تعداد موارد حیوان‌گزیدگی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ابتدای امسال تاکنون همزمان با شیوع کرونا ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

کرونا ۳۰ درصد حیوان‌گزیدگی در خراسان رضوی را کاهش داد

به گزارش قدس آنلاین، کارشناس بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه ۱۲ هزار موارد حیوان‌گزیدگی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه  گزارش می شود که امسال کرونا موارد حیوان‌گزیدگی را کاهش داده است.  
محمد صفری افزود: کاهش مواجهه افراد با حیوانات مهمترین علت کاهش روند گزش حیوانات در خراسان رضوی بوده است و مداخلات پزشکی در این زمینه انجام نشده است.
وی اضافه کرد: کاهش مواجهه افراد با حیوانات به دنبال کاهش سفرها، رعایت موارد بهداشتی و احتیاطهای بیشتر در شرایط کرونایی رخ داده است.
وی آموزش را مهم ترین اصل در پیشگیری از موارد حیوان گزیدگی عنوان کرد و افزود:  گزش با سگ بیشترین موارد حیوان گزیدگی را شامل می شود که خطر بیماری هاری را در بردارد.
کارشناس بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با تلاش شبانه روزی همکاران و کارشناسان حوزه پیشگیری، خوشبختانه موارد هاری در خراسان رضوی و کشور رو به کاهش است و کُشندگی این بیماری در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته کمتر از ۱۰ نفر در سال است.
صفری افزود: در صورت گزش توسط پستانداران مانند سگ، گربه، روباه، شغال و گرگ باید اقدامات درمان هاری شامل شست و شوی فوری محل گزش با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و مراجعه به مرکز هاری و تزریق واکسن و سرم هاری صورت گیرد.
وی لیست مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری و درمان هاری در شهر مشهد را مرکز بهداشت شماره یک واقع در بلوار وکیل آباد، مرکز بهداشت شماره دو مشهد واقع در پنجراه پایین خیابان و مرکز خدمات جامع سلامت احمدی واقع در چهارراه ابوطالب عنوان کرد.

هاری توسط ویروسی ایجاد می شود که بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و التهاب مغز یکی از عوارض اصلی آن است. سگ‌های خانگی، گربه‌ها و خرگوش‌ها و حیوانات وحشی مانند راسوها، راکون‌ها و خفاش‌ها می توانند این ویروس را از طریق گزش و خراش به انسان منتقل کنند
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه  ۵۹ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر هاری جان خود را از دست می‌دهند. ۹۹ درصد این افراد نیز معمولا توسط سگ دچار گاز گرفتگی شده اند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.