علی مرادزاده گفت: بسیج اساتید به تناسب رشته‌های تخصصی اعضای خود فعالیت‌های متنوعی را در زمینه مقابله با ویروس کرونا و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن انجام داده است.

مشارکت بسیج اساتید در تولید ماسک، حضور در گروه‌های جهادی و کمک‌های مؤمنانه

دکتر علی مرادزاده معاون فرهنگی و اجتماعی بسیج اساتید کشور به مناسبت هفته بسیج در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به تشریح فعالیت‌ها، برنامه‌ها و عملکرد بسیج اساتید پرداخت و گفت: بسیج اساتید یکی از زیرممجموعه های بیست و چندگانه سازمان بسیج مستضعفان است که مأموریت های اصلی بسیج را به تناسب اقتضاءات داخلی خود دنبال می‌کند که یکی از این مأموریت‌ها عمق بخشی انقلاب اسلامی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و گفتمان سازی، فرهنگ سازی و تبیین مفاهیم انقلاب است.

علی مرادزاده افزود: به سؤالات و ابهاماتی که در زمینه انقلاب اسلامی، مبانی انقلاب، دستاوردها و آرمان‌های انقلاب و نظریه‌های مرتبط با آن وجود دارد پاسخ می‌دهیم. در همین راستا نهضت روشنگری برقرار شده و اکنون با توجه به محدودیت هایی که ویروس منحوس کرونا ایجاد کرده است، این فعالیت ها از طریق فضای مجازی به شکل وبینار، ویدئو کنفرانس و مکتوب در سطح دانشگاه‌های سراسر کشور انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی بسیج اساتید کشور ادامه داد: بسیج اساتید در تمام دانشگاه‌های کشور مرکزی به نام کانون بسیج اساتید دارد و برنامه‌های خود را از این طریق در دانشگاه‌ها اجرایی می‌کند. یکی دیگر از موضوعات مهمی که بسیج اساتید دنبال می کند، بحث تحکیم قدرت نرم است که حوزه‌های مختلف اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی، معنوی و... را شامل می‌شود و در زمینه شناسایی و حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، هنری و.... نیز به تناسب وظیفه اساتید و دانشگاه ها فعالیت می‌شود.

وی توضیح داد: برای مثال در زمینه حل مشکلات اقتصادی، بسیج اساتید قرارگاه جهش تولید نهضت استادی را داریم که هم در تهران با هفت کمیته تخصصی در حال فعالیت است و هم در مراکز استان‌ها قرارگاه‌های عملیاتی شکل گرفته است. گفتمان سازی انقلابی و فرهنگی، بصیرت افزایی سیاسی و جهاد تبیینی نیز توسط اساتید در دانشگاه‌ها انجام می‌شود. در زمینه سازندگی و کمک به گروه‌های جهادی برنامه‌های خوبی در حال پیگیری است که با کمک سازمان بسیج سازندگی و بسیج دانشجویی در فعالیت گروه‌های جهادی مشارکت داریم.

مرادزاده با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر بحث مقابله با جنگ نرم و تهدیدات نرم افزاری افزود: برنامه‌هایی را در مقابله با هویت زدایی ملی، فرهنگی و سیاسی و مقابله با نفوذ دشمن در عرصه‌های مختلف طراحی کردیم و تلاش می‌کنیم تا به جنبش نرام افزاری کمک کنیم و مانع از غلبه این دشمنی‌ها بر کشور شویم. یک برنامه تحت عنوان استاد-مسجد داریم که هر استادی با مسجد محل زندگی خود ارتباط برقرار می‌کند که هم از این طریق به مردم مشاوره می‌دهد و هم اینکه ظرفیت علمی خود را در اختیار اهالی محل می‌گذارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی بسیج اساتید در ارتباط با فعالیت های این نهاد در مقابله با ویروس کرونا و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن نیز تصریح کرد: بسیج اساتید به تناسب رشته‌های تخصصی اعضای خود فعالیت‌های متنوعی را در این زمینه انجام داده است؛ به عنوان مثل بسیج اساتید دانشکده های فنی و حرفه ای در زمینه تولید ماسک، لباس‌های پزشکی و پرستاری و لوازم مورد نیاز مقابله با ویروس کرونا فعالیت داشته اند و گروه‌های جهادی اساتید نیز هم در تولید ماسک و هم در توزیع آن مشارکت داشته‌اند. در خصوص حمایت از اقشار آسیب پذیر نیز بسته به ظرفیت و توان بسیج اساتید از طریق فراخوان‌های عمومی کمک‌های مادی جمع آوری شده و در اختیار این اقشار قرار گرفته است.

وی در پایان به تبیین نقش بسیج اساتید در جهت دهی فکری به دانشگاهیان پرداخت و گفت: این یک نکته اساسی است و رهبر معظم انقلاب هم با توجه به اینکه دانشگاه کانون اصلی تربیتی کشور است، بر توجه به این موضوع از سوی بسیج اساتید و اساتید بسیجی تأکید کرده‌اند که در این زمینه اتاق های فکر و اندیشکده‌هایی تشکیل شده و برخی اوقات در همه استان و گاهی به تناسب موضوعات اندیشگاه بسیج اساتید تشکیل شده که در ذیل آن اندیشکده‌های تخصصی مختلف نیز شکل گرفته است. اتاق‌های فکر، هیئت‌های اندیشه ورز و شوراهای عالی فرهنگی و اجتماعی بسیج اساتید تلاش می‌کنند تا تفکر اسلامی، منظومه فکری امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی را تبیین و در سطح جامعه محقق کند.

علی مرادزاده ادامه داد: مسئله دیگر در این زمینه این است که بتوانیم منظومه فکری اهل بیت علیهم السلام را در جلسات، محافل و کلاس‌ها تبیین کنیم تا نوع اندیشه اساتید و دانشجویان نشأت گرفته از منظومه فکری ایشان باشد. اینها اقداماتی است که بسیج اساتید انجام داده و برای تحقق آن در تلاش است اما اینکه تا چه میزان موفق بوده است باید به صورت میدانی بررسی و ارزیابی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.