۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 728702

یادداشت روز

هدف تحریم‌های دقیقه نودی آمریکا چیست؟

دکتر فؤاد ایزدی/ تحلیلگر مسائل آمریکا

تحریم‌های اخیر آمریکا نسبت به برخی نهادها و مسئولان جمهوری اسلامی ایران، در واقع در امتداد همان سیاست فشار حداکثری است. در این مدت اخیر مشاهده می‌کنید دولت آمریکا هر هفته شرکت‌ها و افراد جدیدی را تحریم می‌کند و هدف ترامپ از این اقدام‌ها این است که در دو ماهی که به پایان عمر دولتش باقی مانده، کشورمان هر چه بیشتر تحت اقدام‌ها و فشارهای تحریمی قرار بگیرد. از سوی دیگر، دولت کنونی آمریکا با اعمال تحریم‌های پی در پی درصدد است تا اگر دولت بعدی به دنبال لغو یا کاهش تحریم‌ها باشد، با مشکلات متعددی مواجه شود. البته اصل این موضوع که دولت بایدن درصدد تعلیق تحریم‌هاست، زیر سؤال قرار دارد؛ زیرا دموکرات‌ها هم سابقه گسترده‌ای در اعمال و پیگیری سیاست‌ها و اقدام‌های تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران دارند. منتها از آنجا که به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها هزینه خاصی را در قبال ایران و اثبات حسن نیت خودشان تقبل کنند، تحریم‌ها را با همین سطح کنونی ادامه می‌دهند.

از گذشته تا دوره فعلی، تحریم‌های سیاسی و اقتصادی آمریکایی‌ها علیه ایران همیشه در جریان بوده است، اما دولت ترامپ در حال حاضر، دغدغه اصلی و عمدۀ تمرکزش را بر روی موضوع انتخابات ریاست جمهوری و شکست در رقابت‌ها و سعی در تغییر نتیجه انتخابات گذاشته و چندان درگیر مباحث مرتبط با ایران نیست. در واقع تحریم‌های اخیر، پیگیری همان سیاست فشار حداکثری است که از قبل وجود داشته و اکنون توسط افرادی که بانی و عامل اِعمال این سیاست بودند، در حال پیگیری و اجراست. در واقع این افراد برخلاف ترامپ، درصددند در دو ماه آینده تمام تلاش‌ها و اقدام‌های خود را برای تشدید فشارها علیه ایران انجام دهند و در این بین، ترامپ هم مانعی برای پیگیری این سیاست نیست و حتی خودش هم مجری همین سیاست است.

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی یکی از نهادهای فعال در حوزه اقتصادی است و طرف آمریکایی با قرار دادن بنیاد مستضعفان و شرکت‌های وابسته آن در لیست تحریمی، در واقع به دنبال زدن ضربه اقتصادی به ایران است. همچنین به دلیل اینکه بنیاد مستضعفان تلاش دارد بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها و کمک‌های خود را به بخش‌های فقیرتر جامعه معطوف کند، با تحریم این نهاد توسط دولت آمریکا به نوعی ادعای آنان در رابطه با حمایت مردمی و حقوق بشر در ایران زیر سؤال می‌رود.

زمانی که شما یک نهاد مردمی و کمک‌رسان به قشرهای ضعیف جامعه را تحریم می‌کنید، بدین معنی است که حتی با همین قشر ضعیف جامعه هم دشمن هستید. در واقع آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که  قشرهای ضعیف جامعه در اثر فشارهای گسترده بر آنان، علیه کشور خودشان به خیابان‌ها بیایند و اعتراض‌های وسیعی را ترتیب دهند. در واقع هدف از اعمال تحریم‌ها این است که فشارها و تنگناها به مردم افزایش یابد تا در اثر آن مردم به سمت مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران کشانده شوند.

از سوی دیگر در شرایط کنونی، مسئولان کشورمان باید نسبت به آمریکایی‌ها و طرح مذاکره توسط آنان و هرگونه ذوق زدگی در این باره هوشیار باشند.

طبعاً برجام به عنوان دستاورد مذاکره با آمریکایی‌ها، یکسری درس‌ها و عبرت‌هایی را برای مقامات جمهوری اسلامی ایران داشته است که نباید این عبرت آموزی‌ها فراموش شود. یکی از مشکلاتی که در برجام مشاهده شد، ذوق زدگی مسئولان نسبت به مذاکره بود و ذوق زدگی دوباره قطعاً در راستای منافع ملی کشور نیست. در واقع برجام یک کالا در دست طرف مقابل است که هر چه شما نسبت به آن علاقه نشان دهید، هزینه دستیابی به آن را بالاتر خواهد برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.