حسین مؤمنی پرستاری مشهدی با وجود اینکه دوباره به کرونا مبتلا شده همچنان سنگر سلامت را در مرکز تکمیل درمان شهدای مدافعان سلامت حفظ کرده و مأموریتش را خدمت خالصانه به بیماران کرونایی در نقاهتگاه عنوان می‌کند.

پرستار مشهدی که ۲بار مبتلا به کرونا شده اما بازهم پای کار است! / ماموریت در نقاهتگاه

به گزارش قدس آنلاین، حریف تمام تلاش خود را می‌کند اما گویی خط دفاع به این راحتی شکسته نمی‌شود، حریف از همه جهات حمله خود را آغاز کرده اما گویی این دفاع نمی‌خواهد بشکند. این دفاع را انسان‌هایی با روحی پاک و قدرتمند تشکیل داده‌اند، اکنون در خط دفاع دیواری به قدرتمندی بزرگترین دیوارهای جهان ایجاد شده نام این دیوار، مدافعان سلامت است.

وقتی مطلع شدم نقاهتگاهی در شهر امام مهربانی‌ها از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون با آغوش باز از مبتلایان به کووید۱۹ استقبال می‌کند، شماره‌ یکی از پرستاران این مرکز را از بسیج جامعه پزشکی می‌گیرم تا روایت جذاب و عاشقانه‌ای دیگری را از خدمت خالصانه مدافعان سلامت روایت کنم.

حسین مؤمنی، کارشناس پرستاری و بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد فردی است که با وجود مشغله‌های زیادش با او گفت‌وگو کردم.

مرکز تکمیل درمان شهدای مدافعان سلامت در ۲۰ اسفندماه ۹۸ آغاز به کار کرد

 نام نقاهتگاه چیست و از چه زمانی تشکیل شده؟

مرکز تکمیل درمان شهدای مدافعان سلامت در ۲۰ اسفندماه ۹۸ شکل گرفت. این مرکز در مرحله اول در بلوار سپاه انتهای سیدی مرکز آموزش تخصصی بسیج به مدت ۱۰۰ روز فعالیت خود را آغاز کرد و در فاز دوم به مکان فعلی که در بلوار پیروزی روبروی یگان ویژه مرکز رفاهی کارگران است نقل مکان کرد.

زمان مراقبت از بیماران در نقاهتگاه چقدر است؟

در این مرکز کلیه مراقبت‌های پرستاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به صورت ۲۴ ساعته انجام‌ می‌شود و روزانه توسط متخصصان و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ویزیت می‌شوند.

درباره شرایط پذیرش بیمار در نقاهتگاه توضیح بدید، غالبا چه افرادی مراجعه می‌کنند؟

شرایط پذیرش بیمار در مرکز به چند صورت انجام می‌شود، دسته اول بیمارانی هستند که بعد از گذراندن دوره بستری در بیمارستان‌ها جهت ادامه و تکمیل درمان از طریق مددکاری‌های بیمارستان به ما معرفی می‌شوند. دسته دوم بیمارانی هستند که از طریق مراکز بهداشتی درمانی ۱۶ ساعته به مرکز معرفی می‌شوند و دسته سوم بیمارانی هستند که دارای (پی سی آر) مثبت و یا (اچ آر سی تی) مثبت هستند و از طریق درمانگاه‌ها معرفی می‌شوند. دسته آخر یا از نظر مالی ضعیف‌ هستند و یا بدسرپرست و بی‌سرپرست‌ هستند و از طریق بهزیستی و دادگاه‌های مختلف جهت گذراندن دوره نقاهت به ما معرفی می‌شوند.

آیا بین کسانی که مراجعه کردند بازگشت به کرونا هم اتفاق افتاده است؟

به الان بیماری را نداشتیم که مدتی در مرکز تحت درمان بوده و بهبودی حاصل کرده باشد و بازگشت به کرونا هم برایش اتفاق افتاده باشد، تاکنون با این مورد مواجه نشدیم.

ظرفیت نقاهتگاه چقدر است؟

ظرفیت نقاهتگاه‌ ۱۲۰ تخت و تا ۱۵۰ تخت قابل افزایش است. در حال حاضر ۸۰ تخت در اختیار داریم و پذیرای بیماران هستیم.

کدام نهادها با مرکز تکمیل درمان شهدای مدافعان سلامت همکاری می‌کنند؟

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استانداری خراسان رضوی، آستان قدس رضوی و خیران عزیزی در کنار بسیج جامعه پزشکی حمایت روحی، روانی و مالی از این مرکز داشته‌اند.

اتحاد نهادهای مختلف برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی ساکن در نقاهتگاه

هزینه نگهداری بیماران و دستمزد پرسنل نقاهتگاه به چه صورت تأمین و پرداخت می‌شود؟

در قبال خدماتی که به بیماران و مددجویان ارائه می‌دهیم هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم، تجهیزات پزشکی، دارویی و صبحانه توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هزینه اسکان توسط استانداری، ناهار و شام توسط آستان قدس رضوی و هزینه‌های جاری که برای بیماران انجام می‌شود، توسط خیرین تأمین می‌شود.

