کشور عنوان کرد: شکایت‌های صورت گرفته از طریق این سامانه در کل کشور ۳۸ هزار و ۵۹۱ مورد بوده که از این تعداد ۱۰ هزار و ۴۷۴ مورد مربوط به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است که همکاران ما بعد از بازدید، به این تخلفات رسیدگی کرده‌اند.

حسنی ادامه داد: همچنین از ۱۶ هزار و ۹۲۷ بازدید مشترک که از ۱۹ تیر ماه انجام گرفته، ۹۱۵ مورد مربوط به بازدید مشترک از ادارات بوده که از این تعداد ۲۱۲ تذکر کتبی به ادارات داده شده است. همچنین در بازدید مشترک با اتحادیه اصناف از تعداد ۱۰ هزار و ۴۰۰ بازدید مشترک، ۵۲۸ مورد پلمب انجام شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.