رییس کمیته اقتصادی، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی ستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: از ابتدای شیوع کرونا بخش خصوصی این استان ۱۶۰ میلیارد ریال برای تامین اقلام بهداشتی – درمانی مقابله با کرونا حمایت مالی کرده است.

کمک ۱۶۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی خراسان رضوی برای مقابله با کرونا

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان چهارشنبه شب گذشته در نخستین نشست اعضای این کمیته در محل استانداری افزود: در این راستا اقلامی مانند ۲.۵ میلیون عدد ماسک، ۷۰ هزار تن الکل، ۲۱ هزار عدد شیلد، ۴۰ دستگاه ونتیلاتور، ۱۱ دستگاه اکسیژن ساز، ۱۱۰ دستگاه مانیتور و ۶۰ تب سنج تامین و بین دانشگاه‌های علوم پزشکی استان به صورت رایگان توزیع شد.

وی ادامه داد: با تلاش و همت دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی و با همراهی بخش خصوصی، میزان تولید اقلام بهداشتی مربوط به مقابله با کرونا از جمله ماسک، الکل، گان که قبل از شیوع این ویروس در استان یا تولید نمی‌شد یا با ظرفیت خیلی پایینی تولید می‌شد، رشد چشمگیری یافت به طوری که اقلام مازاد بر نیاز استان صادر شد.

رییس کمیته اقتصادی، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی ستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: برطرف کردن کمبود منابع مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان در مسیر مقابله با شیوع کرونا و حمایت از کادر درمان در اولویت کمیته اقتصادی، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی ستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان رضوی قرار گرفته است.

رسولیان اضافه کرد: پیش از این کمیته تامین، توزیع و نظارت بر بازار مقابله با کرونا در استان با مسوولیت معاونت اقتصادی استانداری تشکیل شده بود که علاوه بر انجام مسوولیت خود در بخشهای مزبور، جلب مشارکتهای مردمی را با همراهی اتاق بازرگانی استان و سایر بخشها دنبال می‌کرد.

او افزود: یک کمیته پشتیبانی نیز در حوزه معاونت توسعه منابع انسانی استانداری خراسان رضوی قرار داشت که به صورت جداگانه در خدمت دانشگاه علوم پزشکی بود و از اقدامات آن پشتیبانی می‌کرد.

رییس کمیته اقتصادی، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی ستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: کمیته تامین، توزیع و نظارت بر بازار خراسان رضوی اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا ۶ نشست اصلی و ۲۵ نشست مربوط به کمیته‌های فرعی را در طول ماه‌های گذشته برگزار کرد و اقداماتی از جمله شناسایی تمام واحدهای تولیدی اقلام بهداشتی – درمانی، شناسایی مسائل و مشکلات این واحدها در قالب کارگروه ستاد تسهیل در حوزه‌های "زیست محیطی، بانکی، گمرکی، مالیاتی"؛ تولید و توزیع مناسب اقلام مورد نیاز از جمله "ماسک، مواد ضدعفونی کننده، الکل، دستکش" بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و شهرستانها انجام داد که بسیاری از مشکلات کمبود در این بخش را حل کرد.

رسولیان افزود: استاندار خراسان رضوی به تبعیت از ستاد ملی مقابله با کرونا کمیته‌های "اقتصادی، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی" با مسوولیت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، "کمیته اجتماعی و نظارت" با مسوولیت معاونت سیاسی – اجتماعی استانداری خراسان رضوی، "کمیته درمان" با مسوولیت دانشگاه علوم پزشکی و "کمیته روابط عمومی" به ریاست صدا و سیما را ذیل ستاد استانی مقابله با کرونا ایجاد کرد تا اقدامات لازم در این خصوص را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: مسوولیت این کمیته در سه حوزه تامین اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز در بازار و دانشگاه‌های علوم پزشکی و رفع کمبودها در این زمینه، پشتیبانی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در زمینه تامین تجهیزات و منابع انسانی و جلب مشارکتهای مردمی در حوزه‌های اقتصادی است.

رسولیان با بیان این که هم اینک دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی با شرایط خیلی سختی در حوزه مقابله با ویروس کرونا مواجه هستند افزود: به همان اندازه که حساسیت مردم نسبت به شیوع این ویروس و کمکهای مردمی کاهش یافته، در مقابل شیوع بیماری کووید ۱۹ نیز شدت بیشتری گرفته است.

او اضافه کرد: منابع مالی محدودی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی برای مقابله با کرونا قرار می‌گیرد، با این حال کمبودی در خصوص اقلام مورد نیاز بهداشتی و درمانی مقابله با بیماری کووید ۱۹ در بازار وجود ندارد اما باید برای کمک به کادر درمان و جبران کمبود منابع مالی آنها، تدابیر ویژه ای اتخاذ کرد.

رییس کمیته اقتصادی، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی ستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان رضوی با تاکید بر همفکری و همگرایی اعضای کمیته در رفع مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستانها گفت: با وجود این که در ماه‌های گذشته برای تامین تجهیزات و اقلام مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستانها حدود ۲۰ میلیارد ریال بدهکار شدیم با این حال تلاش شد بیمارستانها با کمترین مشکل در تامین اقلام مورد نیاز مواجه شوند.

رسولیان با تاکید بر حفظ حمایت از تولیدکنندگان در شرایط کنونی افزود: در صورتی که برخی اقلام ضروری مقابله با کرونا مازاد بر نیاز در استان وجود داشت باید به تولیدکنندگان اجازه داده شود آن میزان مازاد را به خارج از استان صادر کنند.

وی ادامه داد: در صورت نیاز به تشدید نظارتها بر نحوه تامین و توزیع اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا در بازار خراسان رضوی، دستگاه‌های نظارتی باید به صورت یکپارچه این مهم را تحت مسوولیت خویش پیگیری کنند.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: در زمانی که اقلام بهداشتی و درمانی مقابله با کرونا به شدت کم بود، کمک دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تولیدی استان به دانشگاه‌های علوم پزشکی باعث رفع این کمبود شد و دیگر هیچ کمبوی در این گونه اقلام در بازار احساس نمی‌شود.

سعید اسلامی افزود: مشکلی اصلی دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی در شرایط کنونی کاهش شدید درآمدهاست و از آنجا که نیمی از درآمدهای دانشگاه صرف هزینه‌های پرسنلی و غیرپرسنلی می‌شود در تامین هزینه‌ها دچار مشکل شده‌ایم.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون طی دو مرحله از وزارت بهداشت درخواست کمک کرده که ۷۵۰ میلیارد ریال از این محل دریافت شده اما این میزان جبران کاهش درآمدهای ماهانه این دانشگاه را نمی‌کند.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کادر پزشکی دانشگاه به شدت خسته هستند و نیاز شدید به همراهی استان به ویژه کمک خیرین دارند و در همین اوضاع بد مالی، چهار بیمارستان در حال ساخت است که اخیرا یکی از آنها یعنی بیمارستان شهید هاشمی نژاد در منطقه محروم مشهد افتتاح شد.

بر اساس آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت۴۸۰ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۲ هزار و ۹۴۱ تن رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.