رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گناباد گفت: خانه تاریخی اعتضادی با سه میلیارد ریال هزینه کرد در روستای قوژد گناباد مرمت شد.

خانه تاریخی اعتضادی در روستای قوژد گناباد مرمت شد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا شناسایی افزود: این اثر تاریخی توسط سیده رامش سیدزاده دلویی از میراث دوستان گنابادی، خریداری ‌شده است و با نظارت میراث فرهنگی مرمت این بنا انجام شد.

وی ادامه داد: مرمت‌های انجام ‌شده در خانه تاریخی اعتضادی شامل استحکام‌بخشی، آجر فرش محوطه‌سازی، بام سازی، کاه‌گل دیوارها و تثبیت گچ‌بری‌ها است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گناباد گفت: این‌ خانه تاریخی حدود ۴۰۰ مترمربع زیربنا و دارای ۱۰ اتاق و  یک حوض‌خانه و بادگیر است.

شناسایی افزود: مصالح به‌کاررفته در این بنا آجر و گل بوده و دارای تزیینات گچ‌بری زیبایی است.

وی با بیان این ‌که خانه اعتضادی پنجمین منزل تاریخی ثبت ‌شده روستای قوژد گناباد در فهرست آثار ملی ایران است ادامه داد: این روستا دارای دو اقامتگاه بوم‌گردی، کاروانسرا، مسجد و آب‌انبار از دور قاجاریه است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گناباد به ظرفیت‌های گردشگری این روستا اشاره کرد و گفت: کویر بکر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای قوژد است که با وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی ظرفیت ویژه‌ای در این روستا به وجود آمده است.

خانه تاریخی اعتضادی تیرماه امسال به شماره ۱۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در شهرستان گناباد بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی ‌شده و تعداد ۱۳۷ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
گناباد در فاصله ۲۴۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.