با وجود مصوبه پارلمان عراق در مورد اخراج کامل نیروهای آمریکایی و البته سیاست اعلام شده از سوی دولت ترامپ برای خارج کردن نیروهای این کشور، اما در عمل واشنگتن با اعمال سیاست خروج قطره چکانی، در برابر این مطالبه مقاومت می‌کند و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق هم ظاهرا مایل نیست فشاری بر طرف مقابل وارد آورد که ممکن است موقعیتش را به مخاطره بیندازد.

خروج قطره چکانی نیروهای آمریکایی، محافظه کاری مصطفی الکاظمی و خشم پارلمان عراق

قدس آنلاین: پس از حمله موشکی دو شب پیش به منطقه سبز بغداد که موجب فعال شدن سامانه پدافندی سفارت آمریکا شد، دولت عراق با واشنگتن برای کاهش نیروهای نظامی ایالات متحده به ۲۵۰۰ نفر توافق کردند.

این در حالیست که بنابر مصوبه پارلمان عراق تمامی نیروهای آمریکایی باید از این کشور خارج شوند.

نمایندگان مجلس عراق کماکان بر اجرای کامل این مصوبه اصرار دارند و از نتیجه مذاکره توافق اخیر میان دولت عراق با آمریکا به شدن انتقاد می‌کنند.

و دولت مصطفی الکاظمی برای عمل به این مصوبه به شدن از سوی قانونگذاران و بسیاری از احزاب عراقی در ماه‌های گذشته زیر فشار بوده است.

کاتیوشاهایی که ۵۰۰ نظامی آمریکایی را فراری داد

در پی حادثه دو شب پیش و شلیک چندین فروند موشک کاتیوشا به منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا نیز در آن قرار دارد، سفیر این کشور روز گذشته به دیدار فواد حسین وزیر خارجه عراق رفت تا در این باره رایزنی و کذاکره کند.

چه کسی عامل حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد است؟ | اعتمادآنلاین

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی شب گذشته در گزارشی نوشت: وزیر خارجه عراق در کنفرانس خبری که بعد از تماس تلفنی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره بررسی آینده ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا انجام گرفت، اعلام کرد، توافق بر سر خروج ۵۰۰ سرباز آمریکایی بعد از رایزنی‌های بین الکاظمی و پامپئو صورت گرفت. این دو درباره کاهش نیروهای آمریکایی در عراق به ۲۵۰۰ سرباز توافق کردند.

فواد حسین با یادآوری اینکه باقی مانده نیروهای آمریکایی در کشورش غیرنظامی و غیررزمی هستند، گفته است: با این توافق عراق وارد مرحله چهارم و نهایی درباره خروج نیروهای آمریکایی می‌شود.

گفتنی است کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع آمریکا پس از اخراج مارک اسپر (وزیر دفاع) توسط دونالد ترامپ هم گفته است خروج نیروهای نظامی از عراق و البته افغانستان از پانزدهم ژانویه سال آینده میلادی (۲۶ دی‌ماه) آغاز می‌شود.

تداوم ماموریت نیروهای ائتلاف و ناتو در عراق

با این حال وزیر خارجه عراق با اشاره به حضور هسته‌های داعش در برخی مناطق، با وجود اینکه کارشناسان نظامی و امنیتی از فروپاشی قدرت نظامی این گروه تروریستی سخن می‌گویند، گفت که روابط امنیتی و نظامی با آمریکا ادامه خواهد داشت و ماموریت نیروهای خارجی که در قالب ائتلاف بین المللی و نیروهای ناتو خواهد بود از ماهیت رزمی به مستشاری و تبادل اطلاعات امنیتی و کمک‌های تسلیحاتی و آموزشی تغییر خواهد کرد.

