فسا-در حالی که هنوز چند روز از خبر تخریب آلونک یک بانوی بندرعباسی و حاشیه‌های آن نمی‌گذرد حالا از شهرستان فسا فیلمی در فضای مجازی منتشرشده است که سعی دارد همان صحنه‌ها را تداعی کند اما این بار این فیلم داستانی متفاوت دارد.

تخریب خانه فرد معلول در فسا شایعه یا واقعیت؟پشت پرده ماجرا از زبان مسئولان

قدس آنلاین-گروه استان: چند روزی از تخریب آلونک یک بانوی سرپرست خانوار در بندرعباس نگذشته و درحالی‌که افکار عمومی نسبت به این موضوع هنوز حساس است لذا برخی افراد فرصت را غنیمت شمرده تا از این فضا برای استفاده کنند.

در همین راستا شاهد انتشار فیلمی در فضای مجازی هستیم که مأموران محیط‌زیست در حال تخریب سرپناه فردی با فرزند معلول هستند اما بنا بر گفته مسئولان و توضیحاتی که مسئولان اداره محیط زیست فسا می دهند ظاهرا واقعیت این است که این فیلم مربوط به امسال نبوده و فرد معلول نیز خود دریکی از روستاهای مجاور صاحب سرپناه است!

در این فیلم، پیرمردی که ظاهرش به معلولان شبیه است در هوایی ابری و بارانی بر خرابه‌های خانه‌ای در کنار یک زن گریان به نمایش درآمده که از خراب کردن منزلش گلایه دارد.

این پیرمرد با عصایی چوبی که زیربغل دارد، می گوید که مددجوی تحت پوشش کمیته امداد است و محیط زیست شهرستان فسا منزل وی را تخریب کرده است.

در ادامه این کلیپ، مرد جوانی مقابل دوربین می آید و خود را فرزند محمد بردبار پیرمرد معلولی که در ابتدای فیلم از تخریب منزلش گلایه مند است معرفی می کند و می‌گوید که به دستور محمدی رییس محیط زیست شهرستان فسا خانه پدرش تخریب شده است.

پشت پرده ماجرا از زبان مسئولان

این موضوع در حالی است که رئیس  اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان فسا، ضمن تکذیب خبر تخریب منزل یک معلول در میان جنگل آن شهرستان، ضمن تأکید بر اینکه فیلم مربوط به سال گذشته بوده که باهدف تشویش اذهان عمومی منتشرشده است، به تشریح جزییات این موضوع پرداخت.

بهنام محمدی در این رابطه اظهار کرد: این روزها در فضای مجازی کلیپی از فردی معلول در منطقه میانجگل فسا منتشرشده و دست‌به‌دست می‌شود که در آن فرد مدعی است منزلش توسط محیط‌زیست تخریب‌شده، اما واقعیت موضوع این نیست.

وی ادامه داد: ۱۶ آذرماه سال گذشته آقای «بردبار» اقدام به تخریب و تصرف عدوانی و ساخت‌وساز به میزان ۷۰ مترمربع در اراضی منابع ملی منطقه حفاظت‌شده میان جنگل شهرستان فسا می‌کند؛ بعد استعلام از ادارات محترم منابع طبیعی و بنیاد مسکن شهرستان مشخص می‌شود که اراضی مذکور جزو اراضی ملی و خارج از طرح هادی روستای «پانعل» است.

مدیر اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان فسا خاطرنشان کرد: شهریورماه سال ۱۳۹۸ طی نامه‌ای به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فسا ممنوعیت واگذاری اراضی برای الحاق به طرح هادی روستای پانعل اعلام و عنوان می‌شود که با توجه به اینکه اراضی موردتقاضا در محدوده اراضی منطقه حفاظت‌شده میان جنگل قرار دارد، بالطبع اراضی ملی بوده و به استناد ماده ۶ قانون حفاظت‌ و بهسازی محیط‌زیست و ماده ۳۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، تبصره ۱ ذیل این ماده، واگذاری اراضی مناطق حفاظت‌شده ممنوع است.

محمدی اضافه کرد: با توجه به اینکه چندین بار به فردی که کلیپش در فضای مجازی منتشرشده، در مورد ممنوعیت ساخت‌وساز تذکر داده شد اما ایشان ساخت‌وساز غیرقانونی را ادامه می‌دهد؛ لذا هجدهم آذرماه همان سال حکم تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز صادر و هفت روز اجرای حکم به تعویق انداخته می‌شود، اما با توجه به ادامه روند ساخت‌وساز، با هماهنگی مقام محترم قضایی، دیوار چین احداثی که غیرقابل‌سکونت و فاقد ساکن بود، تخریب شد.

افراد حاضر در فیلم صاحب‌خانه هستند

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان فسا گفت: ساخت‌وساز انجام‌شده، متعلق به هیچ‌یک از افراد حاضر در فیلم منتشرشده نبوده و شخصی که اقدام به ساخت‌وساز کرده در روستا ساکن نیست و لذا فرد معلولی هم که در فیلم صحبت می‌کند از بستگان ایشان بوده و در همان روستا دارای منزل است و در منزل خود سکونت دارد و همان‌گونه که در فیلم هم مشخص است شخص تصویربردار القا می‌کند که چه بگوید.

محمدی گفت: طی ۲ سال اخیر روستاهایی که نیاز به توسعه داشتند پس از تهیه طرح هادی توسط بنیاد مسکن و اخذ موافقت محیط‌زیست، موضوع در قالب اصلاح حدود مناطق در شورای عالی محیط‌زیست کشور مطرح و اراضی ملی موردنظر از محدوده منطقه حفاظت‌شده خارج‌شده است تا به‌صورت قانونی مشکلات روستاهای نیازمند توسعه رفع شود.

مدیر حفاظت محیط‌زیست فسا گفت: به‌عنوان‌مثال روستای آب آسمانی در همین منطقه حفاظت‌شده از این ظرفیت قانونی بهره‌مند شده و در ارتباط با این روستا و سایر روستاهای دارای مشکل نیز پیشنهادت اصلاحی در دست تهیه و اقدام است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.