شیراز- حدود سه ماه پیش نام خیابان همت شمالی (ایمان شمالی) در شهر شیراز به «وکلا» تغییر یافت که این موضوع تغییر نام با مخالفت و البته خرابکاری برخی از معترضان همراه شد و حالا باری دیگر در آخرین تغییرات خیابان کوهسار به مرحوم استاد علی‌اصغر خدادوست رسیده است!

خیابان‌های شیراز خوشنامی برای مشاهیر؛ بدنامی برای شهرداری!

قدس آنلاین-گروه استان ها: این نخستین باری نیست که شهرداری و شورا نشینان نام خیابان‌های شیراز را تغییر می‌دهند  و از آن‌سو با اعتراضات متعدد مردم روبرو می‌شوند تا جایی که حتی اعتراض خود را با سیاه کردن تابلوها با اسپری‌های رنگی نشان می‌دهند.

خیابان حدفاصل فلکه قصر دشت تا فلکه معلم با امتداد شمالی جنوبی را مردم بانام همت شمالی و همت جنوبی می‌شناسند که نام گذاران خیابان‌های شیراز متشکل از شهرداری و شورای این شهر، مدت‌ها نام ایمان شمالی و جنوبی را در کاغذهای اداری و تابلوهای آهنین به رسمیت می‌شناختند.

تیرماه ۹۹ در اقدامی جدید شورای شهر شیراز نام قسمت شمالی را که نزد مکاتبات خود ایمان شمالی بود، به خیابان وکلا تغییر داد اما نام قسمت جنوبی را همچنان ایمان جنوبی دانست؛ این تغییرات نزد مردم با اقبال مواجه نشد زیرا هنوز مردم این خیابان را همت با تقسیم‌بندی شمالی و جنوبی می‌دانند. با تغییر نام این خیابان که در پی رأی مثبت اکثریت نمایندگان مردم شیراز در پارلمان شهری این کلان‌شهر رخ داد اکنون برخی افراد تابلوهای این معبر را که نام وکلا بر آن درج‌شده بود مخدوش کرده‌اند.

حاشیه‌ها دراین‌باره در ماه‌های گذشته از تغییر نام گذر حافظ به نام استاد شجریان و یا تغییر نام بلوار ایمان جنوبی به وکلا وجود داشت و در تازه‌ترین آن به تغییر نام خیابان کوهسار به مرحوم استاد علی‌اصغر خدادوست رسید.

در پی تغییر نام خیابان کوهسار شیراز در آخرین جلسه شورای این شهر به نام پروفسور علی‌اصغر خدادوست، نامه‌ای در فضای مجازی به امضای مهران محمد خدادوست؛رئیس بیمارستان و فرزند پرفسور خدادوست در فضای مجازی پخش شد که متن نامه نشان از نارضایتی خانواده خدادوست از این تصمیم دارد.

تجدیدنظر کنید

در این نامه آمده است:  اجازه می‌خواهم از طرف خانواده خدادوست و بلکه از طرف شهروندان شیرازی بگویم که این نام‌گذاری هیچ تناسبی باشخصیت و خدمات پربهای آن زنده‌یاد ندارد؛ به نظر می‌رسد تصمیم گیران قدر و منزلت آن دانشمند فقید که از مفاخر علم پزشکی کشور است را به‌درستی نشناخته یا از خیابان کوهسار جمهوری تصور درستی ندارند.

نویسنده نامه افزوده است: از شورای شهر شیراز تقاضا داریم با تجدیدنظر در این نام‌گذاری و با تعیین خیابان یا میدانی مناسب، شأن و منزلت پرفسور خدادوست را رعایت کنند و کار شایسته و بایسته‌ای را به انجام رسانند و در غیر این صورت تقاضا داریم از هرگونه اقدام در این زمینه خودداری شود.

