حجت الاسلام عباس عزیزی گفت: در شرایط کنونی انتظاری که از جامعه اسلامی وجود دارد این است که هر فردی به نوبه و توان خود به داد دیگری برسد و همه به یکدیگر رحم کنند.

در ایام قرنطینه تا می‌توانید گره از مشکلات خلق باز کنید/خداوند پاسخ نیکی اندک را با پاداش بزرگ می‌دهد

حجت الاسلام عباس عزیزی کارشناش امور دینی در گفت‌وگو با قدس آنلاین در ارتباط با استفتا از رهبر  معظم انقلاب در مورد حضور در تجمعاتی که احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند اگر انسان احتمال عقلائی ابتلا به کرونا بدهد باید از آن اجتناب کند و نباید در آن مکان و تجمع با هرعنوانی که دارد حاضر شود. این نظر همه فقهاست که اگر احتمال عقلائی ابتلا به بیماری وجود دارد، باید از آن پرهیز کرد.

حجت الاسلام عزیزی با اشاره به محدودیت‌های جدیدی که قرار است از هفته آینده اعمال شود و به تبع آن برخی از اقشار به دلیل تعطیلی کسب و کارها دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی خواهند شد، گفت: در این شرایط هر کسی خود را مسلمان می‌داند نباید نسبت به امور بندگان و مؤمنین بی تفاوت باشد. قرآن کریم می‌فرماید وقتی حضرت عیسی(ع) به دنیا آمد و در گهواره با مردم سخن گفت، خود را اینگونه معرفی کرد: «قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا* وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنْتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا» آن طفل (به امر خدا به زبان آمد و) گفت: همانا من بنده خاص خدایم که مرا کتاب آسمانی و شرف نبوت عطا فرمود. ومرا هر کجا که باشم مایه برکت (و رحمت) گردانید، و تا زنده‌ام به عبادت نماز و زکات سفارش کرد.

کارشناس امور دینی ادامه داد: از امام صادق(ع) سؤال کردند که مراد از این کلمه "مبارک" چیست که حضرت عیسی در اولین سخنان، خود را اینگونه معرفی می‌کند؟ حضرت صادق(ع) فرمودند مراد از مبارک یعنی "جعلنی نفاعا" خداوند وجود مرا پر خیر و پر نفع قرارد داده است. بنابراین می‌بینیم که انبیای الهی خود اهل خیر رساندن به مردم بوده‌اند و همین را هم از ما توقع دارند. آیت‌الله فاضل لنکرانی علیه الرحمه فرموده بود خلاصه ۵۰ سال مطالعه من در اسلام این است که باید به واجبات و محرمات حتماً عمل شود که خداوند در این خصوص با کسی شوخی ندارد، به جای مستحبات، هرچه می‌توانید گره از کار خلق خدا بگشائید.

وی با بیان حدیثی از امیرالمؤمنین امام علی(ع) اضافه کرد: مولا علی(ع) در بیانی که حقیقتاً کلید بسیاری از مشکلات جامعه امروز است فرمود: "ارحم ترُحَم" اگر به دنبال این هستید که به شما رحم شود، باید به یکدیگر رحم کنید. من مصرف کننده باید به تولید کننده داخلی رحم کنم، تولید کننده داخلی، کاسب و تاجر بازار باید به من مصرف کننده رحم کند. یک روزی به امام صادق(ع) خبر دادند که میزان گندم در بازار کم شده، حضرت وقتی به خانه رفت پرسید آیا در خانه گندم داریم گفتند بله گندم موجود است، حضرت فرمود در انبار را باز کنید و هر آنچه گندم موجود است را وارد بازار کنید و با قیمت منصفانه به مشتری بدهید. این همان رحمی است که حضرت نسبت به جامعه و هم نوعان خود دارد.

حجت الاسلام عباس عزیزی گفت: در شرایط کنونی انتظاری که از جامعه اسلامی وجود دارد این است که هر فردی به نوبه و توان خود به داد دیگری برسد. فرد تاجر و کاسب باید تلاش کند تا کالا را در دسترس مردم قرار دهد، آن هم با قیمت مناسب. پیامبر صل الله علیه و آله وسلم فرمود: "الجالب مرزوق و المحتکر ملعون" کسی که کالا را در دسترس مردم قرار می‌دهد روزی می‌گیرد و کسی که احتکار می کند ملعون است. در طرف مقابل نیز، کسی که قدرت خرید بیشتری دارد باید به کسی که قدرت خرید کمتری دارد رحم کند و کالا را به مقدار مورد نیاز بخرد تا برای همگان موجود باشد.

کارشناس امور دینی وظیفه مهم دستگاه‌های دولتی و نظارتی را در شرایط کنونی و به ویژه در ایام قرنطینه پیش رو مدیریت قوی عنوان کرد و گفت: این دستگاه‌ها باید به گونه‌ای امور را مدیریت کنند که امکان احتکار و گران فروشی برای فرصت طلبان فراهم نشود. به نظر نمی رسد در کشور کمبود کالایی وجود داشته باشد، بلکه بیشتر مشکلات به سوء مدیریت و نظارت بر می‌گردد. در حدیث معراجیه آمده است که پیامبر اکرم(ص) در شب معراج کسی را دیدند که در سایه شجره طوبی متنعم است، حضرت از جبرائیل پرسیدند که این کیست؟ جبرائیل عرض کرد این کسی است که به خاطر خدا در بیابان سگ تشنه ای را سیراب کرده است. آری پاسخ این نیکی اندک آن نعمت بزرگ است. در دعای ماه رجب خدا را اینگونه می‌خوانیم: "یا من یعطی الکثیر بالقلیل" ای خدایی که پاسخ عمل کم ما را پاداشی زیاد می بخشی. در این آشفته بازار و بحران بزرگی که افراد بسیاری را درگیر کرده ما باید این مسئله را در نظر داشته باشیم و به داد هم نوعان خودمان برسیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.