محصولات لبنی بار دیگر و بر مبنای افزایش قیمت نرخ شیر خام حدود ۴۰ درصد گران شد.

سیاست گذاریهای غلط دولت اغتشاش در قیمت‌گذاری را رقم زده است

قدس آنلاین: با تعیین نرخ ۴۵۰۰ تومان برای شیر خام با مشخصات ۲/۳ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار از سوی ستاد تنظیم بازار، مجوز افزایش قیمت دیگر باره  ۱۰ محصول لبنی پر مصرف مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی شیر، ماست هم صادر شد.

بر این اساس قیمت هر بطری شیر یک لیتری کم چرب ۵/۱ درصد چربی ۷ هزار و ۱۰۰ تومان، شیر بطری یک لیتری نیم چرب ۲ درصد۷ هزار و ۵۰۰ تومان، شیر بطری یک لیتری پر چرب ۳ درصد ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و شیر بطری یک لیتری کامل ۲/۳ درصد ۸ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد. شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی‌کم چرب ۵/۱ درصد ۵ هزار و ۴۰۰ تومان و پنیر یواف ۴۰۰ گرمی‌۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری و قیمت ماست ۹۰۰ گرمی‌کم چرب ۵/۱ درصدی ۸ هزار تومان و ماست ۹۰۰ گرمی‌پر چرب ۳ درصد هم ۹ هزار و ۷۰۰ تومان، ماست دبه‌ای ۲۵۰۰ گرمی‌کم چرب ۵/۱ درصد و پرچرب ۳ درصد هم به ترتیب ۲۱ هزار تومان و ۲۴ هزار تومان مصوب شد. گفتنی است مشاهدات عینی نشان می‌دهد برخی کارخانه های لبنی، افزایش نرخی بیش از نرخ مصوب را در محصولاتشان اعمال کرده‌اند.

افزایش قیمت شیر خام و متعاقب آن افزایش قیمت محصولات لبنی در یک سال گذشته بارها خبرساز شده است. آخرین بار در تیرماه امسال قیمت محصولات لبنی ۲۲ تا ۲۸ درصد گران شد و ستاد تنظیم بازار در یک هفته گذشته هم دو بار قیمت این محصولات را افزایش داد، تا بدین وسیله لبنیات هر روز  نقش کمتری در سبد تغذیه‌ای طبقات آسیب پذیر ایفا کند و تبعات نامطلوب این کاهش مصرف سلامت جمعیت چند ده میلیونی این اقشار را تهدید کند.

کارخانه‌های لبنی تخلف نکرده‌اند

سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران اما افزایش بالاتر از نرخ مصوب از سوی برخی کارخانه های لبنی را رد کرد و به خبرنگار ما گفت: به هیچ وجه این ادعا صحت ندارد. در مصوبه جدید نسبت به مصوبه پیشین در هفتم تیر ماه امسال، قیمت شیر خام ۵۵ درصد افزایش یافته اما قیمت محصولات لبنی زیر ۳۷ درصد افزایش یافته است. دیگر اینکه در تعیین قیمت محصولات لبنی، سقف را لحاظ کرده‌اند حال آن که در تعیین قیمت شیرخام کف قیمت ۴۵۰۰ تومان مصوب شده که این نرخ درب کارخانه است و با احتساب کرایه حمل و درصد چربی به ۵ هزار تومان هم افزایش می‌یابد.

سید محمد رضا بنی طبا تاکید کرد: بخشی از کالاهای لبنی توسط دولت قیمت گذاری می‌شود و بخشی از کالاها که اقلام ضروری سبد خانوار نیست بر اساس هزینه‌های تولید و عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود. محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی به هیچ عنوان خلاف مصوبات ستاد تنظیم افزایش قیمت نداشته و ندارد.

او تأکید کرد: مشکل صنایع لبنی با دامدار نیست، دامدار شریک ما در زنجیره تولید است. مشکل ما تصمیم گیریها و سیاست گذاریهای غلط دولت، وزارت جهاد، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار است که اغتشاش در قیمت‌گذاری را رقم زده است.

دولت، لبنی ها را دور زد

به گفت بنی طبا در جلسه روز سه شنبه ۲۸ آبان ماه نرخ شیر خام ۴۱۵۰ تومان مصوب شد و قرار شد ۱۰۰ درصد نهاده مورد نیاز دامدار تامین شود و بر همین اساس هم نرخ جدید محصولات لبنی تعیین شد و گفته شد از روز شنبه محصولات را به بازار عرضه کنید. متاسفانه آن چه در عمل اتفاق افتاد این بود که نرخ شیر خام بدون توافق طرف‌های ذی ربط به ۴۵۰۰ تومان  افزایش یافته و این خلف وعده دولت غیرقابل انکار است.

وی بهترین شیوه قیمت گذاری را عدم مداخله دولت در مکانیزم قیمت گذاری دانست و گفت: این شیوه رایج دنیاست و نباید دولت در عرضه و تقاضا به ویژه در صنایع رقابتی مانند دامداری و لبنی مداخله کند تا بازار به تعادل برسد.

 ثمره تخصیص  ۹۰۰  میلیون دلار ارز دولتی چه بود؟

سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران با بیان اینکه این نرخها بر مصرف کننده فشار زیادی وارد می‌کند، افزود: به صنایع لبنی هم فشار وارد می‌شود و ما دنبال افزایش قیمت نیستیم. این  افزایش قیمت از سیاست های غلط  نظام سیاست گذاری کشور (اعم از مجلس و دولت) ناشی می‌شود و قیمت شیر خام نباید تا این حد بالا برود. واقعیت این است که اولین ضلعی که ضرر می‌کند،تولید کننده است چرا که شاهد کاهش مصرف محصولات لبنی در میان مردم هستیم و البته این کاهش مصرف خود را در خرید شیرخام هم نشان خواهد داد ودامدار هم متضرر خواهد شد و در نهایت کل زنجیره تولید، مختل می‌شود.

به باور وی برای حمایت از مصرف کنندگان هم به جای اینکه یارانه ارزی سیاه به واردات نهاده‌های دامی‌اختصاص یابد که معلوم نیست این نهاده ها به کجا می‌رود و چرا به دست دامدار نمی‌رسد، بهتر است حمایت را مستقیما به سمت مصرف کننده نهایی هدایت کنند..

بنی طبا گفت: سال گذشته ۹۰۰  میلیون دلار ارز دولتی برای واردات نهاده های دامی‌گاوهای شیرده اختصاص یافت که مابه التفاوت این نرخ با بازار آزاد بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شد که این عدد را باید یا به طور مستقم یا غیر مستقیم به خود مصرف کننده اختصاص داد و یا با تسهیلات در اختیار دامدار قرار داد.

این مقام مطلع در صنف تولیدکنندگان محصولات لبنی با اشاره به اینکه کودکان در سن رشد مهم‌ترین گروه مصرف کننده این محصولات در کشور هستند، ادامه داد: سال گذشته برای تامین شیر مدارس ۸ استان کم برخوردار ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه تعیین شده بود که محقق نشد اما ۱۵ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد که به واردکنندگان نهاده داده شد، هزینه شد و نتیجه‌ای نداشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.