مدیر امور منابع آب شهرستان نیشابور گفت: از ابتدای امسال بیش از ۱۲هزار و ۴۲۰ متر مربع از مسیل‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان با اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال لایروبی و بازگشایی شد.

بیش از ۱۲ هزار متر مربع از مسیل‌های نیشابور لایروبی شد

به گزارش قدس آنلاین،  سعید خجسته‌پور افزود: طی این مدت، عملیات بازگشایی سراسری و موردی حوضه آبریز این سه شهرستان به طول ۲ هزار و ۸۴ متر و مساحت ۲۹هزار و ۸۳۰ مترمربع و مطالعات مربوط به حریم و بستر ۳۰ کیلومتر از طول رودخانه های نیشابور، فیروزه و زبرخان انجام شده است.

وی اضافه کرد: در صورت مساعد بودن وضعیت جوی شهرستان نیشابور امیدواریم طی ۲ ماه آینده کل مسیر و بستر رودخانه های زبرخان، فیروزه و نیشابور بازگشایی و عملیات لایروبی به پایان برسد.
مدیر امور منابع آب شهرستان نیشابور با اشاره به این که رفع تصرفات و بازگشایی ها نقش مهمی در کنترل سیلاب و پیشگیری از حوادث احتمالی دارد گفت: اشخاصی که به حریم رودخانه ها تجاوز کرده اند نه تنها خود را در معرض خطر قرار داده اند بلکه به سهم خود مسوول خسارت‌هایی هستند که به شهروندان وارد می‌شود و در این حوزه با ارائه آموزش‌های لازم باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.
خجسته پور افزود: در حال حاضر شاهد عوارض کسری آب در دشت نیشابور هستیم و سالیانه ۱۰۰ حلقه چاه از نظر آب دهی به مشکل می‌خورند و وسعت زمین هایی که آب شور دارند ۲ برابر شده و میانگین طول شکاف ها در نیشابور به ۷۰ کیلومتر رسیده است.
وی ادامه داد: میزان برخورداری نیشابور از آب‌های تجدیدپذیر ۱۲/۵ درصد از میزان آبهای تجدید پذیر استان و میزان استفاده از آب های زیر زمینی در دشت نیشابور ۴۸۳ میلیون متر مکعب است که از این میزان ۳۸۳ میلیون مترمکعب مجوز دارد.
مدیر امور منابع آب شهرستان نیشابور گفت: میزان ‌مصرف آب در نیشابور در بخش کشاورزی، شرب و صنعت به ترتیب ۸۶، ۱۰ و ۱/۵ درصد است و در حال حاضر ‌هزار و ۵۳۲ حلقه چاه در دشت نیشابور وجود دارد که از این تعداد هزار و ۱۰۰ حلقه چاه کشاورزی است و ۸۷۵ حلقه چاه با ۱۵ میلیون متر مکعب آبدهی، غیر مجاز است.
خجسته پور افزود: میزان اُفت سطح آب چاهها در دشت نیشابور طی ۲۰ سال گذشته به طور میانگین ۷۷ سانتی متر و میزان کسری مخازن آب دشت نیشابور ۱۳۴ میلیون متر مکعب بوده است.
بر اساس اعلام وزارت نیرو وضعیت منابع آب زیرزمینی ۸۰ درصد از مجموع ۶۰۹ دشت ایران، بحرانی است.
بهره برداری غیرمجاز از منابع آبهای زیرزمینی، کشت نامناسب با وضعیت اقلیمی هر منطقه و تغییرات اقلیمی مهمترین عوامل بحرانی شدن وضعیت بقای دشتها در ایران اعلام شده است.
هم اینک افزون بر ۸۰ درصد آب تجدیدپذیر دشت نیشابور مصرف می شود.
دشت نیشابور دارای ۲هزار و ۷۰۴ حلقه چاه آب، ۹۲۴ رشته قنات و هزار و ۸۴ چشمه است که سالانه حدود ۵۹۰ میلیون متر مکعب از این منابع آبی برداشت می‌گردد و حجم آب تجدیدپذیر از محل منابع سطحی و زیرزمینی ۴۵۹ میلیون متر مکعب است.
این دشت از سال ۱۳۶۷ به عنوان دشت ممنوعه توسعه چاههای آب اعلام شده است. با کاهش سطح اشباع و افت سطح آب چاههای دشت نیشابور سالیانه ۱۰۰ حلقه چاه، پروانه کف شکنی و جا به جایی دریافت می کنند.
شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی به ترتیب در ۱۲۷ کیلومتری، ۱۶۲ و ۱۰۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.