پژوهشگر تاریخ معاصر در نشست مجازی «وقف دانایی برای مانایی فرهنگ و معارف» که با مشارکت کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران برگزار شد گفت: بسیاری از واقفان و اهداکنندگان آثار فرهنگی، راه حاج حسین آقا ملک را در وقف ادامه دادند.

واقفان آثار فرهنگی، راه حاج حسین ملک را ادامه دادند

به گزارش قدس آنلاین، این نشست تخصصی در ادامه برگزاری ویژه برنامه‌های هفته کتاب مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران به روایت نصرالله حدادی پژوهشگر تاریخ معاصر و تهران‌شناس و پیمان سمندری کارشناس ایران‌شناسی و کتابدار این مؤسسه روز گذشته به صورت زنده از صفحه اینستاگرام خانه کتاب برای علاقه‌مندان پخش شد.

نصرالله حدادی در این نشست مجازی با اشاره به پیشینه تاریخی رشد علم و فرهنگ در ایران ابراز کرد: در ادوار گذشته قدرتمندان زمانه، افراد نخبه، دانشمندان و هنرمندان جامعه را به طرف خود می‌کشیدند چنان که علم، آگاهی و فرهنگ در اختیار طبقه خاصی از جامعه یعنی درباریان بود.

وی ادامه داد: همچنین در گذشته اگر کتابخانه‌ عمومی در کشور وجود داشت متعلق به بزرگان، سلاطین و قدرتمندان بوده و در این بین تنها استثنا، کتابخانه آستان مقدس علی بن موسی الرضا(ع) بود.

این پژوهشگر گفت: مردم در کشور به تدریج متوجه اهمیت سوادآموزی و کتاب در جامعه می‌شوند به طوری که پس از انقلاب مشروطیت، نهضت مدرسه‌سازی و بسترسازی برای ترویج علم و آگاهی در کشور آغاز می‌شود و مدارس و کتابخانه‌ها به سمت مردمی شدن پیش می‌رود.

حدادی اضافه کرد: پس از مردمی‌ شدن علم در جامعه، بسیاری از بزرگان فهمیدند که به جای آب انبار و قنات می‌توان بیمارستان و مدرسه هم وقف کرد. به عبارتی دیگر، نیکوکاران همچون حاج حسین آقا ملک، متوجه اهمیت حفظ و صحه(بهداشت و سلامتی) مردم برای فراگیری علم و همچنین نشر معارف در جامعه می‌شوند.

وی گفت: با گسترش صنعت چاپ در ایران، بسیاری از بزرگان و شخصیت‌ها وصیت می‌کنند تا کتاب‌های آن‌ها به مراکزی همچون کتابخانه‌ها اهدا و وقف شود.

این تهران‌شناس، از حاج حسین آقا ملک به عنوان پدر سنت حسنه وقف در کشور نام برد و افزود: این واقف بزرگ معاصر، نقطه عطفی تاریخی در ایران ایجاد کرد. او از یک سو، جامعیتی بر نیکوکاری افراد پیش از خود بود و از سوی دیگر، معلمی برای آیندگان به شمار می‌آید. چون بسیاری از واقفان و اهداکنندگان آثار فرهنگی، راه حاج حسین آقا ملک را در وقف ادامه دادند.

وی ادامه داد: حاج حسین آقا ملک به خریداری و گردآوری مجموعه میراث ایرانی اعم از کتاب، سکه، تمبر، تابلوی نقاشی و... پرداخت و خودش را تنها به جمع‌آوری نسخه‌ها و رساله‌های خطی محدود نکرد. وقف مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک بر آستان قدس رضوی نیز نشان‌دهنده عمق، وسعت و تمایز اندیشه و تفکر او با دیگر واقفان است.

حدادی با اشاره به وجود بخشی از میراث فرهنگی ایران در کتابخانه‌ها و موزه‌های خارج از کشور گفت: ارزش اقدام نیک حاج حسین آقا ملک در صد سال آینده بیشتر مشخص می‌شود و مردم ایران متوجه پشتوانه فرهنگی کشورشان خواهند شد.

پیمان سمندری نیز نکاتی درباره تاریخچه شکل‌گیری کتابخانه و موزه ملی ملک و وقف آن، رشد بی‌سابقه اهدای مجموعه آثار فرهنگی به این موقوفه در سال‌های اخیر، رویکردهای نوین مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در برگزاری برنامه‌های خود، ایجاد تالارهای موزه‌ای جذاب از نفایس کتابخانه‌ای در این مؤسسه و وجود کتابخانه‌های وقفی متعدد در کشور، بیان کرد.

اهل کتاب و کتابخوانی می‌توانند برنامه‌های مجازی هفته کتاب مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک را از طریق حساب اینستاگرام آن به نشانی malek_museum_library دنبال کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.