پیام‌ها و پیامدهای انتخاب فواد حسین دومین وزیرخارجه کُردتبار عراق! | فراتاب

فواد حسن تاکید بر تداوم فعالیت ائتلاف بین‌المللی و ناتو در عراق اعلام کرد: این اتاق عملیات عراق است که در زمینه تبادل عملیات امنیتی و پوشش هوایی و حمایت آموزشی و تسلیحاتی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این توافق و خروج حداقلی و قطره چکانی نیروهای امریکایی از عراق با وجود تاکید مصوبه پارلمان این کشور بر اخراج کامل نیروهای امریکایی با واکنش احزاب و ائتلافهای سیاسی روبرو شده است.

نمایندگان ائتلاف فتح در پارلمان عراق در واکنش به این توافق با اشاره به تجاوزات مستمر آمریکا به حاکمیت این کشور تاکید کردند، اخراج آمریکایی‌ها یک تصمیم ملی است که زودتر باید اجرا شود.

اتئلاف فتح: مصوبه مجلس باید کامل اجرا شود

«محمد کریم» نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق در گفتگو با وبسایت المعلومه اعلام کرد که تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای خارجی از عراق تنها مربوط به تصمیم یک گروه و طائفه خاص نیست.

وی این تصمیم پارلمان را بازتاب دیدگاه و رویکرد ملت عراق با همه مولفه‌ها و گروه‌هاست خواند که منحصر به یک طایفه خاص نیست و افزود: پارلمان با تصمیم اخراج نیروهای بیگانه در واقع مصوبه محافظت از حاکمیت و امنیت کشور را تصویب کرد.

۲ مکانیزم پیشنهادی نماینده پارلمان عراق برای تعیین نامزد نخست‌وزیری |  خبرگزاری ایلنا

نماینده ائتلاف فتح تاکید کرد: که دولت موظف است فوراً و به سرعت تصمیم پارلمان را برای خاتمه دادن به روند نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا و سایر کشورها اجرا کند.

محمد کریم گفت که آمریکا به راحتی از آسمان و زمین عراق استفاده می‌کند و هیچ پاسخ قاطع و شجاعانه از جانب دولت در این زمینه مشاهده نمی‌شود که این امر بسیار جای تاسف دارد.

«مختار الموسوی» دیگر نماینده ائتلاف فتح اظهار داشت که «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق از دو هفته قبل تا کنون به سوالات نمایندگان پارلمان در خصوص اخراج نیروهای آمریکایی از کشور پاسخ نداده است.

وی از دولت «مصطفی الکاظمی» خواست که موضع سریع و فوری برای پایان دادن به اقدامات نقض کننده حاکمیت عراق از سوی آمریکا از طریق پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی به عمل آورد.

پیش از این «محمد البلداوی» نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان عراق هم اعلام کرده بود که نقض حاکمیت عراق از سوی آمریکا و ترکیه به سبب ضعف دولت عراق ادامه دارد.

تاکید جنبش نجبای عراق  بر خروج فوری و کامل نیروهای آمریکایی

رئیس شورای سیاسی جنبش «النُجَباء» عراق در واکنش به تصمیم آمریکا برای کاهش نیروهایش در این کشور اعلام کرد: کاستن از تعداد اشغالگران آمریکایی در محاسبات واقعی ما جایگاهی ندارد و تا آخرین نظامی اشغالگر باید به‌سرعت خاک عراق را ترک کند.

الاسدی: آمریکا باید به طور کامل خاک عراق را ترک کند

شیخ «علی الاسدی» با اشاره به برخی تلاش‌ها برای توجیه حضور اشغالگران در عراق، تاکید کرد: هرقدر دیگران بکوشند که حقیقت را وارونه جلوه دهند، دست‌های اشغالگران آغشته به خون شهدای ما باقی خواهد ماند.

وی ضمن تأکید بر اینکه عراقی‌ها هیچ‌گاه از گرفتن حق خود عاجز نبوده‌اند تا اشغالگران با کاهش تعداد سربازانشان بر سر آن‌ها منت بگذارند، افزود: اشغالگران را نصیحت می‌کنیم که به خروج سربازانشان سرعت ببخشند تا مسیر تحولات به بن‌بست نینجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.