معاون تولید به نشر گفت: این مجموعه تلاش دارد با تولید آثار شاخص به مرکز تولید ادبیات دینی در کشور تبدیل شود.

تولید آثار شاخص در حوزه ادبیات دینی رویکرد اصلی به نشر است

به گزارش قدس آنلاین، سید احمد میرزاده  گفت: مهم‌ ترین رویکرد به ‌نشر، چاپ و تولید کتاب در سرفصل های معارف اسلامی، ارزش های نظام ولایی و سبک زندگی ایرانی اسلامی است. آنچه در برنامه ریزی ها و برنامه های پیش روی به نشر به عنوان کارویژه بر آن تاکید شده، مبحث «ادبیات دینی» است، اینکه می ‌خواهیم ناشر آثار ادبی دینی باشیم.
 وی تصریح کرد: منظور ما از ادبیات دینی، آثاری است که با بهره گیری از تمام مولفه های جذابیت آفرین فنی و هنری که برای آن قالب هنری تعریف شده است، حس زیبادوستی مخاطب را برانگیزد و محتوای آن مطابق با فهمی از اسلام انقلابی باشد که مولفه های آن از طرف امام مسلمین تبیین شده است. 
معاون امور محتوایی و تولید انتشارات به نشر با بیان اینکه ایجاد تشکل های پدیدآورندگان آثار دینی زیر مجموعه طرح  ادبیات دینی  است، عنوان کرد: تشکل های پدیدآورندگان آثار دینی شامل سه شبکه نویسندگان، تصویرگران و ناشران می شود.
وی افزود: در این راستا به سه سرفصل در بحث آموزش ادبیات دینی توجه شده که شامل تهیه درسنامه های آموزش ادبیات دینی، تربیت مدرسان ادبیات دینی و تربیت نویسندگان ادبیات دینی است.
میرزاده ادامه داد: انتشارات به نشر با شبکه ای از نویسندگان دینی همراه است که هم اکنون در میان اعضای این شبکه ۱۰۷ نویسنده حضور دارند و هر کدام از آن ها حداقل یک کتاب برای امام رضا(ع) نوشته اند. 
وی اظهار کرد: در پی تمرکز به نشر بر موضوع ادبیات دینی با هدف کمک به برطرف کردن دغدغه هایی که نویسندگان در حین نگارش داستان دینی با آن مواجه می شوند، نشست هایی با  محوریت ادبیات دینی با عنوان های «ادبیات دینی، چیستی، اصول و عناصر»، «تحولات ایمان دینی در مراحل رشد کودک»، «جایگاه شیطان و فرشته در متون دینی و دستمایه های داستانی آن»، «چالش های تصویرگری کتاب های مذهبی»، «ادبیات دینی کودک در غرب، بهره ها و مخاطره ها» با حضور صاحب نظران ادبیات دینی از جمله ناصر نادری، حجت الاسلام حسن زاده آملی و... برگزار شده است. همچنین در خصوص برنامه تهیه متون برای نویسنده‌ها، بازنویسی متون کلاسیک شیعه را در دستور کار قرار دادیم.
میرزاده ادامه داد: بخشی دیگر از تشکل نویسندگان دینی، مبحث پرورش نیرو برای آینده این گونه ادبی است که در تهران، جلسات رمان نویسان دینی با محوریت استاد کامران پارسی نژاد، سعید کاووسی، محسن پرویز، احمد شاکری و عصرانه داستان نویسی دینی به دبیری ناصر نادری به طور فعال به صورت مجازی برپا می شود که مسائل مهمی را در این جلسات پیگیری می کنند. تا کنون ماحصل برگزاری این جلسات، نگارش ۳۰عنوان کتاب بوده است.
وی با تاکید بر اینکه به‌ نشر تلاش دارد به مرکز تولید ادبیات دینی تبدیل شود، افزود: ادبیات دینی یک مفهوم تخصصی است که ما در زمینه نشر برای خود برگزیده ‌ایم. ناشران زیادی در حوزه معارف اسلامی کار می ‌کنند، اما ما به طور خاص در بحث ادبیات دینی ورود پیدا کرده‌ ایم که در این عرصه چالش‌ های زیادی وجود دارد. اینکه یک اثر ادبیت خود را حفظ کند و در عین حال درون‌ مایه ‌ای دینی داشته باشد، دشوار است و موانع بسیاری را برای تولید خلاق این گونه ادبی ایجاد می‌کند.
معاون تولید به نشر یادآور شد: به‌ نشر برای رسیدن به تولید خلاق این گونه ادبی در سال گذشته، سلسله نشست ‌های تبیین مباحث تئوریک ادبیات دینی را با هدف بیان دغدغه ‌های نویسندگان در زمینه ‌هایی نگارش رمان‌ های دینی، تکنیک ‌ها، نحوه شخصیت‌ پردازی امامان معصوم(ع)، نحوه ورود به عوالم غیب و… با حضور کارشناسان و نویسندگان برجسته این حوزه برگزار کرد که ماحصل آن تولید چند کتاب پژوهشی در زمینه تاریخ ادبیات دینی، عناصر و اصول آن و ۱۰ مساله اصلی در عرصه ادبیات دینی و تدوین یک گاهنامه تخصصی بود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.