برای پذیرش بیمار محدودیت جنسیتی و یا سنی وجود دارد؟

در ارتباط با پذیرش بیماران هیچ محدودیت جنسیتی نداریم و پذیرای تمام مبتلایان به کووید ۱۹ هستیم علاوه بر این سنی نیز نداریم ما از کودکان ۹ و ۱۰ ساله پذیرش داریم تا بیماران ۹۰ ساله که توانایی انجام کارهای شخصی خودشان را ندارند.

تعداد پرسنل، پرستارها و پزشکان در نقاهتگاه چقدر است؟

پرسنلی که در مرکز زحمت می‌کشند از راه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند بعضی‌ها به عنوان نیروهای جهادی و بعضی افراد از دانشگاه علوم پزشکی مشهد مأمور شدند. در کل ما با ۳۰ نفر از پرسنل خدمات مختلف را ارائه می‌دهیم و حدوداً ۱۰ پزشک هستند که با ما همکاری می‌کنند.

آیا از پرسنلی که در نقاهتگاه مشغول کار هستند تا به الان به کرونا مبتلا شده‌اند؟

بیشتر نیروها به کرونا مبتلا شده‌ و بهبود یافته‌اند که بعد از به دست آوردن بهبودی مشغول ارائه خدمت هستند، محیط مرکز از لحاظ ریسک بیماری بسیار حساس هست، اما به لطف خداوند تاکنون کسی جانش را از دست نداده است.

آیا شما هم در این مدت به کرونا مبتلا شده‌اید؟

بله بنده هم دوبار مبتلا شده‌ام و به لطف خدا و دعای خیر تمامی دوستان بهبودی حاصل شده است، خداوند متعال را شاکرم که این توفیق را باز به بنده داد تا در خدمت بیماران باشم.

روحیه جهادی همکاران برایم تداعی کننده دوران جنگ است

بهترین و بدترین خاطره‌تان را در دوران نقاهتگاه برایمان بازگو کنید؟

بهترین خاطره من تداعی زمان جنگ است زیرا همکاران با روحیه جهادی به بیماران خدمت می‌کنند. این یعنی پویایی انقلاب اسلامی این یعنی مردم با تمام مشکلاتی که دارند چشم و گوش خود را به طرف رهبری معطوف کرده‌اند. در انقلاب و جنگ خاطرات شیرین و دلخراش وجود داشت در مرکز تکمیل درمان هم وجود دارد و بهترینش این است که تمام بیماران هنگام ورودشان با یک ناامیدی شدید وارد می‌شوند و بعد از گذشت یک روز امید به زندگی در میان آن‌ها زیاد می‌شود.

بدترین خاطره‌ای که می‌توانم برایتان تعریف کنم این است که بیماران زیادی داریم که کارتن خواب، بد سرپرست و بی سرپرست هستند که از ارگان‌های مختلف معرفی می‌شوند، این افراد می‌توانستند در جامعه منشاء خیر و برکت باشند ولی به لحاظ اینکه ما نتوانستیم برای این افراد شرایط محیطی و اشتغال ایجاد کنیم و همیشه با مشکلات مواجه هستند امری آزار دهنده است.

آرزوهای مدافع سلامت؛ از ظهور منجی عالم تا سلامتی رهبر انقلاب

بزرگ‌ترین ترس و آرزوی شما در زندگی چیست؟

ضرب المثلی است که می‌گوید «ترس برادر مرگ است» و بنده از مرگ ترسی ندارم و بزرگ‌ترین آرزوهایم ظهور منجی عالم بشریت، صحت و سلامتی برای بندگان خدا به ویژه مقام معظم رهبری و تأسیس یک مرکز توانبخشی‌ برای بیماران صعب العلاج است.

 چه مدتی است که در نقاهتگاه مشغول کار هستید؟

به لطف خداوند از اسفندماه ۹۸ تاکنون خادم بیماران هستم.

 تا به حال به مرگ فکر کرده‌اید! چه حسی دارید زمانی که در نقاهتگاه حضور پیدا می‌کنید؟

در رابطه با مرگ خداوند متعال می‌فرماید: «کل نفس ذائقة الموت» هر کسی باید طعم لذت مرگ را بچشد در هر حال مرگ خودش فرآیندی است که خداوند متعال قرار داده، مانند بچه‌ای که از شکم مادر بیرون می‌آید از یک دنیا به دنیای دیگر هجرت کردن است. آن چنان که مردم ما فکر وحشت از مرگ دارند خیر من وحشتی از مرگ ندارم و مرگ را به عنوان یه هجرت و پیوستن به لقاء‌الله می‌دانم. احساسی که می‌توانم در نقاهتگاه برایتان توصیف کنم این است که خداوند متعال علمی را به من آموخته که بتوانم به بهترین مخلوق که بندگان او هستند خدمت کنم.

کلام آخر؟

در مرکز بر اساس سن بیماران امکانات رفاهی مختلفی مانند کتاب، وسایل نقاشی و دیگر اقلام مورد نیاز شخصی مددجویان در اختیار آنان قرار می‌دهیم. بچه‌هایی که از مراکز بهزیستی می‌فرستند و سنشان کمتر است با وسایل متناسب سنشان سرگرم‌شان می‌کنیم، ضمناً علاوه بر اینکه برای روحیه بیماران هم فعالیت مختلفی را انجام می‌دهیم تلاش می‌کنیم تا از نظر معیشتی خانواده‌هایشان را تأمین کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.