پاسخ شورای شهر شیراز

در همین حال سخنگوی شورای شهر شیراز و رئیس کمیسیون نام‌گذاری این نهاد  بیان کرد: کمتر معبر نام‌گذاری نشده در شیراز وجود دارد و اغلب برای پاسداشت نام مشاهیر و بزرگان مجبوریم نام معبری را تغییر دهیم و اسم فرد موردنظر را بر آن بگذاریم.

سعید نظری افزود: این محدودیت‌ها نیز وجود دارد که نمی‌توان نام هر معبری ازجمله معابری که به نام مشاهیر و شهداست را تغییر داد و مجبور هستیم نام خیابان و معبرهایی که غیرازاین دسته است را تغییر دهیم.

نظری ادامه داد: در دوره چهارم شورای شهر و بنا به درخواست بازماندگان و مدیریت بیمارستان خدادوست، تقاطع چند سطحی روبه روی بیمارستان خدادوست که اکنون به نام شهدای مهدی‌آباد در خیابان مطهری نام‌گرفته به نام پرفسور خدادوست نام‌گذاری شد و شخص دکتر خدادوست نیز در زمان حیات در مراسم گشایش این پل حضور داشت.

این نخستین باری نیست که شهرداری و شورا نشینان نام خیابان‌های شیراز را تغییر می‌دهند  و از آن‌سو با اعتراضات متعدد مردم روبرو می‌شوند تا جایی که حتی اعتراض خود را با سیاه کردن تابلوها با اسپری‌های رنگی نشان می‌دهند.او اضافه کرد: مدتی بعد اهالی محله مهدی‌آباد به این نام‌گذاری اعتراض و تقاضای تغییر نام آن را مطرح کردند که شورای شهر چهارم با تغییر نام این سازه بنام شهدای مهدی‌آباد موافقت کرد.

سخنگوی شورای شهر شیراز بابیان این مطلب که در دوره پنجم شورای شهر شیراز فرزند دکتر خدادوست در ساختمان شورا حاضر شد و درخواست نام‌گذاری معبری به نام این استاد فقید را ارائه کرد، گفت: اعضای شورای شهر شیراز با انجام بررسی‌هایی با ارائه طرحی دوفوریتی تقاطعی که اکنون به نام شهیدان یغمور نام دارد به نام دکتر خدادوست نام‌گذاری کردند اما در ادامه مشخص شد که قبل از آغاز عملیات اجرایی در دوره شورای چهارم نام این سازه به نام شهدای یغمور نام‌گذاری شده است و بنابراین نمی‌توان نام مشاهیر و شهدا را از معابر برداشت و تغییر داد و باز شورای شهر مجبور به بازگرداندن نام شهدای یغمور بر این تقاطع شد.

وی اظهار داشت: با رایزنی با فرزند استاد خدادوست و به این دلیل که خانه استاد در نقاط مرکزی شهر و حوالی خیابان نارون است محلی در نزدیکی آن به این نام نام‌گذاری شد.

نظری بیان کرد: خیابان کوهسار به دلیل اینکه چندین مرکز آموزشی و مدارس تیزهوشان در این محل قرار دارد به نا استاد خدادوست تغییر نام داده شد.

رئیس کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر شیراز اضافه کرد: در پی این نام‌گذاری ابتدا اهالی محل به آن اعتراض کردند و خواهان بازگرداندن نام کوهسار به این معبر شدند و بعد نیز فرزند استاد خدادوست نامه‌ای ارسال و درخواست کرده که نام استاد خدادوست از این معبر برداشته شود.

وی بابیان اینکه کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر شیراز ماهانه تنها یک جلسه برگزار می‌کند، ادامه داد: درخواست بازگرداندن نام معبری که به نام استاد خدادوست در شیراز نام‌گذاری شده در جلسه بعدی کمیسیون نام‌گذاری بررسی و تصمیم نهایی به صحن علنی ارجاع و بنا بر نظر اکثریت اعضا دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.