تهران با دارا بودن ۱۱ حوضه و رود دره‌ها در طول تاریخ خود سیلاب‌هایی را تجربه کرده است که از آن جمله می‌توان به سیل ۱۳۳۴ در کن و سیل ۱۳۶۶ در میدان تجریش و همچنین سیل سال 94 در پاکدشت اشاره کرد که موجب تخریب شده‌اند.

سابقه سیل خیزی تهران با ۱۱ رود دره مشرف به شهر

دکتر علی بیت‌اللهی، رود دره‌ها و آبراهه‌های ارتفاعات شمالی تهران را از شمال شرق تا شمال غرب دانست و گفت: هرکدام از این رود دره‌ها یک حوضه آبریز مجزا با توان تشکیل رواناب و سیلاب‌های قابل ملاحظه‌ای هستند. طول آبراهه‌­هایی که سطح حوضه‌های آبریز را پوشش می‌دهند، بیش از ۵۵۰ کیلومتر است.

وی "کن"، "وردیج"، "دربند و گلابدره"، "درکه"، "فرحزاد"، "دارآباد و تنگه یورد"، "گلو تنگه"، "دره حصارک"، "جمشیدیه"، "ولنجک" و "سوهانک" را از حوضه‌ها و رود دره‌های مشرف به شهر تهران نام برد و یادآور شد: بررسی سابقه سیل خیزی شهر تهران نشان می‌کند که سیل سال ۱۳۳۳ یکی از سیل‌های چند دهه گذشته تهران است که درباره آن اطلاعات کمابیش قابل استنادی وجود دارد. محدود فرحزاد تهران در اثر این سیلاب با تخریب گسترده‌ای همراه بود و برآورد شده که در این رخداد حدود ۲۰۰۰ نفر کشته شدند. علاوه بر آن در سال ۱۳۳۴، محدود کن درگیر سیل شد که طبق برخی از مستندات حدود بیش از ۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی و باغ تخریب شده است.

بیت‌اللهی اظهار کرد: در سال ۱۳۶۶ میدان تجریش تهران، گلاب دره و دربند، سیل زیانباری را متحمل شد و طی آن تلفات جانی حدود ۳۰۰ نفر در پی داشته است. سیلاب در سال‌های ۱۳۷۴، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱ نیز با خسارت‌های جزئی و گاه با آب گرفتگی‌های گسترده در سطح شهر تهران به وقوع پیوسته است.

این محقق حوزه مخاطرات، سیل پاکدشت در ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ را از دیگر سیل‌های اخیر در گستره‌ اطراف تهران دانست و اضافه کرد: با نگاهی به سابقه رخداد سیلاب‌های مخرب و با توجه به بارندگی‌های پیش‌بینی شده اواخر سال ۱۴۰۲ و اوایل ۱۴۰۳(پیش بینی‌ها و هشدارهای هواشناسی) و نظرات متخصصین هواشناسی و اقلیم، ضرورت دارد تا اقدامات پیشگیرانه‌­ای در خصوص خطرات ناشی از سیل در کلانشهر تهران انجام گیرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ریسک سیل در تهران توضیح داد: مسیل وردیج، غربی‌ترین حوضه سیلابی تهران است و پل‌­ها و دوربرگردان‌های اتوبان همت(خرازی)، بلوار سراوان، پل دانش، پل مترو تهران-کرج، پل‌های بزرگراه تهران-کرج، پل‌های بزرگراه لشکری و پل جاده قدیم کرج در مسیر سیلابی این حوضه قرار دارند.

وی افزود: حوضه آبریز کن بزرگترین حوضه آبریز مشرف به تهران و با سابقه سیل خیزی متعدد است و سیلاب با دبی بالا را نسبت به سایر حوضه‌ها ایجاد می‌کند. مسیل این حوضه، امتداد رود کن است که تا دریاچه نمک قم امتداد داشته و از سوی غربی تهران گذر می‌کند. در این مسیر مهمترین عارضه، سمت غربی باند فرودگاه مهرآباد و تاسیسات واقع در حاشیه غربی سایت فرودگاه واقع شده است.

بیت اللهی حوضه سیلابی فرحزادی با سابقه سیل‌های مخرب در شمال غرب تهران را یکی دیگر از مهمترین مسیرهای با پتانسیل ایجاد رواناب‌های حجیم و پرقدرت توصیف کرد و یادآور شد: این حوضه  پس از گذر از دره‌های شمال به جنوب(مسیر پارک نهج البلاغه) به بخش شمالی فلکه صادقیه، خیابان سازمان آب و نقطه تقاطعی به اتوبان اشرفی اصفهانی می‌رسد.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.