ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در اجلاس بیست کشور صنعتی خواستار لغو و خودداری کشورهای از سیاست های تحریمی در سطح جهانی شد.

پوتین در اجلاس بیست بر چه نکاتی تأکید کرد؟

به گزارش قدس آنلاین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز شنبه در اجلاس سران بیست کشور صنعتی موسوم به جی ۲۰ که به صورت وبیناری درحال برگزاری است، خواستار پایان دادن به سیاست تحریم کشورها و حمایت بیش از اندازه از اقتصاد خود به زیان کشورهای دیگر تاکید کرد.

 پوتین بیکاری گسترده و افزایش فقر را به عنوان اصلی ترین خطر برای جهان عنوان  کرد و گفت بیماری همه گیر کرونا باعث ایجاد یک بحران اقتصادی سیستمی می شود که جهان از زمان رکود بزرگ تاکنون به خود ندیده است.

رهبر روسیه خاطرنشان کرد که "خطر اصلی حهان همچنان بیکاری طولانی مدت با افزایش فقر و بی نظمی اجتماعی است و نقش G20 را برای جلوگیری از وقوع این حادثه مهم عنوان کرد.

مسایل بی سابقه بشریت

پوتین در ادامه سخنان خود گفت که بشریت در سال 2020 با مسائلی مواجه شد که از نظر ابعاد بی سابقه بود.

وی افزود: شیوع همه گیر ویروس کرونا، تعطیلی مراکز اقتصادی و خانه نشینی و توقف فعالیت های اقتصادی سبب بروز بحران اقتصادی گسترده شدکه جهان معاصر از دوره رکود اقتصادی بزرگ در آمریکا با آن مواجه نشده بود.

رکود اقتصادی بزرگ آمریکا به دوره ای گفته می شود که از سال 1929 آغاز و تا سال 1939 ادامه داشت و سنگین ترین شرایط در این دوره تا سال 1933 بود که بسیاری از مراکز اقتصادی آمریکا تعطیل یا متحمل زیان های شدید شده و شمار بیکاران در این کشور به شدت افزایش یافت.


تهدید کاهش ارزش ارزهای ملی کشورها

پوتین به خطر کاهش شدید ارزش ارزهای ملی کشورهای به عنوان یکی از پیامدهای شیوع همه گیر ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: این مساله بویژه برای کشورهای کم درآمد خطرناک است که درآمدهای آنها کاهش می یابد.

وی افزود: در همین حال ضرورت برای تخصیص منابع مالی بیشتر برای مبارزه با ویروس کرونا در سطح جهانی افزایش می یابد.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که تامین مالی تدابیر برای حمایت از اقتصاد و مردم روسیه در شرایط شیوع همه گیر ویروس کرونا از سوی دولت، امکان گرفتن قرض در بازار داخل روسیه و انباشتن ذخایر ارزی را فراهم کرد اما کشورهای در حال توسعه که دارای اقتصاد آزاد هستند چنین امکانی را ندارند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بیکاری بلندمدت شمار بسیار زیادی در دوره شیوع کرونا به عنوان یک معضل اشاره کرد که به فقر و ناداری در سطح جهان دامن می زند و از کشورهای جی بیست خواست تا با این پدیده منفی اجتماعی مقابله کنند.

رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت اتخاذ تدابیر موثر برای جلوگیری از رشد نابرابری های اجتماعی از سوی کشورهای جهان تاکید کرد.

روسیه آماده تحویل کرونا به سایر جهان 

وی گفت: "روسیه از پیش نویس تصمیم مهم اجلاس فعلی، با هدف در دسترس قرار دادن واکسن های موثر و ایمن برای همه حمایت می کند. "

پوتین در مورد واکسن های روسی کرونا نیز گفت که تاکنون در این کشور دو واکسن برای کرونا ساخته و ثبت شده است و واکسن سوم نیز به زودی به تولید انبوه خواهد رسید.

وی به تشریح واکسن های روسی کرونا ازجمله «اسپوتنیک وی» و واکسن «اپی واک کرونا» پرداخت و گفت: روسیه از تصمیم کلیدی این اجلاس مبنی بر این واکسن های امن و بی خطر و موثر برای کرونا باید در دسترس همه کشورها قرار گیرد حمایت می کند.

پوتین خاطرنشان کرد: بدون شک داروهای برای ایمن سازی (واکسن ها) باید در دسترس همه قرار گیرند و کشور ما روسیه آماده است تا واکسن هایی که توسط دانشمندان روس ساخته شده است در اختیار کشورهای نیازمند به واکسن قرار دهد.  


 تاکید بر حفظ سازمان تجارت جهانی

پوتین با تاکید بر ضروت حفظ سازمان تجارت جهانی گفت: اما این سازمان نیاز به مدرن سازی مطابق با چالش های معاصر است.

وی افزود: در مجموع باید در چارچوب گروه بیست کشور صنعتی به جستجوی رویکردهای برای اصلاحات سازمان تجارت جهانی مطابق با چالش های کنونی جهان ادامه داد.

نشست دو روزه سران گروه ۲۰ از امروز به صورت ویدئو کنفرانس به میزبانی عربستان برگزار می‌شود .

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.