در حالی که اعتراض کشاورزان به نرخ ۴ هزار تومانی مصوّب شورای اقتصاد برای خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰، امسال رساتر از سال‌های گذشته بود و گرانی نهاده‌های تولید در این بخش سر به فلک گذاشته، از استان‌های مختلف خبر می‌رسد، کمبود بذر گندم نیز در این فصل، محسوس تر از سال گذشته است و نرخ‌های بازار سیاه،‌اندک انگیزه باقی مانده برای کاشت این محصول استراتژیک را هم از بین برده است.

کشاورزان، اسیر بازار سیاه شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین بر اساس اظهارات رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور علیرغم  اینکه وزارت جهاد کشاورزی امسال تلاش کرده بیش از سال گذشته، بذر تولید و توزیع کند اما در مقایسه با سال‌های قبل به دلیل نرخ گذاری غیرکارشناسی و ناعادلانه خرید تضمینی و افزایش حدودا ۲۰۰ درصدی هزینه‌های تولید، بسیاری کشاورزان انگیزه ای برای کاشت گندم و یا عرضه بذر ندارند و بر همین اساس بازار سیاه، نرخ‌های سرسام آوری را پیش روی گندم‌کاران استان‌های مختلف گذاشته است.

علیرغم کاهش نرخ ارز، نهاده ارزان نشده است

محمد شفیع ملک زاده در گفت و گو با قدس آنلاین می‌گوید: هر سال، بخش زیادی از بذر توسط کشاورزان تامین می‌شود و عده زیادی محصولات سالانه خود را ضدعفونی می‌کنند تا به عنوان بذر به کشاورزان دیگر بفروشند. امسال اما به دلیل تورم سنگین نهاده‌های تولید، بسیاری از کشاورزان بذر  را به امید گران تر شدن، عرضه نمی‌کنند. دراین شرایط و در حالی که نرخ مصوب وزارت جهاد برای ارقام مختلف بذر کیلویی ۳۵۰۰ تا ۳۹۰۰ اعلام شده اما کشاورزان در بازار سیاه همین بذر را کیلویی ۵۵۰۰ تا ۶ هزار تومان می‌خرند.

به گفته این مقام صنفی در حوزه کشاورزی شرایط حاکم بر بازار بذر در حالی است که امسال به دلیل تورم سنگین نهاده‌ها و نارضایتی کشاورزان از نرخ خرید تضمینی، استقبال آن چنانی از کاشت گندم صورت نگرفته است.

وی در خصوص گرانی دیگر نهاده‌ها از قبیل سم، کود، ماشین آلات، هزینه کارگر و... هم می‌گوید: هر کیسه کود که بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشته به ۵۰۰ هزار تومان رسیده، سمّ ۵۰ هزار تومانی به ۳۵۰هزار تومان افزایش یافته و هزینه ماشین آلات در مواردی به قدری بالا رفته که شخم ۳۰۰ هزار تومانی به ۷۰۰ هزار تومان رسیده و هزینه نیروی انسانی هم به شدت افزایش یافته است.

وی در پاسخ به این که آیا کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر منجر به کاهش قیمت نهاده‌ها نشده، می‌گوید: هیچ وقت کاهش نرخ ارز منجر به کاهش نرخ نهاده نشده چرا که نظارتی بر بازار وجود ندارد اما متاسفانه  افزایش نرخ ارز همواره افزایش‌های محسوس در قیمتها را در پی داشته  است.

 گندم کاران همچنان به اصلاح نرخ تضمینی امیدوارند

این مقام صنفی حوزه کشاورزی در پاسخ به سوال دیگر ما مبنی بر اینکه اعتراضات کشاورزان به نرخ تضمینی ۴ هزار تومانی برای خرید گندم در سال زراعی پیش رو به کجا رسید، پاسخ می‌دهد: هر سال این اعتراض نتیجه می­دهد، هر چند هیچ سالی، نرخ عادلانه اعمال نمی­شود. امسال هم همچنان امیدواریم این اعتراض به جایی برسد. اگر شورای نگهبان طرح دو فوریتی مجلس برای اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی را تایید کند به سرعت جلسات تشکیل و نرخ، اصلاح می‌شود.

به گفته وی نرخ بهینه خرید تضمینی گندم برای سال زراعی پیش رو با توجه به افزایش ۲۰۰  درصدی هزینه‌های تولید و با لحاظ سود عادلانه کشاورز باید بین ۵۸۰۰ تا ۶ هزار تومان تعیین شود چرا که قیمت تمام شده هر کیلو گندم برای کشاورز به بالای ۵ هزار تومان رسیده است.

دولت: فقط دو درصد کشاورزان، بذر ندارند

اظهارات رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی این روزها از افزایش ۲۳ درصدی تولید و توزیع بذر گندم در سال جاری خبر می‌دهد.

آن طور که مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده "امسال ۳۸۰ هزار تن بذر از حدود ۶۵ رقم گندم آبی و دیم تولید شده این در حالی است که میزان مصرف بذر کشاورزان گندم کار در سال گذشته ۳۱۰ هزار تن بذر بوده است".

بر اساس اظهارات اسماعیل اسفندیاری پور، وزارت جهاد کشاورزی موظف است یک سوم بذر گندم آبی و یک پنجم گندم دیم را تهیه کند و بر همین  اساس در سال جاری و برای حمایت از گندم کاران ۵۵ درصد از بذر گندم آبی و ۲۵ درصد بذر گندم دیم توسط این وزارتخانه تامین شده است.

به گفته این مقام دولتی در وزارت جهاد کشاورزی تنها عده معدودی (۱ تا ۲ درصد) کشاورزان با مشکل تامین بذر مواجه شده‌اند که برای حل این مشکل،۸ تا ۹ هزار تن بذر خود مصرفی به صورت ادامه دار در اختیار گندم کاران قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.