باور کنی یا نه، روستاهای چشمه پونه و قلعه سرهنگ در بولوار نماز مشهد، امسال هم گاز ندارند و باید زمستان را با سهمیه اندک نفت، هیزم و کپسول گاز شهری سپری کنند در حالی که توپ ارائه خدمات بین مسئولان پاس‌کاری می‌شود.

پشت آبادگران، به دور از آبادی

معصومه مؤمنیان/

 باور کنی یا نه، روستاهای چشمه پونه و قلعه سرهنگ در بولوار نماز مشهد، امسال هم گاز ندارند و باید زمستان را با سهمیه اندک نفت، هیزم و کپسول گاز شهری سپری کنند در حالی که توپ ارائه خدمات بین مسئولان پاس‌کاری می‌شود. هوا کم کم سرد و سردتر می‌شود و تراژدی سرما و نبود گاز در روستاهای چسبیده به مشهد که نه جزو شهر حساب می‌شوند و نه روستا(!) ادامه دارد. یکی از اهالی روستای قلعه سرهنگ می‌گوید: ما اینجا هیچ امکاناتی نداریم، نه آب، نه برق و نه در این زمستان و سرما، گاز. این داستان هر سال ماست. آن طرف‌تر برج آسمان سر به آسمان کشیده و به گفته اهالی همه امکانات را دارد!

یکی دیگر از اهالی اظهار می‌کند: حتی اجازه نمی‌دهند ما راهمان را درست کنیم و در زمستان باید در گل و لای رفت و آمد کنیم، کار ما از محرومیت گذشته انگار عده‌ای تبعیدی هستیم که محکوم به تحمل شرایط سخت شده‌ایم، صدایمان هم به هیچ جا نمی‌رسد ما حتی آب لوله‌کشی و بهداشتی نداریم و مجبوریم از آب قنات استفاده کنیم. طبق گفته اهالی، این روستا 30خانوار و جمعیتی حدود 150 نفر دارد که در سال 59، مسکن و شهرسازی آن را جزو «موات شهری» اعلام کرده و هیچ مستثنیاتی برای اهالی در نظر نگرفته است.

حاج رضا اعراب می‌گوید: در تمام این سال‌ها برای اینکه از حداقل امکانات زندگی مثل آب آشامیدنی سالم و گاز برخوردار باشیم به همه جا مراجعه کرده‌ایم اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم حتی تا کمیسیون اصل نود مجلس و بازرسی کل کشور هم رفته‌ایم. او ادامه می‌دهد: هیچ ارگانی این مکان را به شهر یا روستا بودن قبول ندارد. بولوار نماز را بی‌دلیل اینجا ایجاد نکردند و تمام تلاششان این است مردم این روستاهای اطراف را بیرون کرده تا بتوانند برج‌سازی کنند.

زندگی در زمستان‌های سرد مشهد آن هم در این منطقه نزدیک کوه، بدون گاز برایم قابل تصور نیست، می‌پرسم پس خانه‌هایتان را چطور گرم می‌کنید؟ می‌گویند که شرکت نفت به ازای هر خانوار برای سه ماه در کل 400 لیتر نفت داد، در حالی که اگر هر خانوار فقط یک بخاری نفتی داشته باشد در هر شبانه‌روز بین 20 تا 30 لیتر نفت استفاده می‌کند یعنی این سهمیه نفتی که برای ۹۰ روز به ما دادند نهایتاً با صرفه‌جویی، مصرف دو هفته ما می‌شود. برای بقیه روزها باید خانه را با هیزم گرم کرد!

مردم چشمه پونه هم همین وضع را دارند، گاز نیست و بخاری را یا با کپسول‌های گاز شهری روشن می‌کنند و یا نفت! البته مشکل مردم چشمه پونه این است که گفته می‌شود زمین‌ها موقوفه آستان قدس است. به یاد می‌آورم ۲۷ تیرماه امسال بود که شهردار مشهد برای حل مشکل آب و ارائه خدمات به مردم چشمه پونه سه راهکار کارشناسی پیشنهاد کرد و متعهد شد در صورت عملی شدن هر یک از آن‌ها، بلافاصله خدماتی مانند تأمین آب را برای اهالی این منطقه عملیاتی کند.

محمدرضا کلایی گفته بود: «سریع‌ترین راه برای ارائه خدمات به مردم چشمه پونه، اجازه آستان قدس رضوی است، با توجه به اینکه این روستا جزو موقوفات آستان قدس رضوی است، اگر این نهاد موافقت کند شهرداری مشهد در حد املاک موجود به ساکنان آن منطقه خدمات ارائه کند، مشکل حل می‌شود و ما اقدام‌های لازم را انجام می‌دهیم».‌ با معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی تماس می‌گیرم تا ببینم برای چشمه پونه چه تدبیری شده است. علیرضا حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس می‌گوید: گاز و امکانات اینچنینی را به جاهایی می‌دهند که طرح مصوب داشته باشد و این دست ما نیست. تا جایی که من در جریان هستم به این علت که ساکنان این روستا فاقد سند مالکیت هستند دستگاه‌های خدماتی به آن‌ها امکانات نمی‌دهند.

صحبت شهردار مشهد درباره اینکه اگر آستان قدس به عنوان مالک چشمه پونه اجازه بدهد، شهرداری آمادگی دارد به این روستا خدمات‌رسانی کند را به وی یادآوری می‌کنم و او اظهار می‌کند: من بعید می‌دانم شهرداری و هیچ ارگان دیگری برای انجام کاری از آستان قدس اجازه گرفته باشد، 43 درصد زمین‌های مشهد متعلق به آستان قدس است اما در تمام این سال‌ها کسی برای خدمات‌رسانی از ما اجازه نگرفته است.

حقیقی تأکید می‌کند: در کل مشکل مربوط به این است که منطقه چشمه پونه طرح شهری ندارد و من خیلی در جریان این موضوع نیستم، باید از شرکت گاز پرسید چرا به این روستاها گازرسانی نکرده اگر گفتند آستان قدس به ما نامه داده که به چشمه پونه گاز ندهیم بعد من پاسخگو خواهم بود!

طبق پیش‌بینی هواشناسی از امشب با کاهش ۱۰ درجه‌ای دما در مشهد روبه‌رو می‌شویم و این سرما ادامه دارد. کاش دیکته امشب تمام مسئولان در خانه‌های گرمشان این باشد: هوا در مشهد سرد است، مردم قلعه سرهنگ و چشمه پونه گاز ندارند، آن‌ها نفت کافی هم ندارند. اما چند متر آن طرف‌تر خانه برج‌نشینان گرم گرم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.