حمیده طاهری: مدیر اجرایی مؤسسه کتاب‌رسان می‌گوید: تک‌تک کتاب‌ها می‌تواند زمینه تحول زندگی یک انسان را رقم بزند به همین دلیل مبنای مجموعه کتاب‌رسان تربیت انسان به وسیله کتاب است.

نذر فرهنگی با  توزیع کتاب

در یک ظهر سرد پاییزی مشتاقانه وارد فروشگاه کتابرسان میشوم تا هر چه سریعتر به  این مؤسسه برسم، نخستین چیزی که توجهم را جلب کرد بنر قرمز رنگی است که روی آن نوشته شده «شبکه توزیع جهادی کتابهای شاخص؛ مبتنی بر نذر فرهنگی».

«اگر مادر نباشد جسم انسان ساخته نمیشود و اگر کتاب نباشد روح بشر پرورش نمییابد» همه ما این جمله را بارها شنیدهایم به همین دلیل به سراغ این مؤسسه جهادی رفتم که هدف و دغدغهشان حل معضلات زندگی افراد جامعه به وسیله ترویج و احیای فرهنگ کتابخوانی است.

 از درب کوچک چوبی رد میشوم و در کنار حوضچه سرامیکی که در عین سادگی به زیباسازی فضا کمک کرده مینشینم تا با مدیر اجرایی مؤسسه کتابرسان گفتوگو کنم.

 شاخصترین کتابها به مخاطب عرضه میشود

علیرضا معماریانی در گفتوگو با خبرنگار روزنامه «قدس» در خصوص مؤسسه کتابرسان اظهار میکند: این مجموعه از سال 95 کار خودش را در همین مجتمع آغاز کرد، ابتدا در یک مغازه بودیم و به مرور زمان مجموعه بزرگ شد و این فضا را گرفتیم.

دغدغهای که از ابتدا داشتیم این بود که کتابها و محصولات فرهنگی شاخصی که نوشته، تولید و چاپ میشود اما به دست مخاطبش نمیرسد، 90درصد کتابهای مؤسسه در هر حوزهای، شاخص است.

او با تأکید بر این مطلب که محتوای کتابها بررسی و چک شده و در قدم بعد به مخاطب معرفی میشود، میگوید: به همین علت بیشتر مخاطبهای ما دائمی هستند و افزون بر 15 مرتبه از مؤسسه کتاب خریداری کردهاند. چون محصولات فرهنگی به خوبی توزیع نمیشوند از یک نیاز موجود که در بدنه جامعه احساس میشد شروع و محصول مورد نیاز را تهیه کردیم تا با یک رویکرد جهادی کتابهای شاخص را به دست مخاطبان برسانیم.

مدیر اجرایی مؤسسه کتابرسان با اشاره به اینکه مدیران مجموعه هیچ گونه برداشت مالی ندارند و تمامی کتابها را با تخفیف ارائه میدهیم، میافزاید: تلاشمان این است که کتابها به دست مردم در تمامی نقاط کمبرخوردار و دورافتاده برسد، برای همین هزینه ارسال را کاهش دادیم، حتی برای نقاطی که در مرکز استان نیستند تا 50 درصد هزینه ارسال را مجموعه پرداخت میکند.

مبنای کتابرسان تربیت انسان به وسیله کتاب است

معماریانی معتقد است تکتک کتابها میتواند زمینه تحول زندگی یک انسان را رقم بزند به همین دلیل مبنای مجموعه کتابرسان تربیت انسان به وسیله کتاب است. او با بیان اینکه افزون بر 10 نفر در مجموعه کتابرسان حقوقبگیر هستند، ادامه میدهد: در ابتدای کار هزینه انبار کتابها به صورت قرضالحسنه توسط خیران تأمین شد ولی خوشبختانه در حال حاضر مجموعه سودده است و خودش هزینههایش را تأمین میکند.

مدیر اجرایی مؤسسه کتابرسان خاطرنشان میکند: در حال حاضر 800 جلد کتاب فعال در مجموعه وجود دارد، در شبکههای اجتماعی نیز تمرکز کردیم و هماکنون شبکه توزیع چندین هزار نفری داریم که حتی از خارج کشور کتاب سفارش میدهند.

تحول در زندگی تنها با خواندن یک کتاب!

معماریانی با یادآوری این موضوع که تلاش میکنیم تا با کمترین هزینه کتاب را به مخاطب برسانیم، میگوید: تقریباً در 20 الی 30 نقطه کشور نمایندگانی داریم که به شکلهای مختلف کتابها را به فروش میرسانند، یکی از اتفاقات خوشایندی که در مجموعه افتاده این است که خیلی از کتابها زندگی افراد را متحول کرده؛ به عنوان مثال فردی که فروشگاه تجاری داشت پس از خواندن کتاب «سلام بر ابراهیم» قفسه کتابفروشی هم به فروشگاهش اضافه کرد.

او عدم معرفی صحیح یک محصول فرهنگی را مشکل صنعت فرهنگ میداند و عنوان میکند: تبلیغات مؤسسه پیامرسان بر دو اصل کیفیت خدمات و اعتماد مردم استوار است. مجموعه در تمامی مراسمهای مذهبی کمپین دارد به عنوان مثال در ماههای محرم و صفر هیئتهای مذهبی را آموزش دادیم تا در کنار عزاداری نمایشگاه کتاب هم برگزار کنند. مدیر اجرایی مؤسسه کتابرسان در پایان میگوید: آرزوی شخصی بنده در این مجموعه این است به افرادی که در دورافتادهترین نقاط دنیا هستند محتوای فرهنگی سالم برسد، زیرا خیلی از مشکلات افراد با خواندن کتابهای مرتبط حل میشود، در پایان به تمام افراد به ویژه جوانان توصیه میکنم کتاب «این مرد پایان ندارد» که راجع به شهید حاج قاسم سلیمانی است را مطالعه کنند.

جای خالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج کتابخوانی

پس از خداحافظی با این مجموعه پرتلاش و جوان انقلابی که برای حل معضلات فرهنگی، تربیت و رشد همنوعانشان تلاش میکنند به این فکر فرو میروم که چقدر نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمرنگ است، امیدوارم حرکت جهادی و تأثیرگذار مؤسسه کتابرسان سرلوحه کار خیلی از مسئولانی قرار بگیرد که در خواب غفلت هستند و فراموش کردهاند در گام دوم انقلاب نیازمند تربیت انسان تمدنساز هستیم و یکی از راههای اصلی تحقق این امر ترویج و دعوت آحاد جامعه به کتاب خواندن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.