بوشهر- طرح راه‌آهن بوشهر - شیراز- عسلویه در دولت نهم مصوب شد و در سال ۱۳۸۵ عملیات اجرایی ۲ قطعه آن در استان بوشهر آغاز شد اما پس از مدتی به دلیل نبود اعتبار متوقف شد و از مجموع ۱۸ قطعه‌راه آهن شیراز -بوشهر- عسلویه تاکنون چهار قطعه اجرایی شده که به‌طور متوسط پیشرفت فیزیکی آن‌ها ۵۰ درصد است.

مردم بوشهر در انتظار شنیدن سوت قطار؛ اعتبارات احداث خط آهن شتاب می خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها:راه‌آهن بوشهر- شیراز هرچند که مدت‌هاست پیشرفتی نداشته است اما  چند مدتی است که در میان اخبار خودنمایی می‌کند. این پروژه ملی که سال‌های قبل کلید خورده است بعد از پیشرفت کند خود در حال حاضر با رکود کامل مواجه است و نقش آن در پیشرفت استان بوشهر از مطالبات عمومی است که اگر تمام شود تأثیر خود را خیلی زود نشان می‌دهد.

پروژه راه‌آهن بوشهر – شیراز یک پروژه ملی است که ۴۵۰ کیلومتر طول دارد و ۲۰۰ کیلومتر آن در استان بوشهر اجرا خواهد شد.

ضرورت ایجاد خط آهن

سال‌ها است که اتصال بوشهر به خط راه‌آهن سراسری کشور به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم استان بوشهر مطرح است ولی تاکنون این مهم به نتیجه نرسیده است.

این قطعه مهم خط ریلی علاوه بر اینکه یک مطالبه اساسی برای استان بوشهر است، یکی از نیازهای اقتصاد و تجارت کشور است چراکه اتصال راه‌آهن سراسری کشور به بوشهر، به اهمیت این خط ریلی می‌افزاید.

بنادر استان بوشهر از مهم‌ترین مبادی صادراتی و وارداتی کشور محسوب می‌شوند و سهم بالایی در صادرات کشور دارند و هرساله شاهد افزایش سهم استان در این حوزه هستیم.

اکنون حمل‌ونقل بنادر استان بوشهر به مرکز کشور از طریق خط زمینی انجام می‌شود ولی بااتصال استان بوشهر به خط ریلی، بخش قابل‌توجهی از حمل‌ونقل با راه‌آهن انجام می‌شود.

راه‌آهن سراسری که تا شیراز کشیده شده است، درصورتی‌که به بوشهر متصل شود می‌تواند زمینه‌ساز اتصال بندر بوشهر به‌عنوان نقطه استراتژیک صادرات و واردات کشور به شهرهای مختلف در سراسر کشور باشد.

پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز با تلاش مسئولان استان بوشهر بار دیگر فعال‌شده است و اکنون قطعه دهم این پروژه به‌عنوان سخت‌ترین قطعه پروژه عملیاتی شده و کار با سرعت مناسبی در دست اجرا است.

اعتبارات قطع نشده است

گرچه تزریق اعتبارات قطره‌چکانی و هم‌چنین توقف آن در طی سال‌های گذشته به‌عنوان مهم‌ترین عامل کندی پیشرفت این پروژه یاد می‌شود اما استاندار بوشهر روند اجرایی پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز را مطلوب ارزیابی کرده و در به خبرنگاران گفت: پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز در سخت‌ترین شرایط مالی کشور فعال و روبه‌پیشرفت است.

عبدالکریم گراوند بابیان اینکه ۹۰ میلیارد تومان برای  اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر مصوب شده است اظهار داشت: از این میزان اعتبار ۵۵ میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه و ۳۵ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات توازن منطقه‌ای مصوب شده است.

وی بابیان اینکه انتظار می‌رود با توجه به وعده سازمان برنامه‌وبودجه این اعتبار امسال  به‌صورت کامل پرداخت شود گفت:با توجه به عنایت دولت نسبت به  پروژه راه‌آهن بوشهر -  شیراز باوجود همه مشکلات و تنگناهای مالی دولت، اعتبارات سال گذشته این پروژه جذب شد.

گراوند از افزایش طول راه آهن بوشهر - شیراز خبر داد و بیان کرد: مصوبه قبلی شورای اقتصاد طول راه آهن بوشهر شیراز ۲۵۰ کیلومتر تعیین شده بود که با پیگیری‌های انجام شده در دولت به ۴۵۰ کیلومتر افزایش یافت.

محدودیت بودجه

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در همین حال محدودیت بودجه را اساسی‌ترین مانع بر سر راه پیشرفت و شتاب گرفتن این پروژه عنوان می‌کند.

راه اهن بوشهر شیراز علاوه بر اینکه یک مطالبه اساسی برای استان بوشهر است، یکی از نیازهای اقتصاد و تجارت کشور است چراکه اتصال راه‌آهن سراسری کشور به بوشهر، به اهمیت این خط ریلی می‌افزایدعبدالکریم جمیری با اشاره به نشست اخیر نمایندگان استان با معاون اول رئیس‌جمهوری در این رابطه به خبرنگار ما گفت:مهم‌ترین چالش پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز تأمین مالی آن است.

وی بابیان اینکه به همین منظور اخیراً نشستی باهدف طرح موضوع مشکلات و پروژه‌های مطرح با معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم بیان کرد: نشست نمایندگان مردم استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با معاون اول رئیس‌جمهور باهدف بررسی مهم‌ترین نیازها و چالش‌های استان برگزار شد که یکی از پروژه‌های مورد تأکید همین شتاب بخشی به پروژه خط آهن بود.

وی اظهار کرد: در همین راستا تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز و توسعه بنادر استان به‌عنوان مهم‌ترین پروژه‌های اولویت‌دار در این راستا در این نشست مورد تأکید و بحث قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه راه‌آهن بوشهر-شیراز یکی از پروژه‌های زیرساختی و مهم استان است و از مجموع ۴۵۰ کیلومتر آن ۲۰۰ کیلومتر در حوزه استان بوشهر قرار دارد اذعان کرد: در این نشست پیشنهاد شد طرح در قرارداد بلندمدت ایران و چین گنجانده شود و یا به‌صورت بیع متقابل به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار گردد.

نماینده بوشهر ادامه داد: مهم‌ترین چالش این پروژه تأمین مالی آن است که در همین راستا پیشنهاد شد طرح در قرارداد بلندمدت ایران و چین گنجانده شود و یا به‌صورت بیع متقابل به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار گردد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقبال معاون اول رئیس‌جمهور از طرح‌های پیشنهادی برای اجرای راه‌آهن بوشهر - شیراز گفت: به دلیل محدودیت‌های بودجه، دولت برای سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه یکی از پیشنهادت مطرح‌شده را عملیاتی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.