رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آمریکایی‌ها به تعهدات خود بر نگردند ما هم نمی‌توانیم به تعهداتمان عمل کنیم و لذا باید ابتدا به تعهدات خود عمل کنند.

واعظی: اگر آمریکا به تعهداتش برنگردد، ما هم نمی‌توانیم به تعهداتمان عمل کنیم

قدس آنلاین: محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد پیش بینی اینکه رییس‌جمهور آینده آمریکا به برجام بازمی‌گردد؟ گفت: دولت آمریکا دوماه دیگر سر کار می آید و ارتباط آنچنانی نداریم که بدانیم چه تصمیمی دارند و هر چه شما می دانید ما هم می دانیم.

وی ادامه داد: اما بایدن و هریس در صحبت های خود گفته اند به برجام بر می‌گردیم چون کمک به صلح جهانی است، اما برجام یک توافق جامع است که همه امضا کرده اند و اگر آنها به تعهدات خود بر نگردند ما هم نمی توانیم به تعهدات خود عمل کنیم و لذا باید ابتدا به تعهدات خود عمل کنند.

واعظی درباره بودجه سال آینده اظهار داشت: در این ایام سازمان برنامه و بودجه با هماهنگی که با دستگاه‌های مختلف دولت انجام داده است و پیشنهاد کلیات بودجه را برای دولت و آورده بود که امروز این کلیات در جلسه دولت مطرح شد؛   موارد بسیار خوبی که همواره جزو تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین جز سیاست های اساسی دولت بوده، لحاظ شده است در این بودجه سعی بر این شده که هم به معیشت مردم، ‌ فقر مطلق توجه بیشتری شود.

وی افزود: با توجه به تحریم‌هایی که داشتیم برنامه‌ریزی‌هایی که در مورد فقر مطلق انجام داده بودیم و امکان انجام آن ها فراهم نشده بود این بودجه دیده شده است؛ بخشی نیز در مورد سیاست‌های توسعه‌ای  ما بوده که تلاش کردیم مقداری از تجربیاتی که در تحریم کسب کرده‌ایم و تغییراتی که در شرایط جهانی است استفاده کنیم و بتوانیم گشایش بهتری برای کارهای توسعه‌ای به وجود بیاید.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همچنان سیاست، سیاست گذشته است که بخش جاری بودجه بدون اتکا به نفت باشد، تصریح کرد: اما سیاست‌های توسعه‌ای که بتوانیم نفت بیشتری برای اشتغال و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بفروشیم به صورت زیر بنا انجام می‌شود؛ کار بر این شد که هم پیشنهادات آقای رئیس‌جمهور و هم اعضای هیات دولت تا روز شنبه توسط برنامه و بودجه بررسی شود و ما از صبح یکشنبه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با توجه به اینکه  هفته آینده تهران قرمز است و جلسه هیات دولت بیش از ۱۵ نفر نمی‌تواند باشد، جلسه‌ای داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با خبرنگاران اظهار داشت: سیاست نظام و سیاست دولت و سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به آمریکا تغییر نکرده است. ما یک سیاست داشتیم که همان سیاست نظام است و مورد نظر و تایید رهبر انقلاب اسلامی است. در این دولت، در دولت‌های دیگر و دولت آینده و از طرف دیگر در خود آمریکا، هر کس بر سر کار بیاید، به این معنی نیست که ما سیاست خودمان را تغییر می‌دهیم.  

واعظی گفت: بحثی که رییس جمهور داشتند،  پیام به ملت ایران بود که گفتند ما از همه امکانات و تلاش خودمان استفاده می‌کنیم که پول‌های بلوکه شده‌ای که در کشورهای مختلف هست را برای رفاه و معیشت مردم آزاد کنیم و به دنبال این هستیم که صادرات نفت را افزایش و بازارهای صادراتی خود را گسترش دهیم. ما به دنبال این هستیم ارز را به قیمت واقعی خودش برسانیم.

وی ادامه داد: از نظر ما الان قیمت ارز در اثر فشارهای آمریکا و جنگ روانی که علیه کشور و اقتصاد ما راه انداختند، اینگونه افزایش یافته است، بنابراین قیمت واقعی ارز این نیست و باید سر جای خود بیاید.  

واعظی اضافه کرد: بحث رییس جمهور با توجه به تحلیلی از شرایط بین‌الملل و مطالبی که ۱+۴ مطرح کرده‌اند، این است که زمانی که در تحریم بودیم، اتکای ما بر ملت ایران، صنعتگران، بازرگانان تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و اتکای ما بر این بوده که روی پای خودمان بایستیم و بتوانیم همه نیازمندی‌های خود را تامین کنیم و تاب‌آوری کشور را از نظر صنعتی و اقتصادی افزایش دهیم. البته این به این معنا نیست که ما همزمان که این خط را دنبال می‌کنیم از تمام امکانات مان برای اینکه این تحریم و فشار برداشته شود استفاده نکنیم.

وی اظهار داشت: ما تحریم را برای خود افتخار نمی‌دانیم. اینکه بتوانیم متکی به مردم و به داخل باشیم آن را افتخار می‌دانیم، از این رو اگر هم بخواهیم تحریم را برداریم، هدف ما این است که صنعتگران و تولیدکنندگان راحت‌تر بتوانند کالاهای خود را صادر کنند، بازارهای بهتری به دست بیاوریم و بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: این دولت ماه‌های آخر خود را می‌گذراند،  مهم این است که اگر ما تمام تلاشمان را انجام دهیم که تحریم‌ برداشته شود، دولت بعدی که بر سر کار بیاید همه وقت و توانش را برای برنامه‌ریزی برای توسعه چهارسال بدون تحریم خود انجام دهد، بنابر این ما فکر می کنیم همین طور که ما ادامه دهنده دولت قبل بودیم دولت بعد هم ادامه دهنده این هست.  

وی خاطرنشان کرد: ما وظیفه خودمان می‌دانیم هر آنچه می‌توانیم برای اینکه دولت بعد راحت‌تر و بهتر بتواند به مردم خدمت کند باید فراهم کنیم.   

واعظی در پاسخ به سوالی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: همانطور که رییس جمهور به مردم قول دادند ما از فروردین تا آخر امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی و کالاهای آن را تامین کرده‌ایم.  

وی در این باره افزود: ما قسمت قابل توجهی از همین کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومان تأمین کرده‌ایم و خریدهایمان برای ماه‌های آینده را انجام دادیم آنچه که به‌صورت محکم می‌توانم بیان کنم این است که امسال ما با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاها را تامین می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید سیستم توزیع، درست و جلوی واسطه‌ها گرفته شود، خاطرنشان کرد: دلیل اینکه ارزی که الان ۲۵ هزار تومان است ما ۴۲۰۰ تومان می‌دهیم و دولت بقیه این ارز را از جیب خود می‌دهد این است که کالا  ارزان به‌دست مردم برسد. وزارت جهاد کشاورزی،  وزارت صنعت، معدن و تجارت و بقیه دستگاه‌ها باید سیستم توزیع را طوری درست کنند که کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان خریداری می‌شود، به مصرف‌کننده برسد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.