۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
کد خبر: 728968

گفته می‌شود بن بست ایجاد شده در مذاکرات صلح افغانستان شکسته شده است.

قفل مذاکرات دوحه شکست

قدس آنلاین: منابع رسانه‌ای داخلی افغان یکشنبه شب اعلام کردند که بن‌بست پیش آمده در مذاکرات صلح دوحه شکسته ‌است و هیئت‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به توافق‌ دست یافته‌اند.

این خبر را خبرگزاری جمهوری اسلامی بدون توضیحات بیشتری مخابره کرد اما خبری که در دقایق پایانی روز یکشنبه بر روی خروجی خبرگزاری طلوع افغانستان قرار گرفت حاوی اطلاعات بیشتری در این باره بود. 

طلوع‌نیوز در خبری به نقل از منابع مطلع اعلام کرد هیئت‎های مذاکره کننده، توافق کرده‌اند که توافق‌نامۀ امریکا و طالبان، قطعنامه‌های سازمان ملل در قبال صلح افغانستان، تعهد هیئت‌های مذاکره کننده و ارادۀ مردم افغانستان را اساس مذاکرات صلح قرار دهند.

این منابع می‌گویند که معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و سلام رحیمی، مشاور رییس‌جمهور غنی از سه روز بدینسو در سفر اعلام نشده در کابل به‌سر می‌برند تا حمایت رییس‌جمهور غنی را از توافق میان هیئت‌ها در دوحه بدست آورند.

هیئت‌های مذاکره کنندۀ صلح در دوحه تاکنون در این‌باره چیزی نگفته‌اند.

این توافق در پی سفر مایک پومپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا به دوحه حاصل شده است که انتقاد وزارت داخله افعانستان را به دنبال داشت. 

اختلاف اصلی از آن‌جا شروع شد که طالبان بر اساس قراردادن توافق‌نامۀ صلح این گروه با آمریکا پافشاری کردند اما هیئت جمهوری اسلامی افغانستان آن را نپذیرفت.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.