مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ترویج فرهنگ وقف کتاب در سطح جامعه به تدریج موجب افزایش سرانه مطالعه در بین اقشارمختلف خواهد شد.

 افزایش سرانه مطالعه از طریق توجه به فرهنگ وقف کتاب /۲۶موقوفه با موضوع کتاب در خراسان رضوی

حجت الاسلام محمد احمد زاده در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: ترویج   فرهنگ وقف کتاب  ، موجب افزایش سرانه مطالعه در جامعه می شود.

وی بابیان اینکه هر نفر با وقف یک کتاب می تواند از ثواب و برکات این سنت حسنه برخوردار شود، تصریح کرد: ۹کتابخانه عمومی خراسان رضوی که در شهرستان های طرقبه شاندیز،گناباد، قوچان،مشهد و داورزن قرار دارند  در زمین های موقوفه بنا شده اند، همچنین بخشی از کتاب های کتابخانه های مهم استان و بویژه شهر مقدس مشهد مثل کتابخانه بزرگ و بی نظیرمرکزی آستان قدس رضوی که از کتابخانه های بزرگ جهان اسلام محسوب می شود ، کتابخانه دانشگاه فردوسی مشهد ، کتابخانه مسجد گوهرشاد و  کتابخانه کانون فرهنگی قلم  به صورت وقف و نذر  هستند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: همچنین ۲۶موقوفه انتفاعی و منفعتی با موضوع کتاب و کتابخوانی در شهرستان های استان وجود دارد و  با همکاری نهاد  کتابخانه های عمومی استان در سه بقعه متبرکه امامزاده شعیب (ع) سبزوار ، امامزاده حمزه بن موسی بن کاظم (ع) کاشمر و امامزاده محمد عابد(ع) کاخک گناباد  کتابخانه عمومی تشکیل شده است و به زائران در این حوزه خدمات رسانی می کنند.

حجت الاسلام احمد زاده بیان داشت: البته در بیش از ۵۰بقعه متبرکه استان نیز برحسب نیاز و اقتضائاتی که وجود داشت چند قفسه کتاب برای استفاده زائران در نظر گرفته شده است. همچنین در برخی بقاع متبرکه استان سیستم های عامل و لوح های فشرده برای استفاده علمی زائران پیش بینی شده است و یک کتابخانه تخصصی وقف نیز در سال ۹۷در محل اداره کل اوقاف خراسان رضوی  تاسیس و  امسال نیز از لوح فشرده تخصصی وقف رونمایی و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفت .

وی بابیان اینکه بالغ بر ۸۰درصد کتاب های کتابخانه های خراسان رضوی وقفی هستند، افزود: وقف کتاب ، یکی از مواردی است که خیرین، نیکوکاران و عموم جامعه باید به آن توجه داشته باشند به طوری که مثلا مرحوم طباطبایی ۵هزار جلد کتاب را وقف کتابخانه مسجد گوهرشاد کرده است،  از طرفی وقتی یک کتاب خوب و آموزنده به صورت وقف برای استفاده عموم  قرار بگیرد فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه رونق خواهد گرفت زیرا یکی از مواردی که در حال حاضر موجب کاهش سرانه مطالعه و حذف کتاب از سبد خانواده ها شده است مسائل اقتصادی و ناتوانی برخی اقشار جامعه از خرید کتاب می باشد.

حجت الاسلام احمد زاده ادامه داد: سال گذشته در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب مشهد ، غرفه ای با عنوان  وقف کتاب در نظرگرفته شد تا افرادی کتاب هایی را که استفاده کرده و نیازی ندارند را به عنوان وقف  در اختیار عموم جامعه قرار دهند که در این راستا ۱۲هزار کتاب در زمان برگزاری نمایشگاه از سوی مردم وقف  و در اختیار کتابخانه های استان قرار گرفت همچنین سال گذشته حدود ۵هزار جلد قرآن کریم از سوی مردم وقف شد.

وی تصریح کرد: پیشینه تمدنی جهان اسلام گواه بر این است که بخش زیادی از پیشرفت های دینی و علمی که دستاورد های آن در حال حاضر نصیب جامعه شده است نشات گرفته از  کتاب هایی بوده است که افراد نیکوکار با زحمت و مشقت آنها را تهیه و برای استفاده دیگران وقف کرده اند .

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی افزود: اگرچه امسال شیوع ویروس کرونا باعث شده است محدودیت هایی در تردد افراد به کتابخانه ها و حضور زائران   در بقاع متبرکه استان صورت بگیرد اما این موضوع نباید باعث فراموشی افراد از فریضه وقف ، از جمله وقف در حوزه کتاب شود زیرا به فرموده پیامبرگرامی اسلام پرونده اعمال افراد پس از مرگ تنها در سه حالت باز خواهند ماند که یکی از آنها این است که دارای صدقه جاریه و وقف باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.