رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهرها و مدیریت شهری ما از فقدان یکپارچگی رنج می‌برند و گذر از مدیریت سنتی به مدیریت هوشمند و تبیین ساز و کارهای مدیریتی با مشارکت همه ذی‌نفعان می‌تواند ما را به سمت مدیریت نهادی پیش ببرد.

مدیریت شهری از فقدان یکپارچگی رنج می‌برد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حیدری امروز  در نهمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری که در قالب وبینار در حال برگزاری است افزود: منابع مالی پایدار در مدیریت شهری سهم ناچیزی دارد و پس از این که دولت منابع مالی خود برای کمک به شهرداری‌ها را قطع کرد شهرداری‌ها در جایگاه متهم به شهرفروشی و تراکم‌فروشی قرار گرفته‌اند.
وی اضافه کرد: نیازهایی در شهر وجود دارد که برای تداوم زندگی شهری ضروری هستند و شهرداری باید به آنها بپردازد، لذا پرداختن به منابع پایدار و ارائه دستاوردهای جدیدی که محصول کار محققان باشد، برای ما دستاورد ارزشمندی خواهد بود.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: توسعه اقتصادی، شرط لازم برای توسعه شهر است، در کنار آن، پرداختن به پیامدها و کنترل آثار جانبی آن شرط کافی است و در کنار توسعه اقتصادی باید روی موضوع کاهش آثار سوء احتمالی برخی از فعالیت های عمرانی با تکیه بر نگاه به ارزیابی‌های زیست محیطی توجه داشته باشیم.

حیدری افزود: در شورای پنجم شهر مشهد با مصوبات و پیگیری‌های صورت گرفته، تقریبا برای تمام طرحهای عمرانی پیوست های زیست محیطی تهیه شده است در عین حال استفاده از روش های علمی و رسیدن به دستاوردهای جدید توسط محققان می‌تواند به این هدف مهم حوزه مدیریت شهری نیز کمک کند.

وی ادامه داد: در مدیریت شهری مشهد با جمعیت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری حاشیه نشین آن پرداختن به موضوع حاشیه‌نشینی و استفاده از الگوهای موفق در بحث ساماندهی مراکز اقامتی که به شکل خودجوش و بدون برنامه‌ریزی شکل گرفته‌اند می‌تواند از دستاوردهای این کنفرانس باشد.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سیاست شورای پنجم شهر مشهد، توسعه متوازن و عدالت‌محور بوده و سعی شده با اعمال تبعیض مثبت برای گروه‌های کم‌برخوردار، شرایط مناسب‌تری را در حاشیه شهر فراهم کنیم.
حیدری افزود: مدیریت شهرهای امروز با توجه به پیچیدگی‌ها و تنوع مسائل، بدون بهره‌گیری از دانش مدیریت شهری میسر نیست و براساس همین اصل مهم، از سال ۱۳۸۵ تا کنون هشت کنفرانس مدیریت شهری برگزار شد که محوریت آن توسعه پایدار شهری با تکیه بر مسایل فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی، نهادی و اقتصادی بوده است.
وی ادامه داد: نتایج این کنفرانس‌ها، توانسته بستر ارتباط، بین بخش علمی و دانشگاهی کشور و مدیریت اجرایی شهر مشهد را برقرار کند و شورای پنجم شهر مشهد، به‌عنوان تخصصی‌ترین ترکیب ادوار شورای شهر، پیوسته به نقش و تاثیرگذاری نخبگان علمی و دانشگاهی در ارائه راهکار برای حل مشکلات شهری باور داشته و این مهم را یکی از سیاست‌ها و رویکردهای خود می‌داند.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بر همین اساس برگزاری نهمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، در دستورکار شورا قرار گرفت تا بتواند از یک سو به بخشی از مسائل جاری بپردازد و از سوی دیگر برای افق میان‌مدت و بلندمدت شهر، چشم‌اندازی را ترسیم کند.
حیدری افزود: در طراحی برنامه‌های مدیریتی شهرها باید پژوهش و مطالعات در تصمیم‌سازی اثرگذار باشد، دانش بومی می‌تواند در توسعه و توانمندی مدیران، کمک شایانی کند اما توجه به تجارب و دانش نوین جهانی و الگوهای موفق شهرهای جهان را نباید از نظر دور داشت.
نهمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد، شورای اسلامی شهر مشهد و معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مشهد در قالب وبینار از ۲۸ آبان ماه  آغاز شد و امروز به کار خود پایان می‌دهد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.