کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر این که مصوبه جدید مجلس و شیوه ورود خودرو به بورس کالا هیچ تأثیری در قیمت بازار نخواهد داشت، گفت: آیا مجلس قائل به این است که تورم را در نقطه مبدأ حل کند و انحصار را در مبدأ بشکند؟ یا نه قرار است وضعیتی که در آن گرفتار آمده‌ایم را به همین شکل ادامه دهد؟ برای یک رویه اشتباه که قانون جدید وضع نمی‌کنند که قانون اشتباه را لغو می‌کنند.

 چرا یک شرکت خودروساز باید معاون و رابط امور مجلس داشته باشد؟

«فربد زاوه» کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با قدس آنلاین پیرامون تصویب کلیات طرح ساماندهی عرضه خودرو در بورس و اینکه آیا ورود خودرو به بورس می‌تواند روند قیمت گذاری خودرو را به واقعیت‌های بازار نزدیک سازد، گفت: واقعیت این است که هدف از این مصوبات به هیچ عنوان مشخص نیست و سراسر تناقض است؛ از طرفی می‌گویند بورس کالا یعنی مردم بیایند قیمت خودرو را تعیین کنند اما از طرف دیگر می‌گویند اگر خریدی حق نداری بفروشی و اگر بخواهی بفروشی باید ۸۰ درصد مابه‌تفاوت بدهی؛ اگر بورس کالا است دیگر خریدار چرا باید موقع فروش مابه تفاوت بدهد!

زاوه افزود: گر قرار است قیمت‌ها دستوری باشد چه نیازی به درگیر کردن بورس کالا است؟ در همان مبدأ کارخانه قیمت‌ها را دستوری می‌کردید؛ جدا از اینکه دو شرکت خودرساز کشور مجموعاً نزدیک ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی و تعهدات دارند(حدود ۸ میلیارد دلار) و این باید تسویه شود؛ با این شیوه این بدهی‌ها تسویه نخواهد شد.

مگر می‌شود تورم نداشته باشیم وقتی..؟

نیمی از ضرری که خودروساز امروز با آن مواجه است از سوءمدیریت مدیران است و نیمی دیگر از سوء مدیریت دیگران است. چرا شرکتی مثل ایران خودرو چرا باید معاون و رابط امور مجلس داشته باشد؟ ایران خودرو یک شرکت است؛ تورم کشور مگر مربوط به ایران خودرو است؟ وقتی شما ۴ میلیون تن قیر رایگان در کشور توزیع می‌کنید و سالی ۱۵۰ میلیارد تومان یارانه انرژی می‌پردازید مگر می‌شود تورم نداشته باشیم؟

مصوبه جدید و  شیوه ورود خودرو به بورس کالا هیچ تأثیری در قیمت بازار نخواهد داشت

زاوه با تأکید بر این که قطعاً مصوبه جدید مجلس و شیوه ورود خودرو به بورس کالا هیچ تأثیری در قیمت بازار نخواهد داشت، گفت: جدا از این مسئله بزرگترین سؤال بی‌جوابی که در این بین مطرح است این است که تکلیف یک میلیون نفری که پیش از این برای خرید خودرو ثبت نام کرده‌اند، چیست؟ چرا که این یک میلیون نفر خودرو را گران تر از کسانی خواهند خرید که هفته قبل ثبت نام کرده‌اند چون اینها به قیمت شناور می‌خرند اما آنها به قیمت ثابت خریده‌اند؛ حالا سؤال دیگری که مطرح است این است که این یک میلیون نفر بعد از یک سال معطلی باید خودرو را به ۳۰۰ میلیون بخرند یا ۱۰۰ میلیون؟ اگر به ۱۰۰ میلیون باید بخرند که دیگر کسی برای خرید خودرو به بورس کالا مراجعه نخواهند کرد از همین افراد می‌خرد؛ نه اگر قرار است به ۳۰۰ میلیون تومان بخرد که یک میلیون نفر معترض خواهد شد.

برای یک رویه اشتباه که قانون جدید وضع نمی‌کنند

وی افزود: نکته بعدی این است که آیا مجلس قائل به این است که تورم را در نقطه مبدأ حل کند؟ آیا مجلس تصمیم دارد که انحصار را در مبدأ بشکند؟ یا نه قرار است وضعیتی که در آن گرفتار آمده‌ایم را به همین شکل ادامه دهد؟ برای یک رویه اشتباه که قانون جدید وضع نمی‌کنند که قانون اشتباه را لغو می‌کنند؛ اینکه مجلس برای اجرای یک مصوبه دولت را وادار کند سرمایه را بفروشد و یارانه بدهد غلط اندر غلط است؛ این کشور که فقط همین ۳ یا ۴ سال پیش رو نیست؛ بعد از فروش اینها قرار است چه اقدامی برای دادن یارانه بکنند؟

باید مالیات بر درآمد و قوانین پول‌شویی را در کشور پیاده کنیم

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: واقعیت این است که بردن خودرو به بورس کالا در شرایطی که قیمت ها شناور باشد تکرار شرایط کنونی خواهد بود و طبعاً بندی که مابه‌تفاوت را باید به دولت بدهد محقق نخواهد شد چون قاعدتا مابه تفاوتی وجود نخواهد داشت؛ لذا محدودیت ایجاد کردن ۳ ساله برای مردم بی معنی خواهد بود؛ نه اگر برای تعیین قیمت خودرو در بورس کالا قرار است دستوری عمل کنند همین الان دستوری برخورد کنند دیگر چه لزومی به بورس کالا؟

زاوه تصریح کرد: اگر می‌خواهیم افراد غیرمصرف کننده خودرو را نخرند تنها راهش این است که مالیات بر درآمد و قوانین پول‌شویی را در کشور پیاده کنیم و افراد به ازای گردش مالی‌شان مالیات بدهند راه درست برای کاستن از تورم این است. فرض کنیم امروز تورم خودرو حل شد فردا با تورم گوجه فرنگی چه خواهیم کرد؟!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.