بوشهر- درحالی‌که تورم یک سال اخیر باعث افزایش چند برابری قیمت تمامی کالاها و خدمات شده است اما متأسفانه قیمت خرما افزایشی نسبت به سال قبل نداشته و بسیاری از نخل داران محصول خود را باقیمتی پائین تر از سال قبل به فروش رسانده‌اند.

دست کشاورزان کوتاه و مشکلات بر نخیل؛ تولید خرما به نرخ روز فروش به قیمت سال گذشته

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل سالانه حدود ۱۶۰ هزار تن تولید خرما دارد و دراین‌بین شهرستان‏های دشتستان، تنگستان و جم قطب‎های اصلی تولید خرما در این استان هستند.

دل گفته‌های نخل داران

جاسم یکی از نخل داران شهرستان جم بابیان اینکه دلالان دسترنج کشاورزان را به پائین ترین قیمت خریداری کرده و به بالاترین قیمت به فروش می‌رسانند اذعان می‌کند: خرمای کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در بازار به بهای یک‌سوم از تولیدکننده خریداری‌شده است.

وی بابیان اینکه هزینه‌های زندگی نخل داران از همین نخل‌هاست اذعان می‌کند: متأسفانه هزینه زندگی به‌شدت افزایش‌یافته است و از طرفی هزینه تولید خرما افزایش‌یافته است اما قیمت خرما به‌هیچ‌وجه افزایشی نداشته و هنوز به قیمت سال گذشته خریداری می شود لذا دخل‌وخرج ما باهم نمی‌خواند.

این نخل دار  به خبرنگار ما می‌گوید: تا پیش‌ازاین تمامی نخل داران با مشکل تأمین و کمبود آب‌دست و پنجه نرم می‌کردند اما حالا قیمت آب بهاء هم به آن اضافه‌شده است.

وی اظهار می کند: دولت به‌عنوان حامی کشاورزان نرخ خدمات را افزایش داده اما برای حمایت از قیمت تولید کاری نمی‌کند.

وی بابیان می‌کند: به‌طور مثال سال گذشته نرخ آب‌بهای اعلام‌شده دو هزار و ۳۵ تومان بود که امسال این نرخ به چهار هزار و ۳۵ تومان برای هر اصله نخل رسیده است و بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است.

این کشاورز بوشهری با اشاره به اینکه تمامی هزینه‌های تولید مانند سموم کشاورز، کارگر و هزینه بسته‌بندی و سایر نیازها به‌طور چشمگیری افزایش داشته است لذا انتظار نداشتیم که دولت نرخ آب را هم افزایش دهد.

جاسم اذعان می کند: درحالی‌که قبلاً هرسال بیش از شش دوره آبیاری برای نخیلات داشتیم، اکنون تعداد دوره‌های آبیاری در برخی سال‌ها به یک دوره و یا نهایتاً دو دوره رسیده است لذا در این شرایط نخیلات کمترین کیفیت را برای باردهی خواهند داشت و افزایش دو برابری نرخ آب‌بها در این شرایط نوعی ظلم به تولید کننده است.

وی با اشاره به این موضوع که دولت پول آب نخلیات را به‌طور کمال و تمام از کشاورزان دریافت می‌کند می‌افزاید: این در حالی است که قبلاً هرسال بیش از شش دوره آبیاری برای نخیلات داشتیم اما اکنون تعداد دوره‌های آبیاری در برخی سال‌ها به یک دوره و یا نهایتاً دو دوره رسیده  و لذا این موضوع بر روی کیفیت و باردهی نخلیات تأثیر گذاشته و درآمد نخل داران را کاهش می‌دهد.

وی بیان می‌کند: حداقل انتظار نخل داران این است که دولت در زمینه بازاریابی و صادرات و کمک به قیمت واقعی خرما کمک کند تا نخل داران جنوب بیش از این متحمل ضرر نشوند نه اینکه ما تمام نهاده‌ها را باقیمت‌های نجومی تهی کنیم آن‌وقت مجبور باشیم محصول خود را به نرخ سال گذشته به فروش برسانیم.

انتظار به‌حق نخل داران

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بابیان اینکه امسال هزینه‌‏های تولید خرما افزاش پیداکرده اما به نسبت بالا رفتن نرخ ارز قیمت فروش خرما تغییر قابل‌توجهی نداشته است اذعان کرد: با توجه به اینکه نزدیک به ۳۰ درصد خرمای استان بوشهر صادراتی است نخل داران انتظار دارند با توجه به افزایش نرخ ارز خرمای کشاورزان نیز باقیمت مناسب‎تری خریداری شود.

ابوالقاسم محمد زاده بابیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۳۰ هزار تن خرما از مناطق مختلف کشور صادرشده که از این میزان ۱۳ هزار تن سهم استان بوشهر است اظهار کرد: در مقایسه با سال قبل  این آمار۳۰ درصد رشد نشان می‎دهد.

چه باید کرد؟

محمد زاده با اشاره به این موضوع که در بحث صادرات خرما علاوه بر صادرات باید وزارت بهداشت و سازمان استاندارد بسته ترویجی و تبلیغی تدوین کنند که با توجه به ارگانیک بودن خرما می‎تواند جایگزین مناسبی برای مواد قندی در سفره‎های مردم باشد افزود:  اگر سرانه مصرف خرما در ایران افزایش یابد حتی نیاز به صادرات خرما وجود ندارد.

وی افزود: جمعیت کشور حدود ۸۵ میلیون نفر است و چنانچه هر نفر سالانه ۱۰ کیلو خرما مصرف کند سالانه ۸۵۰ هزار تن مصرف داخلی است و ۳۵۰ هزار تن باقیمانده نیز مصرف بخش صنعتی خواهد شد.

ضرورت برخورداری از حمایت‌های دولتی

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز حمایت از کشاورزان را ضروری دانسته و می‌گوید: انتظارات نخل داران در فصل فروش خرمای امسال برآورده نشد و با کاهش قیمت فروش نسبت به سال قبل روبرو بودند لذا انتظار می‌رود دولت حداقل در نرخ آب بهاء و یا بخشودگی آن تجدیدنظر کند.

ابراهیم رضایی با ابراز نارضایتی از وضعیت خرما به‌ویژه در حوزه تأمین آب و قیمت خرما تصریح می کند: حل مسائل خرما از اولویت‌های امروز دشتستان است.

وی با تأکید بر این موضوع البته آب‌بها تنها چیزی نیست که در حوزه نخل داری با افزایش روبرو بوده است می افزاید:  انواع سم و کود و هزینه‌های شخم‌زن، کارگر و نیز افزایش چند برابری داشته است و لذا افزایش هزینه‌ها و کاهش قیمت خرما باعث شده تا نخل داری با ریسک بالایی روبرو شود و حالا کشاورزان نگران آینده کاری خود هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.