دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی از بازدید بامدادی امروز مسئولان از وضعیت کارتن‌خوابها و معتادین متجاهر مشهد در حاشیه شهر خبر داد و گفت: در این بازدید تصمیم گرفته شد با مشارکت دستگاه‌ها و محوریت شهرداری مشهد برای اسکان موقت و فوری حدود ۲ هزار و ۵۰۰نفر از معتادین متجاهر به مدت پنج ماه اقدام شود و این افراد تا پایان فروردین ماه حداقل از سوز سرما در امان بمانند.

جلسه اضطراری مسئولان درپی درگذشت یک کارتن خواب در مشهد/ اسکان ۲۵۰۰ تن تا بهار فراهم شد

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین صالحی در رابطه با مرگ یک کارتن خواب که روز گذشته در بلوار فکوری مشهد رخ داده بود، ضمن اظهار تاسف از این موضوع، اظهار کرد: ما در بحث معتادین متجاهر متاسفانه هر ساله این مشکل را داریم و تعدادی بر اثر سرما جان خود را از دست می‌دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی دلیل این موضوع را زیاد بودن تعداد معتادین متجاهر نسبت به ظرفیت نگهداری این افراد، دانست و اذعان کرد: ظرفیتی که طی سال‌های گذشته برای نگهداری و ساماندهی این افراد ایجاد شده متاسفانه خیلی کم است.

بهره برداری از فاز یک اردوگاه حسن آباد طی یک ماه آینده

وی افزود: در این رابطه از پایان سال گذشته با هم افزایی و کمک سایر دستگاه‌های مرتبط یک کار زیربنایی را آغاز کردیم و احداث پروژه‌هایی مانند اردوگاه برزش آباد و حسن آباد در این مدت شروع شد؛ فاز اول اردوگاه حسن آباد با ظرفیتی ۵۰۰ نفره در حال تکمیل است که ظرف یک ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

صالحی متذکر شد: تکمیل ظرفیت نهایی اردوگاه حسن اباد حدود یکی دوسالی زمان می‌برد که در آن حالت برای سه هزار نفر از معتادین متجاهر مشهد ظرفیت ایجاد می‌شود، این در حالی است که ظرفیت اردوگاه برزش آباد نیز هزار نفر است که در مجموع با برزش آباد و ظرفیتی دوهزار نفری مراکز موجود در مجموع حدود ۶ هزار نفر معتاد متجاهر مشهد ساماندهی می‌شوند که امیدواریم با آموزش و کارهای زیربنایی و پیشگیرانه که انجام می‌شود، این تعداد افزایش نیابد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تعداد معتادین متجاهر در کل خراسان رضوی حدود ۹ هزار نفر برآورد شده و حدود ۶ هزار نفر یعنی چیزی حدود ۲ سوم این افراد در شهر مشهد هستند.

وی در ادامه به بازدید بامدادی امروز مسئولان از وضعیت کارتن خواب‌ها در حاشیه شهر هم اشاره کرد و گفت: اول وقت امروز به اتفاق فرماندار مشهد، شهردار، نماینده سپاه امام رضا(ع)، نماینده دادسرا و معاونت اجتماعی آستان قدس از نزدیک وضعیت کارتن خوابها را در یکی از مناطق حاشیه شهر مورد بررسی قرار دادیم و در همان مکان جلسه فوری تشکیل و مقرر شد در کمتر از یک هفته امکان اسکان برای این عزیزان فراهم شود تا حداقل در سرمای زمستان دچار مشکل نشوند.

صالحی در خصوص تصمیمات این جلسه اظهار کرد: بر این اساس قرار شد ما ظرفیت‌های موجود را تجمیع کنیم و طی هفت روز آینده این ظرفیت‌های خالی تکمیل شود که در مراکز ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌توانیم حدود هزار و نهصد تا ۲ هزار نفر را ساماندهی کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در ادامه گفت: علاوه بر این امروز تصمیم گرفته شد با مشارکت دستگاه‌ها و محوریت شهرداری مشهد برای اسکان موقت و فوری حدود ۲ هزار و ۵۰۰نفر از معتادین متجاهر به مدت پنج ماه اقدام شود و این افراد تا پایان فروردین ماه حداقل از سوز سرما در امان بمانند؛ مکان و تجهیز را شهرداری مشهد به عهده گرفت و بحث کاهش آسیب و موضوعاتی از این دست را شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی به انجام خواهند رساند.

وی در خصوص ساماندهی زنان کارتن خواب هم گفت: در فروردین ماه این ظرفیت ۱۵۰ نفر بود که با احداث یک سوله با هزینه حدودا یک میلیارد تومانی برای ۱۰۰نفر دیگر هم ظرفیت ایجاد کردیم که در نهایت ظرفیت نگهداری بانوان در حال حاضر به ۲۵۰نفر رسیده است، در همین رابطه یکی دیگر از تصمیات جلسه صبح امروز ایجاد یک ظرفیت ۱۰۰نفره جدید برای زنان طی یک هفته آینده است که تامین غذای انها را آستان قدس به عهده گرفت؛ با این اقدام بخش عمده زنان متجاهر سطح شهر ساماندهی می‌شوند و بعد از آن اگر باز هم افرادی مشاهده شوند ظرفیت جدید ایجاد می‌کنیم.

صالحی تاکید کرد: از طرفی شهرداری طبق همان روالی که تا الان داشته کارتن خواب‌ها و متکدیان غیر معتاد متجاهر را در گرمخانه‌ها اسکان می‌دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی متذکر شد: همکاری شهرداری در بحث ساماندهی معتادین متجاهر به خصوص امسال که دغدغه‌مندانه تر از قبل پای کار آمده اند جای تقدیر دارد و این فراتر از وظایف قانونی این دستگاه است.

شب گذشته تصاویری از مرگ یک مرد کارتن خواب و بی سرپناه در بلوار فکوری مشهد که روز قبل جانش را از دست داده بود، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که موجب اندوه زیاد شهروندان شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.