اردن، امارات و بحرین امروز نشست سه‌جانبه‌ای در ابوظبی برگزار می‌کنند که درباره مسائل امنیتی و هماهنگی است که گمانه‌زنی‌هایی درباره محتوای این نشست، مطرح شده است.

نشست سه‌جانبه ابوظبی؛ تشدید تنش علیه تهران یا ارسال پیام به واشنگتن؟

قدس آنلاین: یک منبع سیاسی بلندپایه در اردن خبر داد که قرار است در نشست سه‌جانبه امروز، امارات، اردن و بحرین، مواضع خود را یکسان‌ کرده و آن را به دولت آمریکا اعلام کنند.

روزنامه القدس العربی گزارش داد که قرار است این نشست در ابوظبی برگزار شود و پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای نخستین بار است که چنین نشستی بین این کشورها برگزار می‌شود.

این منبع اردنی گفت که «عبدالله دوم» شاه اردن نیز خاک این کشور را به مقصد امارات ترک کرده است و شاه بحرین و ولی‌عهد ابوظبی نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

به گزارش این روزنامه، این سومین سفر عبدالله دوم از زمان شیوع ویروس کروناست، ولی برگزاری این دیدار، پس از سفر وزیر خارجه فرانسه به منطقه صورت گرفته است.

بنا بر این گزارش، نشست ابوظبی در حالی برگزار می‌شود که دو تحول رخ داده است؛ نخست اینکه دولت ترامپ در تلاش است تا بتواند به محاصره قطر توسط سایر کشورهای عربی پایان دهد.

مسئله دوم نیز، ادعا و تهدید آمریکا به استفاده از گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران است که اخیرا افزایش پیدا کرده است.

به گزارش القدس العربی، ظاهرا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه منامه و ابوظبی در حال برنامه‌ریزی هستند تا در صورت وقوع هر گونه تحول نظامی در منطقه، از ترس انتقام یا پاسخ تهران بتوانند کاری انجام دهند؛ همین مسئله بیانگر چرایی حضور اردن در این معادله امنیتی است. چرا که اردن همپیمان مهمی در این معادله است.

بنا بر این گزارش، تنش در آب‌ها بویژه حوزه جمهوری اسلامی ایران، روشن است و روابط رژیم صهیونیستی و امارات نیز گسترش پیدا کرده است. کما اینکه طی دو روز گذشته، میزان تبادل اطلاعات و هماهنگی بین ویژه در زمینه‌های امنیتی بین این سه کشور افزایش یافته است.

این روزنامه همچنین پیش‌بینی کرد که عربستان سعودی نیز در مسیر همین تماسها و هماهنگی‌ها قرار دارد و در آینده به این نشست ملحق خواهد شد.

به گزارش این روزنامه، امارات امیداور است که بتواند قاهره و ریاض را نیز وارد این هماهنگی کند؛ هماهنگی که پس از «طوفان تغییر دراماتیک در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» رخ داد؛ زیرا این کشورها نیازمند تجربه اردن در ارتباط با حزب دموکرات آمریکا هستند.

شبکه خبری الجزیره هم درباره علت غیبت ریاض در این نشست، گزارش داد، عربستان سعودی به دلیل نپیوستن اردن به محاصره کشورهای عربی علیه قطر، «امان» را تحت «محاصره غیر علنی» قرار داده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.